Waarom Strategy Analytics? 6 vragen aan Joanne Lijbers

  • Joanne Lijbers
  • 09 mei 2019
Joanne

1. Laten we met een makkelijke vraag beginnen, wie is Joanne Lijbers?

Nou ik weet niet of dit zo’n makkelijke vraag is, ik kan wel een makkelijk antwoord geven: Momenteel ben ik ruim 2,5 jaar werkzaam bij Deloitte Consulting in Amsterdam, in de rol van Advanced Analytics Consultant. Ik ben hier gelijk na mijn afstuderen begonnen (ben ook binnen de afdeling afgestudeerd overigens). Ik studeerde Business Information Technology met een specialisatie in Business Analytics in Enschede. Mijn vrije tijd besteed ik voornamelijk aan korfbal, koken en mijn familie vermaken.

2. Wilde je altijd al consultant worden en waarom heb je voor Deloitte Consulting gekozen?

Het is niet echt een beroep die je bij het standaard rondje op de basisschool al tegenkomt. Maar  gedurende mijn studententijd begon het vak van consulting me wel aan te trekken. Al tijdens mijn bachelor kwamen we bij verschillende bedrijven over de vloer, en ik vond het erg interessant een kijkje in de keuken te nemen en de verschillende ways-of-working te zien. Maar juist de realisatie dat veel bedrijven met dezelfde problematiek te maken hebben, waar vaak al oplossingen voor te vinden zijn, heeft de doorslag gemaakt. Ik ben bij een aantal consultancy firms wezen kijken, maar de expertise op het gebied van analytics, en de (relatief) informele sfeer van Deloitte trokken mij het meeste aan.

3. Deloitte Strategy Analytics bestaat uit een gecombineerd team van strategie consultants en data scientists, tot welk profiel zou je jezelf toebehoren?

Mijn profiel in het team is zeker de Data Scientist. Ik heb mij tijdens mijn master al gespecialiseerd in dit vak, en gedurende de afgelopen jaren verschillende projecten uitgevoerd met betrekking tot bijvoorbeeld segmentaties en voorspelmodellen. De dagen dat ik even lekker in Python mag duiken behoren zeker tot mijn favorieten!

De dagen dat ik even lekker in Python mag duiken behoren zeker tot mijn favorieten!

4. Wat maakt het werken in het Deloitte Strategy Analytics team interessant?

Wat ik belangrijk vind is dat de oplossingen die wij ontwikkelen goed aansluiten bij de business behoeftes, en ook daadwerkelijk een bedrijfsproces verbeteren. Ook al vind ik programmeren leuk om te doen, ik vind het nog veel leuker als mijn oplossingen daadwerkelijk worden ingezet en een bedrijf helpen te groeien. Door de mix tussen strategie- en analytics kennis binnen ons team leer ik deze bedrijfs-/strategische kant ook steeds beter kennen.

5. Heb je een voorbeeld project waar je de klant zijn strategische beslissingen hebt onderbouwd met het gebruik van advanced analytics?

Yes, het project waar ik momenteel op zit is een goed voorbeeld. Voor een grote frisdrank-bottelaar zijn we momenteel met een gemixt strategie/analytics team aan het kijken hoe we de trade-promoties kunnen optimaliseren. Allereerst ontwikkelen we hiervoor een analytisch model die zo accuraat mogelijk kan voorspellen wat de effectiviteit van specifieke promoties is. De gebruikerstool die we ontwikkelen geeft op basis van deze verwachte effecten een promotie-advies. De strategische keuzes, wanneer welke promotie in te zetten, worden zo ondersteund door analytics.

Uiteraard is het belangrijk dat we hier een kwalitatief goed model neerzetten, maar mijn strategie collega’s letten er ook op dat we goed blijven aansluiten bij de behoeftes van de klant, en dat we niet alleen focussen op het optimaliseren van het model, maar op het optimaliseren van het gehele promotie-proces.

6. Waar zie je jezelf over een jaar?

Als er binnenkort weer een internationale opdracht langskomt pak ik die mogelijkheid graag aan! Maar ik ben in ieder geval nog deel van het Strategy Analytics team, en hopelijk heb ik dan weer een paar grote bedrijven van binnen gezien en geholpen met hun strategie.

  • Consulting
  • Strategy
  • Analytics
Delen

Joanne Lijbers

Consultant

Joanne is part of the Analytics & Information Management service line of Deloitte's Consulting Technology practice in the Netherlands. She thereby focuses on advanced analytics (for example with projects regarding segmentation and prediction), is part of the AI competency center, and is member of the combined Monitor/AIM Strategy Analytics team. Joanne has worked on Strategy Analytics projects in the consumer business, but has also worked on analytics projects in the public sector. To keep up with technological developments Joanne likes to play around with new techniques, for example by creating (contemporary) art using GANs.

Jerry Jansen over zijn start in de 'grotemensenwereld'

  • Jerry Jansen
  • 08 mei 2019
Naar boven