De vijf meest bijzondere klantervaringen van een consultant.

  • Mariëlle Verwoert
  • 28 maart 2014

Toen ik nadacht over welk onderwerp ik deze blog zou gaan schrijven, moest ik denken aan een film waarin de hoofdpersoon een bepaalde dag telkens opnieuw beleeft. Soms heb je dagen die zo leuk, bijzonder of simpel zijn, dat je de dag het liefst nog een keer zou beleven (waarna hij waarschijnlijk minder leuk is, maar toch). Soms heb je ook dagen die je liever gelijk had willen overslaan en waarvan je ’s ochtends (toen je te laat kwam omdat werkelijk alles tegen zat) al wist dat die dag niet tot je top drie zou gaan behoren. Ook op kantoor heb je te maken met beide soorten dagen. Hieronder volgt daarom een top vijf van mijn meest bijzondere klantervaringen, die ik om welke reden dan ook, niet zo snel meer zal vergeten en best nog een keer zou willen overdoen...

1. Tussen de bergen in Zwitserland
In oktober 2013 werd ik samen met twee collega’s voorgesteld op een opdracht in Zwitserland. Dit project betekende een draai van 180 graden wat betreft werkinhoud en werkprotocollen. Alles wat we daar deden was strikt geheim, wat ten eerste betekende dat ik het dus met niemand over mijn werk mocht hebben (thuis: ik ga ‘iets’ doen in Zwitserland), ten tweede dat ik elke dag meerdere toegangspoorten door moest, ten derde dat een bewaker checkte of ik geen papieren/informatie in en uit het gebouw ‘smokkelde’ en ten vierde dat we de hele dag geen telefoon en internet tot onze beschikking hadden (en heel erg: dat was wennen!). De uitdaging qua werk zat in het feit dat we documenten moesten doornemen in verschillende talen (Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans). Dit vond ik persoonlijk erg interessant, omdat je zo enerzijds inhoudelijk iets leert, en anderzijds je talen worden verbeterd. Het meest bijzondere aan Zwitserland was echter de samenwerking en het contact met Deloitte collega’s vanuit verschillende culturen. Aangezien je het werk van anderen moest reviewen en bespreken, merkte je duidelijk dat andere culturen een andere visie en werkwijze hebben. Het leuke aan zoveel verschillende culturen (ongeveer acht) was bovendien dat er elke week collega’s waren die een typische lekkernij uit hun eigen land meebrachten. Je leert met een dergelijk project snel andere culturen, gebruiken en werkwijze kennen binnen Europa. Bijzonder!

2. Op zoek naar een woonboot
Eén van de eerste dagen die altijd in me op komt als het gaat over bijzondere ervaringen, is de dag dat een collega en ik er op uit werden gestuurd om een aantal klankbordgroepleden te interviewen. De dag begon met een interview in een voormalig pakhuis dat omgebouwd was tot woonhuis. Vervolgens reden we langs het water naar een boerderij aan het einde van de wereld, via een smalle weg in een rasterwerk van sloten. De meest bijzondere ervaring kwam echter op het einde van de dag. De persoon die we zochten, was in eerste instantie onvindbaar. Samen met een collega ben ik drie keer een dijk over gereden (allebei een andere kant op), totdat bleek dat de beste man op een boot woonde. Via een plank over het water, een luik in het dak en een metalen ladder kwamen we in de ‘woonkamer’, die volgestouwd was met kranten van de hele afgelopen eeuw. Deze meneer vertelde echter vol passie over het natuurgebied waar hij woonde en de gevolgen van het betreffende project voor dit gebied, dat niet alleen zijn boot, maar ook zijn verhaal, me is bij gebleven. Het vroeg bovendien om een bepaalde manier van interviewen, namelijk iemand in enthousiasme zijn verhaal laten vertellen, terwijl je ondertussen bij probeert te houden of je nu alle informatie verzameld die je wilde hebben.

3. Gastgericht ondernemen: Managementdagen OS (geanonimiseerde klantnaam)
Een grote zaal, waar de welkomstmuziek uit de speakers schalt met op een groot scherm de tekst “Waar je uiteindelijk op wordt beoordeeld, is niet waar je staat op momenten van comfort en gemak, maar waar je staat in tijden van uitdaging en controverse” (Martin Luther King). Zo begonnen de managementdagen die we in oktober en januari voor een klant hebben georganiseerd. De dagen stonden in het teken van het stimuleren van het ondernemerschap en gastgerichtheid van de managers van de betreffende organisatie. Middels verschillende oefeningen (zowel op de dagen zelf als voorafgaand aan en tussen de dagen), waaronder het schrijven van een afscheidsspeech (hoe wil je dat je collega’s je herinneren als je weggaat?), OS Shownieuws (hoe kun je gastgerichtheid tot uiting laten komen op jouw locatie), een social media quiz & tips, OS got talent (hoe presenteer je jezelf; dit leverde erg grappige filmpjes op van mensen die op tafels klommen en de halve zaal verbouwden), werden de managers aangemoedigd om na te denken over hun eigen handelen en dat van hun medewerkers. 

4. Politiek in een MKB bedrijf
Voor een MKB-bedrijf hebben we een functie- en salarishuis ontwikkeld en de organisatie geadviseerd met betrekking tot de organisatiestructuur en beloningsmethodiek. Naast dat het interessant was om te zien hoe het productieproces van een dergelijke organisatie er uit ziet en welke functies (plus bijbehorende salaris) daar bij komen kijken (zowel op kantoor als op ‘de vloer’), was tevens de politiek binnen de organisatie boeiend. Enerzijds is de organisatie heel pragmatisch ingestoken (bij voorkeur snel besluiten en schakelen), terwijl anderzijds duidelijk sprake was van verschillende belangen en opvattingen, die op elkaar afgestemd dienden te worden (overigens wel vergezeld met blikjes frisdrank en borrelnootjes). Nadenken over hoe je iets gaat presenteren of vertellen en vooral aan wie, wordt daardoor heel belangrijk. Enerzijds maakt het dit soms moeilijk, anderzijds zorgt het ook voor een leerzame en leuke dynamiek binnen een project.

5. Toen ik net binnen was
Op mijn tweede dag na de introductiedag mocht ik mee naar een klantbijeenkomst, waarin verschillende bekende sportorganisaties waren vertegenwoordigd, op een bijzondere locatie. Hoewel dit niet mijn eerste klantdag ooit was, is het toch een dag die ik niet meer zal vergeten. Dit aangezien ik meteen veel inhoudelijke kennis op het gebied van Human Capital meekreeg, die ik tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik. Bovendien, je allereerste dag vergeet je nooit en zou je, als je na een paar jaar terug kijkt, best nog eens over willen doen!

Mariëlle Verwoert

Consultant - Human Capital

Mijn naam is Mariëlle Verwoert, ik ben 25 jaar en sinds oktober 2012 in dienst bij Deloitte Consulting, op het gebied van Human Capital. Voordat ik bij Deloitte kwam, heb ik bij een kleiner adviesbureau gewerkt. Mijn studentenleven heb ik doorgebracht in Nijmegen, waar ik Bedrijfskunde (specialisatie Strategisch HRM & Communicatie) heb gestudeerd aan de Radboud Universiteit. Het is ook de stad waar ik ben blijven ‘hangen’ en nog steeds met veel plezier (samen)woon. Schrijven is altijd een passie geweest en gedurende mijn studententijd heb ik dan ook voor verschillende magazines geschreven. Een Deloitte blog zag ik dan ook wel zitten!

Van een studentikoos leven naar professioneel pensioenadvies

  • Heiline Adriaansen
  • 20 maart 2014
Naar boven