Bedenk goed wat je met jouw social media doet

  • Berend Buitink
  • 17 april 2012

Als je een beetje op deze site van Deloitte hebt rondgekeken zie je dat social media erg belangrijk voor ons zijn. Zo kan je volgen wat Deloitters op Twitter zeggen, direct een link leggen met bekenden uit jouw LinkedIn netwerk die bij Deloitte werken en kan je zelfs solliciteren door enkel je LinkedIn profiel te uploaden. Op deze manier willen we het voor jou als sollicitant zo gemakkelijk mogelijk maken en stellen wij jou in staat om te ervaren wie er bij Deloitte werken en wat ons bezig houdt. Het is voor ons echter niet de bedoeling om alleen te ‘zenden’, maar ook om de dialoog aan te gaan met de bezoeker. Hierdoor is het natuurlijk wel belangrijk dat onze doelgroep online actief is. Iets waar wat ons betreft zeker een positieve ontwikkeling in is. Een vraag die ik als recruiter regelmatig krijg van sollicitanten is hoe bedrijven als Deloitte kijken naar hun social media en welke waarden wij hieraan hechten.

Zorg voor een goede motivatie  
Op het moment dat je solliciteert zullen jouw CV en motivatie altijd leidend zijn. Social media komt hierbij over het algemeen op de tweede plaats, maar is zeker niet iets wat je moet onderschatten. Naast een gezonde motivatie en een aansluitend CV is het daarom belangrijk om jouw zichtbare social media goed op orde te hebben. Zorg dat je LinkedIn profiel aansluit bij je CV en wanneer je niet wil dat werkgevers jouw privéfoto’s op Facebook of Tweets zien, scherm ze dan af. Het klinkt logisch, maar het zal je verbazen hoeveel sollicitanten dit nog niet goed op orde hebben.

Wees jezelf
Zo nu en dan geef ik workshops over social media aan groepen studenten. Hier komen altijd levendige discussies uit aangezien iedereen wel een mening heeft over het nut van social media. De ene begint al vanaf zijn/haar derde studiejaar met het actief onderhouden van een LinkedIn profiel of stuurt 20 tweets per dag. De ander zegt dat dit niet relevant is voor het werkveld waar zij/hij in terecht wil komen of ziet totaal geen meerwaarde in het gebruik van Twitter.
Waar iedereen altijd wel eensgezind over is, is dat je je op social media niet anders voor moet doen dan dat je in het echt bent. Daarbij is het van belang dat je kiest voor een netwerk dat bij je past. Je kan uiteraard ook actief worden op meerdere netwerken, de keuze is aan jou. 

Denk na
Binnen Deloitte zeggen we altijd: “Gebruik je gezonde verstand”. Dit is ook de grootste tip die ik kan geven. Bedenk bij het inrichten of updaten van bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of Facebook altijd hoe jij dit zelf als werkgever zou lezen; zou je jezelf aannemen of afwijzen?
 

Berend Buitink

Recruiter

Starters & Young Professionals | Social Media |Recruiter Deloitte Consulting |Woont in Amsterdam maar geboren Groninger | living life the fast lane

Deloitte partners in de Top 50 van ‘Meest Invloedrijke Internationals’

  • Deloitte Nederland
  • 13 april 2012
Naar boven