” Als je weet waarom veel start-ups een shut-down ervaren kun je ze pas echt een kick-start geven ”

Emma Wolthuizen & Rogier van der Klauw,
consultants Business Model Transformation.

In een omgeving waarin mensen elkaar continu inspireren, ontstaan vaak de mooiste initiatieven en projecten. Zoals het succesvolle project Lightyear. Emma en Rogier werken nog niet heel lang bij Deloitte maar hebben intern en extern al impact gemaakt met hun werk bij deze start-up.

Tijdens een van de ‘Thinkubator’ sessies (interne brainstorms waarbij Deloitters 2 volledige weken vrij maken om innovatie te stimuleren en te kijken waar Deloitte ook buiten haar reguliere commerciële werkterrein haar kennis kan toepassen), presenteerde het scale-up team van Business Model Transformation inzichten over het toepassen van de kennis en ervaring van corporates op start-ups. Het blijkt namelijk dat veel start-ups het zelfstandig niet redden. Het goede idee is er meestal wel, maar de organisatie is vaak niet klaar voor de groei die een succesvol idee met zich meebrengt.

Van het een kwam het ander.

Rogier, consultant Business Model Transformation, had samen gestudeerd met Maijke, inmiddels de COO van Lightyear. Lightyear is een jonge onderneming met een heel bijzonder product: een elektrische auto die zichzelf oplaadt met behulp van zonnepanelen in het dak van de auto.  

Rogier wist Maijke en de founders van Lightyear, samen met collega’s Robert en Emma, te overtuigen van het nut om het bestaande organisatiemodel van Lightyear beter in te richten zodat de onderneming sneller en gestructureerder zou kunnen groeien. Een nieuwe, innovatieve samenwerking tussen een start-up en een grote consultant was geboren.

 

Rogier: Meer dan 90 procent van alle start-ups redt het niet zelfstandig. Daar moet je lering uit trekken. En dat vervolgens kunnen toepassen in organisaties waar de directie soms net zo jong is als wij.

Waar bij Maijke en collega’s de aandacht vooral ligt op het ontwikkelen van de groenste elektrische auto, ligt dit minder op hoe de organisatie, processen en administratie is ingericht. Gedurende een aantal weken hebben Emma en Rogier, gezamenlijk met een groter Deloitte/Lightyear team, hier verschillende sessies over gehad. Start-ups kunnen namelijk ook veel leren van de kennis en de ervaring van corporates, en moeten hun kostbare tijd vooral niet steken in het wiel opnieuw uitvinden.

Tijdens die sessies kwam onder andere aan het licht dat bestaande organisatiestructuren Lightyear niet zouden helpen. Waar de ene afdeling een meer open structuur nodig bleek te hebben, hadden andere afdelingen juist meer behoefte aan een meer klassieke hiërarchische structuur. 

De uiteindelijk ontwikkelde en geïmplementeerde organisatiestructuur stelt Lightyear in staat om de komende jaren succesvol door te groeien. Afgelopen jaar groeide Lightyear al van 20 naar 120 medewerkers.

Emma en Rogier concluderen na afronding van hun project dat iedereen bij Lightyear beter dan daarvoor weet waar hij of zij aan toe is. Afdelingen zijn gedefinieerd en medewerkers weten aan wie ze verantwoording moeten afleggen.

Emma: ‘Wat je nu ook ziet en waar je van leert, is dat we meer grote bedrijven via Deloitte kunnen koppelen aan het ecosysteem van Lightyear. Dat is ook voor Deloitte zelf een interessante ontwikkeling. Want als Deloitte ga je dan van adviseur, naar trusted advisor, naar regisseur van het gehele ecosysteem.”

Af en toe hebben Rogier en Emma gedurende het traject intern wel steun gezocht bij een zogeheten Subject Matter Experts.

“Een Deloitte collega in Amerika was al eens tegen iets soortgelijks aangelopen bij een ontwikkelaar van bekende elektrische auto’s in Amerika. Na een paar mailtjes heb je bij Deloitte dan de persoon aan de lijn die precies weet hoe de hazen lopen en je vertelt wat je kunt verwachten. Dat voelt echt goed. De kennis binnen Deloitte is ongekend en ook voor relatief jonge medewerkers als wij goed bereikbaar.”

Wat echt spectaculair is bij Deloitte, is je leercurve. We leren van de inhoud van de projecten zelf en de collega’s waar we mee werken, dat is ongeveer 70% van onze tijd. Daarnaast leren we voor 20% klassikaal door cursussen en opleidingen te volgen en voor 10% door verschillende e-learnings. Bij Deloitte krijgen we gewoon de kans niet om uitgeleerd te raken.”

  • Emma Wolthuizen & Rogier van der Klauw

What impact will you make?

Waaraan je kunt werken is bijzonder, hoe je kunt werken is uniek. Wil jij, net als Emma & Rogier, werken in een inspirerende omgeving met bijzondere mensen? Bekijk dan onze vacatures en solliciteer!

Bekijk alle vacatures

Wat vind jij?

Bij een bedrijf als Deloitte raak je nooit uitgeleerd, dankzij:

opleidingen slimme collega’s
Skip

Wat vind jij?

Bij een bedrijf als Deloitte raak je nooit uitgeleerd, dankzij:

opleidingen
%
slimme collega’s
%
Sluiten
Video control

Emma & Rogier vertellen hoe dat bij Deloitte gaat

Scoll naar onder

Wat vind jij?

Wat is het belangrijkste voor een adviseur van een start-up?

kennis vertrouwen
Skip

Wat vind jij?

Wat is het belangrijkste voor een adviseur van een start-up?

kennis
%
vertrouwen
%
Sluiten
Video control

Emma & Rogier vertellen hoe dat bij Deloitte gaat

Scoll naar onder

Wat vind jij?

Werken met een directie met drie jaar werkervaring is:

leerzaam zeldzaam
Skip

Wat vind jij?

Werken met een directie met drie jaar werkervaring is:

leerzaam
%
zeldzaam
%
Sluiten
Video control

Emma & Rogier vertellen hoe dat bij Deloitte gaat

Scoll naar onder
Naar boven