Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

“Dit is kapot leuk, meester!” – Impact Day 2011

  • Jochem Koole
  • 03 oktober 2011

Het is iets voor acht uur als collega Berend Buitink in zijn rode Aygo aan komt rijden. Ik stap in en samen vertrekken we  richting Amsterdam Noord, waar we op openbare basisschool de Piramide meehelpen aan de Social Media Bootcamp.

In het klaslokaal van groep 6/7 worden we opgevangen door meester René en Thijs en Linda van Social Media Wijs. Social Media Wijs wil de positie van kwetsbare groepen in de samenleving versterken door hen te leren om de mogelijkheden van social media te benutten. Een doelstelling die goed aansluit op die van de Fair Chance Foundation en de reden dat Deloitte vandaag de Social Media Bootcamp ondersteunt.
 

Om half negen mogen de kids, die al een tijdje voor de klasdeur staan te dringen, eindelijk naar binnen. Met grote ogen kijken ze naar de iPads die op hun tafeltjes liggen: “Meester? Meester? Is deze iPad 1 of iPad 2?”

Na wat instructies van meester René, mogen de iPads worden aangezet. Saha, die nog nooit een iPad van dichtbij heeft gezien, heeft maar heel even nodig om te snappen hoe ze het apparaat aanzet en kan gebruiken. Thijs stelt de kinderen een aantal vragen en via Twitter mag iedereen antwoord geven.

“Wat is sociaal?” -“Lief zijn.” -“Aardig.” -“Elkaar helpen.”

“Wat is media?” -“Krant, televisie, radio.” -“Mediamarkt.” -“Internet enzo.”

“Wat is social media?” -“Helpen met Twitter.” -“Online dingen doen.” En de mooiste -“Beleefd publiceren.”

De kinderen leren razendsnel hoe ze Twitter kunnen gebruiken, wat een hashtag is en hoe je spammers uit je TimeLine kunt verwijderen. Je zou bijna vergeten, dat ze met de hele klas ook nog even hun eigen definitie voor een moeilijk begrip als social media hebben geformuleerd.

Na Twitter zijn Wikipedia, Slideshare en YouTube aan de beurt. Allemaal om groep 6/7 voor te bereiden op de Bootcamp Battle, waarin ze door Professor Wijsneus worden uitgedaagd om een aantal stellingen op waarheid te controleren.

Uiteindelijk wordt de Battle gewonnen door het team van de “Slimme Sliders” onder begeleiding van collega Roos van Vugt, en mogen zij gaan schitteren in een promotiefilmpje van Social Media Wijs. Een prijs die goed in de smaak valt bij de winnaars. De kinderen zijn door het dolle: “Dit is kapot leuk, meester!"
 

Jochem Koole

Senior adviseur social media

Online communicatieprofessional | Senior adviseur social media bij Deloitte | 020 & 010 | Films & series | http://jochemkoole.nl

Hoe ideaal is het als Ideale Bijbaner?

  • Anneke Vromen
  • 23 september 2011
Naar boven