Coming Out Day: oproep tot dialoog

  • Joris Hoekstra
  • 09 oktober 2020
Joris

Voorheen voelde ik me oncomfortabel bij Pride en Coming Out Day. Extravagante mannen in rare pakjes op een boot. Wat voor imago zou ons dat geven? Een speciale dag om uit de kast te komen. Waarvoor is dat eigenlijk nodig? Vandaag zie ik de noodzaak van Coming Out Day en bespreek ik de cruciale rol van werkgevers en mijn ervaringen bij Deloitte.

Noodzaak

Op dit moment is er in Nederland nog steeds discriminatie en geweld tegen LGBT. In veel landen is homoseksualiteit nog strafbaar en worden mensenrechten geschonden. Daarnaast kan het ook in Nederland nog ontzettend lastig zijn om uit de kast te komen en jezelf te zijn. Nadat je hebt geleerd dat wie je bent wellicht slecht of tenminste afwijkend is, kun je last hebben van geïnternaliseerde homofobie, schaamte, hyperzelfbewustzijn en overcompensatie om geliefd en geaccepteerd te worden.  

Gelukkig zijn er positieve ontwikkelingen in de school- en werkomgeving. Zo geven scholen (anders dan toen ik op school zat) voorlichting aan leerlingen en besteden ze aandacht aan inclusiviteit en Coming Out Day. Ook werkgevers nemen steeds meer hun verantwoordelijkheid en geven zichtbaarheid aan Pride en Coming Out Day. Graag ga ik hier dieper op in.

'Bij Deloitte ervaar ik dagelijks een veilige werkomgeving ongeacht culturele achtergrond, geslacht, geloof en seksuele voorkeur.'

Inclusieve werkomgeving Deloitte

Werkgevers hebben een cruciale rol in het creëren van inclusiviteit. Tenslotte spenderen veel mensen het grootste deel van hun week aan werk en een positief school- of werkklimaat draagt voor 82% bij aan het goed in je vel zitten als LGBT.

Bij Deloitte ervaar ik dagelijks een veilige werkomgeving ongeacht culturele achtergrond, geslacht, geloof en seksuele voorkeur. Dit uit zich voor mij vooral in de dagelijkse omgang met elkaar waarin ik mijn authentieke zelf kan zijn, maar ook in het faciliteren van diversiteitsnetwerken (zoals GLOBE) en deelname aan events als Pride en Coming Out Day. Zo stond ik twee jaar geleden met trots op de Deloitte Pride boot. Voor mij was dat veelbetekenend. Door deelname en communicatie erover straalt Deloitte (als toonaangevend en wereldwijd merk) niet alleen richting medewerkers uit dat een veilige en inclusieve werkomgeving van zeer groot belang is, maar ook richting klanten, andere organisaties en overheden in binnen- en buitenland. Deze steun is in mijn ogen ontzettend belangrijk.

Uitdagingen en dialoog

Toch zijn er ook nog uitdagingen in de werkomgeving. Wat als je een opdracht wordt aangeboden in een land waar je seksuele voorkeur strafbaar is? Durf je in een boardroom setting te noemen dat je een vriend hebt en beïnvloedt dat je carrière? Hoe ga je om met gesprekken waarin wordt aangenomen dat je een vriendin hebt? En kun je jezelf zijn richting internationale collega’s en klantrelaties uit landen waar homoseksualiteit wordt verworpen?

Deze voorbeelden hebben één ding gemeenschappelijk: de dialoog erover voeren leidt tot meer bewustzijn en verbinding. Ik heb ervaren dat bespreken van deze uitdagingen altijd leidt tot een open gesprek, bevestiging van de positieve intenties van de ander en verdieping van de relatie. En uiteindelijk het gevoel erbij te horen, van inclusiviteit. Ik moedig iedereen aan het gesprek hierover te voeren en zo bij te dragen aan een gezonde, inclusieve en bovenal plezierige werkomgeving.

Dankbare dialoog

Zelf ben ik ontzettend dankbaar dat ik bij mijn familie, vrienden en collega’s mezelf kan zijn, dat ik een liefdevolle relatie heb waarin kwetsbaarheid rondom dit onderwerp mogelijk is én dat ik in een land leef dat relatief veilig en inclusief is voor LGBT. Tegelijkertijd zie ik velen in Nederland en daarbuiten worstelen en benadruk ik het belang van het creëren van bewustzijn en dialoog. Dagelijks in je sociale leven, op de werkvloer en op specifieke dagen als vandaag. Vier deze dag met mij mee!

Happy Coming Out Day!

Joris Hoekstra

Manager Organization Transformation

Joris is Manager Organization Transformation bij Deloitte Consulting. Hij is onderdeel van de Human Capital practice binnen Deloitte. Hij heeft meer dan 8 jaar ervaring in programma-, project- en portfoliomanagement in de financiële sector. Zijn focus is het orkestreren en leiden van complexe transformatieprogramma’s. Zijn passie is het verder helpen van organisaties en het ontwikkelen van mensen. Tot slot is hij lid van GLOBE, het LGBT netwerk van Deloitte.

Een scriptie schrijven in de tijd van COVID-19

  • Ayan Rzayeva
  • 09 september 2020
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven