Alles kan, maar je moet er wel zelf om vragen.

  • Tim Crone
  • 18 april 2017
Tim

Ook ik loop tegen het einde van mijn studie aan. Dat mocht ook wel na zeven jaar. Uiteindelijk komt dan toch de vraag: Wat ik wil worden als ik later groot ben? Wat na de studie? En om heel eerlijk te zijn, ik heb nog steeds geen idee. Natuurlijk wil ik wat alle millenials willen: een impact hebben (en op wat maakt dan eigenlijk niet zoveel uit) en mijzelf blijven ontwikkelen, want uitgespeeld ben je als millenial nooit. Echter, als je me vraagt of ik al een specifiek beroep of een specifieke industrie in gedachte heb? Nee. Niet dat ik niet ambitieus ben, maar tot nu toe heeft zich die ambitie vooral in de breedte geuit. Ik heb van alles gedaan en vind van alles interessant.

 

Consultancy

En dan kom je toch al snel uit bij consultancy. En niet als slap excuus voor het niet kunnen kiezen, maar juist omdat ik mij in eerste instantie in de breedte wil ontwikkelen. Veel mogen zien, veel mogen doen. Weliswaar kies je voor een specifieke adviestak (digital, strategy, risk, analytics, etc.), maar die kennis mag je bij heel verschillende organisaties en industrieën toepassen. Vanuit mijn opleiding ligt mijn kennis – en interesse – bij digital. Cloud, Apps, Internet of Things, Artificial Intelligence, en meer van dat soort buzzwords kan ik inmiddels dromen. Hoewel sommigen van die technologieën nog wat abstract zijn en ver weg klinken, krijgen ze een steeds grotere invloed op ons dagelijks bestaan. Het toffe van consultancy is ook dat je voorop dient te lopen als het gaat om nieuwe innovaties en als gids fungeert voor klanten in hun zoektocht naar hoe deze innovaties relevant kunnen zijn.

Deloitte

Waarom dan Deloitte? Eigenlijk is er maar een woord dat direct bij mij te binnen schiet als ik aan Deloitte denk: betrokkenheid. Niet alleen bij mij als stagiair, haar medewerkers en klanten, maar ook bij de ontwikkelingen in de wereld om ons heen. ‘’Make an impact that matters’’ is niet alleen een kreet, maar ik heb in de afgelopen maanden gemerkt dat deze leus middels de Impact Foundation ook waar wordt gemaakt. Mijn eerste kennismaking met Deloitte was tijdens gastcolleges van Deloitte-mensen aan de VU Amsterdam. Een van de vakken die wij volgden sloten we af met een pitch op het super hippe, duurzame kantoor van Deloitte, The Edge. Natuurlijk kijk je als groentje je ogen uit als je mensen door middel van een app de lichtintensiteit per ruimte ziet aanpassen. Of gepersonaliseerde koffie ziet bestellen (want Espresso Soya Latte met twee zoetjes is alweer zó mainstream). Maar even los van een mooi kantoor, hetgeen mij het meest heeft overtuigd van Deloitte als werkgever, zijn de mensen achter Deloitte. Hoe mooi een bedrijfsfilmpje, praatje of kantoor ook is, uiteindelijk krijg je te maken met de mensen achter het filmpje en het praatje.

De mensen

Iedereen is open, toegankelijk en benaderbaar. Nu is het natuurlijk zo dat ik er nog maar een aantal maandjes rondwandel, maar ik heb nog nul keer ‘nee’ op het rekest gekregen. En ik kan je zeggen dat je als afstudeerder redelijk wat input van anderen nodig hebt! Alles kan, alles mag. Er wordt je alleen niets aangereikt of voorgekauwd. Maar juist die instelling bevalt mij wel. Als je een duidelijk plan voor ogen hebt, wil iedereen met je koffie drinken en is niemand te beroerd je te helpen, aan te horen en je te voorzien van de nodige adviezen. En niet dat die collega’s vervolgens niets meer van zich laten horen, nee zeker niet. Af en toe een mailtje van hoe het met de scriptie gaat, of het advies heeft geholpen, of de tips goed terecht zijn gekomen, voor mij toont daaruit de betrokkenheid. En wat die koffie betreft; dat drinken consultants graag, en veel. Niet zozeer vanwege de koffie, maar om de onderonsjes tijdens de koffie. Ik weet nu dus ook dat ik bij zes koppen koffie ga trillen. Ik leer hier iedere dag meer.

  • Scriptant
  • Afstuderen
  • Consultancy
  • Koffie
Delen

Tim Crone

Graduate Intern Customer Solutions

Sinds januari dit jaar scriptant bij Customer Solutions. Interesse in alles met een stekker (of vier wielen en een stuur, maar die hebben tegenwoordig ook steeds vaker een stekker). Doet onderzoek naar het vertrouwen in en gebruik van virtuele assistenten die steeds slimmer worden en steeds meer menselijke trekjes vertonen.

Kantoorhoppen als een Ideale Bijbaner binnen de verschillende Deloitte kantoren

  • Camilla Abrahamse
  • 18 april 2017
Naar boven