Communiceren kun je leren!

  • Ronald van Etten
  • 07 januari 2013

Een wijs man heeft een les communiceren eens gegeven als ‘communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar ouwehoeren’. Hoewel dit natuurlijk erg gemakkelijk klinkt, zijn er tal van situaties waarbij het gemak er totaal niet vanaf spat. Soms is het tegendeel zelfs waar.

Culturele verschillen
Binnen verschillende culturen zijn er vrij aardige verschillen te identificeren, waar je ook op de werkvloer mee te maken krijgt . Naast de ‘standaard’ verschillen (Japanners zien hun vakantie door de cameralens; Duitsers graven graag kuilen; Nederlanders zijn altijd op tijd) zijn er een aantal culturele verschillen waar expliciet aandacht aan gegeven moet worden. Zo moet er goed opgelet worden op de manier waarop een Indiër 'ja' zegt, vaak zal hij namelijk een uitvlucht kiezen in een woordelijk gevecht om maar geen 'nee' te hoeven zeggen.

Soms is het zelfs onhandig om met andere (niet lage-loon) landen te communiceren, mensen uit Groot Brittannië bijvoorbeeld. Zij omschrijven ‘1330’ bijvoorbeeld als half one; daar is op zich mee te werken, het feit dat er andere Engelsen zijn die dat wel als half two omschrijven is echter totaal willekeurig. Dat is niet het enige qua tijden wat uitdagend is, er is immers nog een tweede uitdaging om je aan afspraken te houden: Als Nederlander zijnde is de doelstelling om exact op tijd te komen (of zelfs een beetje eerder), wat dan zeker niet helpt is dat India geen zomer en wintertijd kent en de afspraken dus een uur verspringen in twee weekenden per jaar.

Babylonische spraakverwarring
Natuurlijk wordt er ook tegen de taalbarrière aangelopen, immers is Nederlands spreken tegen een Indiër niet iets wat de productiviteit ten goede komt als het om woorden anders dan ‘ja’ of ‘dankjewel’ gaat. Op het moment dat een Indiër echter een verhaal begint te vertellen over zijn ‘leg fingers’ is er toch ook bij veel Nederlanders een redelijke overbruggingstijd nodig voor duidelijk is waar hij het in vredesnaam over heeft.

Verschillende expertise
Naast culturele verschillen schijnt er ook tussen kennisgebieden redelijk onderscheid gemaakt te kunnen worden. Hoewel bijna alle vakgebieden in zekere mate afhankelijk zijn geworden van IT, is er nog een grote slag te slaan voor de Playstation-generatie. Binnen verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld zijn er ultiem knappe koppen bezig met berekeningen met of naar derivaten en wat al niet. Hoewel zij precies gesteund worden door de geboden IT hulpmiddelen die ze nodig hebben, is het moment waarop iets nieuws verlangd wordt soms de vraag gemakkelijker dan wat een IT’er ervan kan maken. Met een klein beetje Unix kennis en de nodige ervaring met SQL gaat het spreekwoord ‘In het land der blinden is éénoog koning’ vrij vlot gelden. Na een hectische 24 uur scripten kan er dan wel een ‘gebruiksvriendelijke’ versie van een back-end systeem gepresenteerd worden, dit betekent echter niet dat alle foutmeldingen ook oplosbaar zijn door de éénoog.

Assumptions, the mother of all …
Daar ligt dan ook de belangrijkste reden achter communicatie uitdagingen, aannames. De subtitel geeft het al wat oneerbiedig aan, aannames zijn vaak de voornaamste reden van miscommunicatie. Om dit te voorkomen is het vaak voldoende om zo veel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over de specifieke context, hoewel er altijd mensen zijn die ofwel altijd van het kwade in mensen uit gaan ofwel op subtiele manier gaten in redeneringen kunnen blootleggen. Dát zijn de ware helden, anderen helpen de (manier van) communicatie aan te scherpen door subtiele vragen te stellen om het denkproces te faciliteren. Op die wijze het ravijn tussen Bedrijfsvoering en IT oplossen, dát is het ultieme doel!

Ronald van Etten

Consultant

Afgestudeerd informatie architect @TUDelft ǀ Enterprise Architecture ǀ Kan moeilijk kiezen, vooral niet tussen Ajax en AZ, maar Barcelona staat op nummer 1 ǀ Heeft een van de weinige rustmomenten tijdens het autorijden ǀ Zoekt graag het randje op van wat toelaatbaar is ǀ Schroomt vooral niet om een weloverwogen mening te uiten ǀ Is zeker niet vies van slechte woordgrappen

Social Business Engineering

  • Jochem Koole
  • 03 januari 2013
Naar boven