“Easy reading is hard writing”

  • Robert De Bruijn
  • 21 januari 2011

Onlangs kreeg ik de mogelijkheid om een cursus “Kort en zakelijk rapporteren” te volgen, of simpelweg een cursus schrijfvaardigheid. Dezelfde cursus heb ik een jaar of drie geleden ook gevolg als onderdeel van de NOB-opleiding. Insteek van deze tweedaagse cursus is, je raad het al, het verbeteren van de schrijfstijl in korte brieven en e-mails naar klanten.

Voorafgaand aan de cursus moest een brief worden ingestuurd, om door de cursusleider te laten beoordelen. Uit deze cursus kwam (uiteraard) naar voren dat de gemiddelde Deloitter erg goed is in het formeel op papier zetten van zijn gedachten. Zo viel onder andere het vele gebruik van voorzetselconstructies op (bijvoorbeeld: met betrekking tot, in het licht van het feit dat, om die redenen, ten behoeve van). Een andere opvaller was het gebruik van formeel, soms zelfs oubollig taalgebruik door mijzelf en collega’s, zoals de woorden thans, gaarne, etc. Ook de lijdende vorm (alles met worden) deed het erg goed.

Naast allerlei ingewikkelde schrijfstijlen, kwamen ook de diverse schrijfpersonages naar voren. Zo bestaat er een koffiedrinker (vaak uitstellen), deleter (veel wissen voordat er echt iets op papier komt), breier (schrijft makkelijk, maar soms onduidelijk voor lezer) en een versierder (mooie lay-out, maar soms wat minder aandacht voor de inhoud). In mijzelf herken ik stukken van de versierder en de deleter. Uiteindelijk zullen we allemaal een schaker moeten worden, door vooraf na te denken over de inhoud en ons lezerspubliek.

Het leuke van deze cursus is dat je weer eens met je op scherp wordt gezet met betrekking tot over je eigen taalgebruik. Enige vage herinneringen aan mijn scriptietijd kwamen ook weer boven drijven: hoe maak ik mijn zinnen zo lang en omslachtig mogelijk om maar het minimaal aantal benodigde pagina’s te behalen, maar dat zal een aantal van de lezers vast bekend voorkomen…

Op de tweede dag kregen we uiteindelijk nog een uitsmijter mee: “easy reading is hard writing”. Met andere woorden: om een goed leesbare brief te krijgen moet je hard werken. En uiteraard geldt dat ook voor het bloggen…
Tot de volgende blog

Robert De Bruijn

Junior Manager Tax

Tax lawyer @ Deloitte NL | Photography | #JiD2011 | #073 | Formula 1 | Golf | Op Twitter: @rwjdebruijn

Ladies open powered bij Christel Boeljon en Deloitte

  • Deloitte Nederland
  • 18 januari 2011
Naar boven