Altijd ruimte voor een goed idee

  • Michiel Duim
  • 22 november 2018
Michiel

Michiel Duim is betrokken bij het project Taboo Breakers. Samen met zijn team zet hij zich in om zelfmoord en andere vormen van mentale kwetsbaarheden bespreekbaar te maken onder collega's en klanten. Een mooi voorbeeld van hoe je met een goed idee de ruimte krijgt bij Deloitte! Lees zijn verhaal. 

“Na mijn studie bedrijfskunde begon ik ruim drie jaar geleden bij Deloitte. Ik hou me voornamelijk bezig met grote, vaak IT-gerelateerde transformaties bij klanten vanuit een meer procesmatige kant. Ik begeleid nu een overname voor een grote brouwerij en ik help de klant om zo’n groot en belangrijk strategisch project soepel te laten verlopen.

Michiel Duim (achter midden) met het Taboo Breakers team

Ik vind het fijn dat er bij Deloitte veel jonge mensen werken. Er is altijd iemand in de buurt met de juiste kennis van zaken. Het is een open en laagdrempelige organisatie, collega’s zijn snel bereid om je te helpen als je daarom vraagt. We doen veel met moderne technologieën, het is enorm uitdagend en inspirerend dat al die state of the art ontwikkelingen zo dichtbij zijn. 

Er werken hier veel ondernemende mensen, dat is onderdeel van het businessmodel. Als iemand een kans ziet of een goed idee heeft is daar al snel ruimte voor. Zo is er ook ruimte voor maatschappelijk relevante projecten, die ondersteund worden door onze Impact Foundation. Ik ben betrokken bij het project Taboo Breakers: het bespreekbaar maken van zelfmoord en andere vormen van mentale kwetsbaarheid - werkstress, burn out en depressie - onder collega’s en klanten. Ik heb een persoonlijke binding met dit onderwerp, toen ik van dit project hoorde raakte het thema mij dan ook direct. Met bijna 1.700 gevallen van zelfmoord per jaar in Nederland is het voor een enkele organisatie als Deloitte misschien geen dagelijkse relevantie, maar andere vormen van mentale kwetsbaarheid zijn dat wel degelijk en kunnen bovendien in sommige gevallen een voorstadium zijn.

"Als iemand een kans ziet of een goed idee heeft is daar al snel ruimte voor. Zo is er ook ruimte voor maatschappelijk relevante projecten, die ondersteund worden door onze Impact Foundation."

Nu we het zware woord zelfmoord op de agenda hebben geplaatst, zetten we vooral in op de preventieve kant door de bespreekbaarheid te vergroten. De organisatie 113-zelfmoordpreventie vroeg via de initiatiefnemer van ons project, teamlid Katalijn Ritsema van Eck, hulp bij het krijgen van ingangen in de corporate wereld. 113 biedt therapie, zelfhulp en acute hulpverlening aan. Wij hebben als team de handschoen opgepakt. Samen met een aantal andere bedrijven vormen we een netwerk onder de noemer Cordesprit: corporate depression and suicide prevention initiative. Iedereen worstelt immers met dezelfde problematiek en dus is het zinvol om elkaar te helpen en te versterken, je wilt allemaal het beste voor je collega’s en voor de maatschappij. Met een online strategie, bijeenkomsten en door het leren van elkaars projecten willen we als corporates bijdragen aan het voorkomen van depressies en zelfmoord. Er staat een video van ons project op de website van 113, dat oud-kamerlid Mei Li Vos heeft aangesteld als change lead om het netwerk verder uit te breiden.

De vraag waar het om draait is: hoe gaat het écht met je. Ik kan niet met al mijn collega’s gaan praten, dat zijn er een paar duizend, maar het gaat er om dat het vanuit een managementstructuur gestimuleerd wordt om echt dat gesprek met elkaar te hebben. Het was niet altijd makkelijk om dat te bereiken, maar het staat inmiddels op directieniveau op de agenda en wordt ook gewaardeerd. Collega’s en klanten zijn opener geworden door ons project en stimuleren anderen om ook opener te zijn. Door dit sneeuwbaleffect zal de cultuur in de corporate wereld veranderen en -uiteindelijk-  levens redden.

Eerder dit jaar wonnen we een Impact Award, een interne prijs voor de meest impactvolle projecten, voor ons een mooie bevestiging van onze inspanningen. Ik vind het erg interessant om uit te zoeken hoe je zo’n ongemakkelijk probleem als dit kunt aanvliegen, en hoe je vanuit een relatief junior positie die ik heb, toch kunt proberen een groter geheel te beïnvloeden. Bij Deloitte is daar ruimte voor.”

  • Impact
  • Ondernemerschap
Delen

Michiel Duim

Senior Consultant Programme Leadership

Michiel is Senior Consultant Programme Leadership binnen Deloitte Technology Consulting en heeft bedrijfskunde gestudeerd. Hij houdt zich voornamelijk bezig met grote, vaak IT-gerelateerde transformaties bij klanten vanuit een meer procesmatige kant.     

Van ZZP-bestaan naar vaste baan

  • Thijs van Os
  • 06 november 2018
Naar boven