Deloitte Disruption Challenge

  • Karlijn van Gageldonk
  • 22 april 2016
Karlijn

Maart 2021, Amsterdam - Anna staat bij de versafdeling in de supermarkt. Ze scant de code van een biologische appel. Op haar smartphone verschijnt een boomgaard in Frankrijk; de zon schijnt, het keurmerk staat in beeld. Ze gooit de appel in haar mandje. Bij de vleesafdeling checkt ze verschillende producten. De boerderij in Peru komt tevoorschijn, de dieren staan er netjes bij. Ze krijgen biologisch verantwoord voer en ze hebben de ruimte. Het vlees is twee dagen oud. Vers genoeg. De runderlap gaat in de mand. Anna loopt naar buiten, haar Bitwallet rekent automatisch haar producten af. De transactie wordt opgeslagen in een app die bijhoudt wat de houdbaarheidsdatum is van haar producten, waarschuwt wanneer ze nieuwe inkopen doet en inzicht geeft in de producten die ze koopt. Kippenvel trekt over haar huid, dit had ze niet durven dromen vijf jaar geleden. Ze denkt terug aan de dag begin 2016 dat Deloitte Masterstudenten uitdaagde om een concept te bedenken op basis van de Blockchain technologie. Kijk waar ik nu sta…

Deloitte Disruption Challenge

“De digitalisering in de financiële wereld disrupt bedrijven als Deloitte”, spreekt Deloitte de TU Masterstudenten Design toe in Delft. “Toepassingen als de Blockchain, ook wel het digitale grootboek van transacties genoemd, schakelen de trusted third party uit. Accountants worden buitenspel gezet, als Deloitte niet inspeelt op de veranderingen in de financiële markt. We hebben nieuwe mensen nodig, waaronder Design studenten die in oplossingen kunnen denken in plaats van in problemen. Deloitte heeft de nieuwe generatie Masterstudenten nodig. Bedenk een concept dat gebaseerd is op de filosofie van de Blockchain in de vorm van een start up voor onze memberfirm. De winnaars mogen het idee presenteren aan de Board, met uitzicht op afstudeerprojecten en wellicht een baan.” Met die opdracht gaat Anna aan de slag samen met haar groepsgenoten Berber Bijlsma, Eva van Genuchten, Joanna Portnoy en Maaike Bot.

“Het unieke aan de Blockchain filosofie is het time stampen. Op het moment dat een transactie gesloten wordt tussen twee partijen worden de locatie, de datum en tijd als het ware gegraveerd in het online grootboek. Het is onveranderlijk en traceerbaar. Dat kunnen we toepassen op de voedselindustrie, een markt die voor Deloitte belangrijk is. Iedereen heeft voedsel nodig. En er is behoefte aan eerlijk en duurzaam voedsel. Biologische keurmerken zijn er wel, maar zijn gebaseerd op steekproeven. Het is gevoelig voor marketingpraatjes. Niemand weet honderd procent zeker of het voedsel dat in de schappen ligt ook echt biologisch verantwoord is en waar het vandaan komt”, overleggen de vijf vrouwen op de TU Delft. Ze zijn het snel eens. Binnen een dag creëren ze op de Challenge het concept de FoodChain. 

De FoodChain

“Op het moment dat een boer zijn vlees verkoopt, wordt de locatie, de datum en het tijdstip vastgelegd  met de Blockchain filosofie. Die toepassing combineren we met de QR Code. Van de akkers naar de schappen, de boerderij naar de kassa wordt de hele voedselketen transparant gemaakt en voor de klant in kaart gebracht. Alle informatie wordt gekoppeld aan keurmerken. Bij de FoodChain is duurzaamheid transparant en eerlijk”, besluit de groep Designstudenten. Het levert hen de eerste prijs op en een pitch van het concept bij de Board van Deloitte.

Anna glimlacht in zichzelf dat ze die kans kregen bij Deloitte. Ze gaat terug naar het moment dat ze op haar motor stapte en twee dagen later voor de Board de FoodChain presenteerde.

De Board

“Alle ingrediënten van een product, de herkomst en de aankoopdatum zijn al vastgelegd via de filosofie van de Blockchain. Dat gegeven breiden we uit naar het concept van de FoodChain. Er kan extra informatie toe worden gevoegd aan transacties. Die extra informatie kan bijvoorbeeld verwerkt worden in het vaststellen van een biologisch keurmerk”, vertelt Anna aan de Board. “Op het moment dat een supermarkt biologisch vlees koopt op een boerderij, ziet de klant in de FoodChain direct de locatie op z’n smartphone. De consument krijgt inzicht in wat de boer zijn vee voert, hoe het vee erbij staat en welk keurmerk eraan verbonden is” vertelt Anna aan de Board. “Er is behoefte aan eerlijk en duurzaam voedsel. Deloitte kan een faciliterende rol spelen om de FoodChain tot stand te brengen.”

“De Board ziet de toegevoegde waarde van de FoodChain. Deloitte zou het als elegantie dienst kunnen aanbieden aan supermarkten. De rol van de accountant, de trusted third party, verdwijnt met de Blockchain toepassing. Maar er zal altijd behoefte zijn aan een partij die een uitspraak kan doen op basis van vertrouwen. Accountancy verschuift in dit geval van de steekproef doen voor een keurmerk en de cijfers achteraf controleren en toetsen, naar faciliteren of de waardes in het systeem kloppen. Dat is een essentieel nuanceverschil”, volgens Deloitte. 
“Deloitte heeft de nieuwe skills en jong talent nodig om op de veranderingen in de markt in te spelen. De nieuwe generatie Masterstudenten zijn de toekomst en hun denkwereld sluit aan bij de veranderingen die we als multinational in de financiële sector te lijf moeten gaan. De Board is verbaasd over wat er in een dag bedacht is door een groep van vijf Masterstudenten, laat staan wat er in vijf jaar gerealiseerd kan worden.”

Deloitte zit bovenop de veranderingen in de maatschappij, ze denken innovatief en hebben daad bij het woord gevoegd. Anna’s gedachten dwalen weer terug naar het hier en nu. Ze stapt op haar motor en rijdt weg. Wie had dit durven dromen.

  • Blockchain
  • Foodchain
  • Disruption Challenge
Delen

Karlijn van Gageldonk

Ik ben Karlijn van Gageldonk, onafhankelijk storyteller en (tekst)schrijver. Ik vang het veranderproces van Deloitte in verhalen. Als storyteller breng ik mijn journalistieke en antropologische achtergrond samen met mijn grote liefde voor creatief schrijven. Het resultaat? Beeldende verhalen, waar een stukje van mezelf in door klinkt. Schrijven maakt mijn ziel gelukkig. Ook geef ik communicatieadvies, doe research en vertaal dat naar heldere teksten. Naast schrijven, reis ik graag, lees ik of leg ik de wereld om mij heen vast in beelden. Ik word blij van vrienden, wandelen, koken en lekker eten en laat me inspireren door mensen en de natuur.

De Ideale Bijbaan: zoveel meer dan studeren

  • Max Hendriks
  • 21 april 2016
Naar boven