Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Consulting in Nieuw-Zeeland

  • Jurre Laddé
  • 26 september 2013

Vers uit het vliegtuig, met een reis van meer dan 18.000 km in de benen en dus een tikkeltje groggy, staan mijn collega en ik voor de business lounge van de KLM op Schiphol. ”Klaar voor?”, “Yes, klaar voor!”. Hierbinnen wacht onze opdrachtgever op ons. We zullen hem de resultaten presenteren van ons onderzoek in Nieuw-Zeeland. Met voldoende tijd in het vliegtuig voor de puntjes op de ”i”, stappen we overtuigd van ons verhaal de lounge binnen.

De klant had ons gevraagd een investeringskans (>€100mln) in Nieuw-Zeeland te onderzoeken en hiervan een business case te maken. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen en persoonlijk met alle relevante personen en instanties te spreken, verbleven we twee weken aan de andere kant van de wereld.

Het bleek een erg uitdagend project. Om de potentiële inkomsten van de investering in te schatten, moesten we snel thuis worden in de eventuele afzetmarkt en de dynamiek begrijpen. Iets wat overigens niet ongebruikelijk is voor strategiewerk. De juiste strategische concepten hielpen ons de marktwerking voor onszelf én voor onze klant inzichtelijk te maken.

Op het programma stonden naast enkele fabrieksbezoeken ook vele interviews, met advocaten, ambtenaren, projectleiders, tal van techneuten/wetenschappers en zelfs met specialisten op het gebied van de inheemse bevolking.

In het enige weekend dat we daar hadden besloten we zoveel mogelijk van het eiland te zien en reden we dus richting de, naar het schijnt, mooiste hike ter wereld. Helaas was de besneeuwde vulkaan die we met pikhouwelen en spikes onder de schoenen beklommen gehuld in dikke mist, zodat de beloofde vergezichten uitbleven. Achteraf gezien was de reis naar de vulkaan het hoogtepunt geweest. De natuur in Nieuw-Zeeland is werkelijk prachtig en divers.

De meeting op Schiphol na onze terugreis was voortgekomen uit toevalligheid. Op de ochtend van onze aankomst ging onze klant namelijk net op zakenreis. De presentatie verliep goed en de klant was zeer blij met onze inzichten. “Jongens, jullie hebben goed werk verricht, daar in Nieuw-Zeeland!” Een mooie afsluiting van een bijzonder project.

Jurre Laddé

Business Analyst - Strategy & Operations

Jurre Laddé is na zijn studie Technische Natuurkunde in Groningen gestart bij Deloitte en werkt momenteel als Consultant binnen Strategy. Sinds zijn start heeft hij gewerkt in verschillende industrieën, van de zware industrie tot de financiële sector.

De dag van een duaal student

  • Jaco van der Noll
  • 25 september 2013
Naar boven