De veelzijdigheid van Business Tax

  • Rob van Roij
  • 12 februari 2015

Precies zeven jaar na mijn eerste college was het dan toch echt tijd om te gaan werken. Ik had dit moment lang genoeg uitgesteld met nuttige en minder nuttige bijbanen, stages en nevenfuncties. Het werd tijd voor het echte leven.

Op maandagochtend 1 september meldde ik mij in de jaarbeurs Utrecht voor de landelijke introductiedag. Hier wachtte mij een vol programma met introducties over Deloitte en uiteindelijk het uitdelen van de iPhone en laptop. Een speciale Tax en Legal introductie volgde dinsdagochtend op de 44ste verdieping van kantoor Rotterdam, waarna ik in de middag eindelijk naar mijn nieuwe werkplek in Amsterdam kon. Ik kwam te werken op de 4e etage van de Crystal Tower op het Orlyplein.

De eerste dagen waren gevuld met het kennismaken met collega’s en het wegwijs worden in de Deloitte systemen. Uiteindelijk kwamen de eerste echte werkzaamheden. Zo kwamen diverse klusjes, uitzoekvragen en andere opdrachten mijn kant op. Het werd me snel duidelijk dat ik op een interessante en diverse afdeling terecht was gekomen. Dit was het regio team van de business tax praktijk of, met andere woorden, de nationale praktijk. Op deze afdeling zijn (voor Deloitte begrippen) relatief kleine en middelgrote ondernemingen klant. Vaak een DGA (directeur-grootaandeelhouder) met zijn bedrijf. Dit betekent dat de advisering veel diverser is dan op de internationale VPB afdelingen. In mijn eerste maanden had ik dan ook niet alleen met VPB en IB vraagstukken te maken, maar ook met vraagstukken omtrent de Successiewet, Overdrachtsbelasting, Loonbelasting en Btw. De laatste twee overigens beperkt, maar het geeft wel aan hoe divers het werk is op deze praktijk. We zijn hier het eerste aanspreekpunt voor de klant en die heeft zowel op zakelijk als op privé terrein fiscaal advies nodig. Dit zorgt voor een mooie start van je fiscale carrière, doordat je kennis maakt met veel disciplines.

Tijdens mijn voorstelrondje had ik meermalen laten vallen dat ik mijn scriptie geschreven had over de vpb-plicht voor overheidsondernemingen. Toen ik m’n scriptie schreef, was er alleen nog maar het voornemen voor een wetsvoorstel. Tijdens mijn laatste, lange zomervakantie werd duidelijk dat de staatssecretaris op Prinsjesdag daadwerkelijk met een wetsvoorstel zou komen. Op het moment dat het wetsvoorstel modernisering vpb-plicht overheidsondernemingen op 16 september rond 15:00 uur gepubliceerd werd, ben ik er dan ook gelijk ingedoken. Door mijn scriptie zat ik al aardig in de problematiek en was ik erg benieuwd naar de uitwerking van de wet. Ik kon meteen aanhaken bij een Senior Manager op mijn afdeling die hierin gespecialiseerd was. Het bleek zelfs dat ik, zonder hem nog te kennen, zijn publicaties over dit onderwerp als één van mijn bronnen voor mijn scriptie gebruikt had. Binnen twee uur na het uitkomen van het wetsvoorstel zat ik al in een landelijke call (telefonisch overleg) om het wetsvoorstel te bespreken. Daar werd ik met de neus op de feiten gedrukt. Ondanks dat ik dacht veel van het onderwerp af te weten, bleek de wet heel anders te zijn dan de voorstellen tijdens mijn scriptie. In de call zaten mensen met jarenlange ervaring die meteen diep op het wetsvoorstel ingingen en allerlei gevolgen schetste die ik niet meteen begreep. Ietwat gedesillusioneerd kwam ik die avond thuis. Het wetsvoorstel van MIJN scriptieonderwerp was er eindelijk en ik dacht dat ik het goed begreep, maar tijdens het overleg kon ik lang niet alles volgen. Ik legde me er echter niet bij neer en heb een aantal avonden geweid aan de wet en de memorie van toelichting. Tijdens het wekelijkse VTO (vaktechnisch overleg) werd mij gevraagd om uit te leggen hoe het wetsvoorstel in elkaar zat. Dit was een mooie kans om het wetsvoorstel te presenteren aan mijn collega’s.

Doordat ik alles gretig bleef lezen, kon ik toch snel mee op dit onderwerp. Hierdoor ging ik in mijn eerste maanden regelmatig mee naar klanten en potentiële klanten. Ook schreef ik mee aan verschillende offertes en aan een artikel in een vakblad voor afvalverwerkers. Inmiddels hebben we een aantal overheden en overheidsbedrijven als klant en draai ik volledig mee op deze klanten. Samen met een Senior Manager zijn wij het team op deze klanten. Dit geeft mij de kans om direct contact te hebben met de klant en zowel fiscaal inhoudelijk als commercieel bezig te zijn. Hierdoor is deze eerste afdeling in mijn TOP-traject een leerzame en interessante plek om mijn carrière bij Deloitte te beginnen.

Rob van Roij

Analyst binnen het Tax Traineeship TOP

Ik ben Rob van Roij en werkzaam als Analyst binnen Deloitte. Mijn eerste periode van het TOP traineeship ben ik werkzaam geweest bij Business Tax.

Pak je kans! – Business Course Milaan

  • Michelle Schravendeel
  • 11 februari 2015
Naar boven