Een supermarkt zonder kassa

  • Robbin-Jan Haar
  • 02 februari 2017
Robbin-Jan

Hoe zou het zijn om nooit meer voor de kassa te hoeven wachten? Nooit meer de frustratie om de caissière die je kortingssticker op je nog-nét-houdbare pakje rundergehakt heeft gemist. Nooit meer gestresste kantoortypes de halve supermarkt bij elkaar horen schreeuwen omdat ze de vierde in de rij denken te zijn, terwijl alle kassa’s al open zijn. En ook nooit meer wachten op de zwaar opgemaakte post-puber die haar ID moet laten zien en tóch nog geen 18 blijkt te zijn – met alle discussie van dien. Hoe geweldig zou die wereld, geheel zonder kassa’s, zijn?

Vorige maand organiseerde Deloitte in samenwerking met het IIA de derde editie van het Young Internal Audit Seminar; een evenement waar de jonge generatie internal auditors van Deloitte’s grotere klanten samenkomen om in het vakgebied van internal audit te groeien. Deze editie stond in thema van cyber security, en werd daarom op een geheel passende locatie gehouden: het Cyber Intelligence Center (CIC) in Den Haag. Het CIC is een zwaar beveiligde kantooromgeving waar de cyber security specialisten van Deloitte aan vertrouwelijke opdrachten werken. En geloof me, daar zijn is net als rondlopen in een James Bond-film. Natuurlijk draaide de middag niet alleen om Q die allemaal vernuftigheden liet zien, maar ook om het inhoudelijk meer te weten te komen over cyberrisico’s en het beheersen daarvan.

Nooit meer wachten voor de kassa

Eén van de vragen die tijdens dit seminar centraal stond was: wat zijn nou de drijvende krachten van cyber risico’s? Je zou dan vier redenen voor cyber risico kunnen aanwijzen:

  • Geavanceerdere- en groeiende technologie
  • Ontwikkelende business modellen
  • Een groei in de mogelijkheden van data
  • Gemotiveerde aanvallers

Leuk om te weten, maar hoe vertalen deze vier driving forces zich nou naar de praktijk? Tijdens het seminar werd het voorbeeld gegeven van Amazon Go; een innovatie van de Amerikaanse retailer Amazon. Deze vroeg zich af hoe het zou zijn om gewoon een winkel in te kunnen lopen, te pakken wat je nodig hebt, en gewoon de deur uit te kunnen wandelen – zonder daarbij langs kassa’s te hoeven. Een utopie? Amazon meent van niet. Met dezelfde technologie die gebruikt wordt in zelfsturende auto’s kan de supermarktketen exact bijhouden wie wat in zijn jaszak, mandje, of boodschappentas stopt. Het totaalbedrag wordt automatisch van je Amazonaccount gehaald en je bonnetje verschijnt gewoon op je telefoon. Geen gedoe met je bonuskaart, niet hoeven pinnen, en vooral nooit meer hoeven wachten. Nooit meer.

Een paradijs voor hackers?

Het mooie van het Amazon Go als voorbeeld is dat de drijvende krachten uit het model terugkomen; we zien gloednieuwe technologie, een veel groter bereik van data, en ook een business model wat we nog niet kennen. Alleen het laatste onderdeel, gemotiveerde aanvallers, komt natuurlijk niet in Amazon’s promotiefilmpje terug. Daarom publiceerde het tijdschrift Computerworld recentelijk een artikel over Amazon Go als mogelijk “hacker’s paradise”. De knappe koppen bij Amazon zullen ongetwijfeld met ieder scenario rekening hebben gehouden voordat ze hun businessmodel op deze moedige manier presenteerden, maar de vragen die Computerworld stelt zijn zeker valide te noemen; hoe zit het met artikelen retourneren? Wat als je per ongeluk artikelen in het mandje van je buurman plaatst? Wat als je telefoon gejat wordt? En vooral: hoe controleren we dat alle processen goed lopen – en ook goed blijven lopen?

Amazon verwacht in begin 2017 hun eerste Amazon Go winkel te openen in Seattle. Als dit concept goed werkt, is het niet de vraag of wij in Nederland ook de kassa’s gaan zien verdwijnen, maar wanneer. En dat is niet alleen een uitdaging voor Amazon en onze cyber security professionals. Het gaat er namelijk niet alleen om of wij als risk advisory kunnen steunen op de veiligheid van een kassavrije supermarkt in audit en advisory, maar ook hoe wij daar als klant op kunnen vertrouwen.

Totdat dát duidelijk is, vreet ik mezelf met liefde op achter de vierde in de rij.

Robbin-Jan Haar

Business Analyst Supply Chain Strategy

Robbin-Jan Haar started in September 2016 at Deloitte and is currently working as a business analyst within the Supply Chain Strategy team. Robbin-Jan enjoys having inspiring and meaningful conversations with people, and often cannot resist the urge to write down his thoughts.

His blog ‘whatever impact means’ is inspired by a sermon by Giovanni Veldhuis held in June 2017.

Waardering voor eigenheid

  • Nadia Chakor
  • 02 februari 2017
Naar boven