Deloitte Digital: pakken of truien?

  • Joey Janssen
  • 15 januari 2016
Joey

De digital club van Deloitte is een tikkeltje anders dan de andere onderdelen van Deloitte. Strategisten, creatievelingen en engineers vormen een team dat klanten verder helpt in de digitale wereld van nu en morgen. Lees verder hoe de personen in deze club totaal verschillend zijn maar toch een perfecte mix vormen.

Een vreemde eend in de bijt

Deloitte is van oorsprong bekend als accountant, maar tegenwoordig ook steeds meer als consultancy organisatie. Toch gaan we nog een stukje verder dan consulting. Deloitte Digital probeert de perfecte mix tussen een creative agency en een strategie consultancy te creëren, met ook nog de mogelijkheid om concepten tot leven te brengen door bijvoorbeeld een web applicatie te ontwikkelen. We noemen ons zelf dan ook de Digital Consulting Agency, een uniek recept dat helemaal past in de tijd van nu en morgen.

Toch is Deloitte Digital wel een vreemde eend in de bijt tussen de voornamelijk formeel geklede en traditioneel geschoolde business consultants in de andere takken van Deloitte. Opvallend is ook de eigen branding van Deloitte Digital en de unieke studio in het nieuwe gebouw van Deloitte op de Amsterdamse zuid-as. Net zoals alle andere onderdelen binnen Deloitte zijn ook bij Deloitte Digital de unieke individuen de belangrijkste resources voor succes.

 

Even voorstellen…
Graag wil ik jullie voorstellen aan drie collega’s van Deloitte Digital. Morris Boermann is digital strategy consultant bij Deloitte Digital, Rudy Soerodikromo is visual designer bij Deloitte Digital en Arnold van der Drift is engineer bij Deloitte Digital. De heren stellen zich voor door acht vragen te beantwoorden.


Van links naar rechts: Morris Boerman (Strategist), Rudy Soerodikromo (Creative) en Arnold van der Drift (Engineer)

 

Wat heb je gestudeerd?

Morris (Strategist)

International Business Administration

Rudy (Creative)               

Industrieel Product Design

Arnold (Engineer)

Informatica

 

Wat is je muzikale voorkeur?

Morris (Strategist)

Deep house & 70s / soul

Rudy (Creative)               

Soul en R&B, maar als ik aan het designen ben soms ook Hardstyle!

Arnold (Engineer)

Ska, Electro, Klassiek, Trance en Dubstep

 

Wat doe je graag als je niet aan het werk bent?

Morris (Strategist)

Sporten, uitgaan, karten en oorlogsgeschiedenisboeken lezen

Rudy (Creative)               

Muziek maken en schetsen, online inspiratie opdoen

Arnold (Engineer)

DOTA2 (gamen), tennis, snowboarden & film kijken

 

Hoe uit je jouw passie voor digital?

Morris (Strategist)

Digitale technologie verdeelt en verbroedert mensen, dat vind ik interessant. Mijn opa dacht vroeger dat digitale technologie alleen voor ‘de nieuwe’ generatie was, plots was zelfs hij in staat om mij te bellen via zijn iPad, daar kan ik echt van genieten.

Rudy (Creative)               

Door een early adopter te zijn op het gebied van webdesign, animatietechnieken en design strategieën.

Arnold (Engineer)

Ik ben altijd bezig om te ontdekken hoe dingen werken, waarom het zo werkt en hoe het kan dat het werkt. Ik wil graag alles tot op het niveau van eentjes en nulletjes begrijpen, en het liefste wil ik het dan ook nog even aanpassen zodat het precies doet wat ik wil.

 

Kun je ons meenemen in een dag als Strategist/Creative/Engineer?

Morris (Strategist)

Ik begin ’s morgens met het lezen wat er in de wereld gebeurd is, op digitaal en bedrijfskundig aspect, vooral omdat trends vaak uit de US komen en die dag dan net voorbij is. Daarna ga ik me bijvoorbeeld voorbereiden op een Omnichannel workshop waarin je probeert de hoofden van digital, supply chain, operations en merchandising op eenzelfde manier naar de klant / beleving te laten kijken. In de workshop probeer ik uit te leggen dat de klant van nu niet meer opgedeeld is in offline en online, maar dat de klant het merk als één ziet. Daarna terug naar het hotel, even snel wat eten en sporten en dan weer verder werken.

Rudy (Creative)               

Mijn dag begint eigenlijk ‘s avond na het werk. Ik ben dan continu bezig om inspiratie op te doen in de omgeving om me heen en online. Het opdoen van inspiratie stopt wanneer ik start met werken, dan probeer ik zoveel mogelijk toe te passen in bijvoorbeeld het maken van een animatie of het bepalen van een design richting.

Arnold (Engineer)

Als ik ’s morgens opsta heb ik het vaak zwaar omdat ik altijd te weinig slaap J. We beginnen ’s morgens altijd met een ‘stand-up’ volgens de scrum methode, hier vertel je wat je gister hebt gedaan, wat je vandaag gaat doen en waar je eventueel nog tegenaan loopt. Dan ga ik aan het werk, meestal software maken of technisch advies geven in een project. De dag eindigt wanneer er een goed moment is om te stoppen, dit omdat je vaak heel erg diep in de materie zit en dus niet gemakkelijk op een vast tijdstip kan stoppen.

 

Wat voor skills moet je hebben Strategist/Creative/Engineer?

Morris (Strategist)

Analytisch vermogen / strategisch inzicht, bruggen kunnen bouwen tussen de verschillende disciplines, voldoende industrie kennis hebben en een gezonde interesse hebben voor technologie.

Rudy (Creative)               

Visueel en creatief inzicht maar ook op de hoogte zijn van creatieve trends en deze kunnen toepassen.

Arnold (Engineer)

Abstract denkvermogen, programmeren, multidisciplinair samenwerken, advies geven en het is ook belangrijk om de klant en klant omgeving te begrijpen.

 

Hoe herken je een Strategist/Creative/Engineer?

Morris (Strategist)

Sterke persoonlijkheid, extravert, nieuwsgiering, vaak wat formeler gekleed, makkelijke prater.

Rudy (Creative)               

Kritisch op vorm, casual kleding stijl, eigenwijs, maar ook benaderbaar.

Arnold (Engineer)

Casual en prettig zittende kleding, lettertjes op het scherm, willen graag gelijk hebben, creatief in technische oplossingen, ingetogen, zorgvuldig, zwart/wit, vaak opvallende hobby’s en interesses.

 

Wat maakt Deloitte Digital voor jou uniek?

Morris (Strategist)

Het is nieuw en heeft een beetje een brutaal ‘start-up’ karakter. We groeien dan ook exponentieel!

Rudy (Creative)               

Deloitte Digital geeft mij de vrijheid om me creatief te ontwikkelen. Je pad staat niet vast en kan je zelf vormgeven. Het is ook uniek dat je als Visual Designer bij grote merken en bedrijven opdrachten mag doen.

Arnold (Engineer)

De synergie tussen enerzijds de digitale technologie van Deloitte Digital en anderzijds de business consulting van Deloitte als bedrijf.

 

Perfecte mix

Deze drie profielen geven natuurlijk maar een beperkt beeld van het totale team van bijna 100 digitals, maar de verschillen zijn direct duidelijk. Expertise, skills, achtergrond, interesse en zelfs de kledingstijl is verschillend. Toch is het de perfecte mix om klanten van begin tot einde te ondersteunen in hun digitale vraagstukken. Van het bepalen van de strategie, visualiseren van concepten en consumer journeys, tot het realiseren van een concept in een portal of applicatie. Deloitte Digital heeft alles in huis! 

Joey Janssen

Senior Consultant Digital Strategy

Ik ben sinds 2013 werkzaam als consultant bij Deloitte Digital en focus mij op digitale technologie. Ik heb Business Informatics gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en mijn ervaring ligt voornamelijk in consumer business, digitale strategie, e-commerce, analytics en digital supply chain management.

Global Project Challenge: Excellence in Pursuits

  • Lomme van Dam
  • 13 januari 2016
Naar boven