Deloitte strategy consultants in de boardroom

  • Jesse Hofmeester
  • 08 januari 2015

Iedere klant is anders, en zo ook iedere klantvraag. Binnen de service line Strategie van Deloitte Consulting richten we ons op strategische vraagstukken van de klant, vaak op een hoog niveau binnen de organisatie van de klant (lees: de boardroom). Maar eerlijk is eerlijk: in je eerste maanden bij Deloitte zal waarschijnlijk je niet direct veel boardroom-exposure hebben, maar zodra je de boardroom van de klant van binnen te zien krijgt, gaat het ook meteen goed los.

Onlangs werkte ik aan een project voor een internationale onderneming met lokale dochterbedrijven. Het hoofdkantoor heeft grote ambities en wil de prestaties van de lokale bedrijven verbeteren, te beginnen met de commerciële functies (sales, marketing, etc.). Deloitte werd gevraagd om voor 6 landen een geïntegreerd verbeterprogramma op te zetten: “Over 8 weken klaar graag!”.

Hoe schrijf je in korte tijd een verbeterprogramma voor 6 bedrijven waar je nog nooit een voet binnen de deur hebt gezet? Het antwoord is simpel: interviews. En zo geschiedde het: in 3 weken hielden we >40 interviews met de meest senior personen binnen de 6 bedrijven. Alle CEO’s, CFO’s en senior managers in sales en marketing zijn aan bod gekomen terwijl we met de 6 boardrooms in contact stonden via state-of-the-art virtual conferencing systems.

En als beloofd, na 8 weken was het werk af, en werden de CEO’s van alle 6 de landen ingevlogen naar het internationale hoofdkantoor voor de eindpresentatie. Die samenkomst legde mooi een aantal cultuurverschillen bloot: beginnend bij de koffieautomaat waar de Italiaanse CEO een espresso tapt terwijl de Brit een extra grote koffie verkeerd kiest, tot tijdens de presentatie waar de Duitse CEO met een dikke stapel papier voor zich zit terwijl de Fransoos zijn smartphone het werk laat doen. Met de aanwezigheid van deze CEO’s, het bestuur van het internationale hoofdkantoor en twee partners en een manager van Deloitte besef je dat je je als consultant met 1,5 jaar ervaring in een zeer bijzonder gezelschap bevindt.

“Advies uitbrengen op boardroom-niveau” is een veelgehoorde frase binnen strategieconsulting, maar deze was voor dit project treffender dan ooit te voren.

Neem gerust contact met me op als je meer informatie wilt over het dagelijkse werk als strategy consultant bij Deloitte!

Jesse Hofmeester

Jesse is na zijn studie Business Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gestart binnen de service line Strategie van Deloitte Consulting

Deloitte: As One

  • Arjen Ravestein
  • 07 januari 2015
Naar boven