Alles wat je wilt weten over een Senior Manager met een liefde voor Social Media

  • Henk Eisema
  • 25 april 2013

In elke blog stellen we een Deloitte collega 10 vragen over zijn of haar functie, werkzaamheden en welk pad hij of zij heeft bewandeld om daar te komen. In deze blog: Henk Eisema, senior manager bij Deloitte.

1. Met wie hebben we het genoegen?
Ik ben Henk Eisema, en sinds september 2012 werkzaam bij Deloitte. Ik ben getrouwd en ben vader van 2 leuke kids van (bijna) 7 en (net) 12. Binnen Deloitte ben ik werkzaam binnen de afdeling Mid Market (voor bedrijven die groter zijn dan het MKB, maar kleiner dan de grote beursgenoteerde bedrijven) in de regio Zuid Oost, met de primaire focus op profit bedrijven.

2. Welke studie en nevenactiviteiten heb je gedaan?
Qua opleiding heb ik door omstandigheden de “lange” weg gekozen van werken en leren, om uiteindelijk (voorlopig) te eindigen met een MBA, die ik bij Webster University in Leiden heb afgerond.

3. Hoe ben je bij Deloitte terecht gekomen?
Na 6 jaar gewerkt te hebben als consultant bij EyeOn, was het weer tijd voor iets nieuws en trok een vacature van Deloitte op LinkedIn mijn aandacht. De vacature voor senior manager in de Mid Market praktijk Zuid Oost leek mij op het lijf geschreven. Aangezien ik op Twitter en Google+ verbonden was met @roosvanvugt (voormalig social media manager Deloitte) waren de contacten zo gelegd.

4. Waarom Deloitte?
Deloitte kende ik natuurlijk al van de Big Four en ook in mijn dagelijkse werk als consultant kwam de naam Deloitte regelmatig voorbij. Daarnaast zag ik dat Deloitte veel mooie dingen aan het doen was op social media. Deloitte spreekt me aan omdat het een bekende naam is, die ook op social media zijn weg weet te vinden en veel aan kennisdelen doet. Daarnaast is het een hele grote organisatie, zeker vergeleken met mijn vorige werkgever, met veel verschillende disciplines, waardoor je als medewerker meer mogelijkheden hebt om bij een relatie écht toegevoegde waarde te kunnen bieden. Dit in combinatie met de mogelijkheid om aan business development te kunnen doen in een aansprekend deel van de markt, de Mid-Market, maakte dat ik uiteindelijk voor Deloitte heb gekozen.

5. Wat zijn je werkzaamheden binnen je functie?
Mijn werkzaamheden zijn er vooral op gericht om op het gebied van Technology én Strategy & Operations toegevoegde waarde te kunnen leveren bij bestaande en uiteindelijk ook bij nieuwe klanten. Ik focus me op dit moment vooral op de industrieën Agrifood, TMT (Technology, Media, Telecommunications) en Manufacturing. Hierbij heb ik speciaal aandacht voor proposities op het gebied van Technology, zoals Program Leadership, Online Business en IT Strategy. Op het S&O gebied kijk ik vooral naar kansen op het gebied van Integrated Performance Managent en Finance Transformation.

6. Hoe combineer je online met je werkzaamheden?
Door de drukte overdag is het niet altijd even makkelijk om online te kunnen zijn. Toch zijn er genoeg momenten om even met social media bezig te zijn en weet ik interessante nieuwsberichten en dergelijke toch snel door te sluizen naar social media. Een smartphone met de juiste tools (bijv. Flipboard, Feedly, Zite en News360) helpt daarbij enorm om interessante berichten te filteren en door te plaatsen. ’s Avonds ben ik vaak meer op social media te vinden. Dat vind ik leuker dan tv kijken bijvoorbeeld. Daarnaast maak ik ook veel gebruik van bijvoorbeeld Buffer of Hootsuite om interessante berichten te schedulen voor de volgende dag(en). Hiermee probeer ik een stortvloed van berichten te voorkomen.

7. Wat levert die combinatie met online jou op?
De combinatie met online levert mij veel inspiratie over uiteenlopende onderwerpen op, die ik vaak toe kan passen in mijn (net)werk. Daarnaast levert een goede online presence ook een makkelijk toegankelijk netwerk op. Veel mensen die mij op social media “kennen”, kennen mij al door de berichten die ik plaats, waardoor het real life contact ook veel soepeler verloopt. Je hebt tenslotte altijd iets gemeenschappelijks om over te praten. Daarnaast kun je je op social media ook op een door jou gewenste manier profileren, waardoor mensen je ook voor dat gebied gaan benaderen of je als “expert” gaan zien op dat gebied.


8. Wat zou je starters en young professionals willen meegeven als het om online gaat?
Gebruik online als een uitstekend middel om jezelf te profileren op een gebied waarin je je wilt onderscheiden. Neem dit serieus en ga ook serieus om met de mensen die op je reageren. Online kan je heel veel opleveren, zowel zakelijk als privé!

9. Wat zijn je verdere carrière ambities?
Ik ben nog maar relatief kort bij Deloitte werkzaam als senior manager en heb zeker de ambitie om door te groeien naar Director. Daarnaast hoop ik in mijn huidige werk mijn bijdrage aan de Mid Market praktijk van Deloitte succesvol verder uit te bouwen op het gebied van Technology en Strategy & Operations.

10. Welk laatste advies zou je studenten en young professionals willen geven?
Bedenk dat de wereld, en dus ook Deloitte, een wereld is waar het hebben van een gezond relatienetwerk je enorm kan helpen in het succesvol zijn en worden. Neem daarom ook de moeite te investeren in een online netwerk. Je zult merken dat je dit gaat helpen in het creëren van je eigen toekomst!

Mocht je nog meer vragen hebben schroom dan niet deze te stellen via onderstaande reactiebox. 

Henk Eisema

Senior Manager - Mid Market

Henk Eisema: nice & guy, social media & omnipresent, gadgets & android, fun & games, networking & connecting, tools & processes, business & Deloitte. Engage!

Nog maar 6 weken voor de Consulting Business Course 2013!

  • Sander van Wijk
  • 24 april 2013
Naar boven