De trots van een informatiebeveiliger

  • Deloitte Nederland
  • 11 juli 2012
Deloitte

Ik zag de landing van André Kuipers na een ruimtereis van 193 dagen. Wat een prestatie! Maar wat nog meer indruk op mij maakte, was de uitleg die daarbij gegeven werd vanuit de studio. Daarin werd snel duidelijk met hoeveel precisie een dergelijke ruimtereis wordt gepland en gecoördineerd. Zonder de juiste data is dat niet mogelijk. Dit deed me denken aan onze campagne met Eugene Ceman, de laatste man op de maan. Die in woorden van gelijke strekking al aangaf wat er zou gebeuren als de data niet zou kloppen voor zijn ruimtereis.

Data dragen bij aan nieuw ontwikkelingen
Beeld en verhaal kloppen helemaal. Met de juiste data kan je een hoop bereiken. Als informatiebeveiliger ben je er dan ook trots op dat je een bijdrage levert aan de juistheid, door de data te beschermen tegen ongeautoriseerde aanpassingen of aanpassingen die onvoldoende zijn gecontroleerd. Die trots heb je nodig om er energie uit te kunnen putten. Wat geeft een beter gevoel dan te zien dat jouw werk een bijdrage levert aan grote ontwikkelingen?

Kennedy riep niet voor niets (uit prestige) dat de VS de eerste man op de maan zou zetten, en heeft geld nog moeite gespaard om dit voor elkaar te krijgen. Hiervoor zijn risico’s genomen, maar tegelijkertijd door goed te investeren in data analyse en de resultaten daarvan te gebruiken zijn de risico’s tot een minimum beperkt.

Beveiliging van data voor het grote goed
Diezelfde ontwikkeling zie je ook met internet/cyber. Cyber is volop in ontwikkeling en is een vast onderdeel van de maatschappij geworden. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Maar door goed te investeren in data analyse (gebruikers en gedrag) kunnen een hoop risico’s worden beperkt. Verhoogt netwerkverkeer door een attack of iemand die acht keer probeert in te loggen, het is allemaal data die door de juiste analyse kan worden gevonden en getackeld. Daarmee heeft een informatiebeveiliger een maatschappelijk bestaansrecht!

Het voelt goed een informatiebeveiliger te zijn, omdat ik een bijdrage lever aan het succes van de grootste ontwikkelingen in de maatschappij.
 

Deloitte Nederland

Social media is serious business

  • Aart Bijkerk
  • 10 juli 2012
Naar boven