Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

En veel succes met je sollicitatie!

  • Deloitte Nederland
  • 17 januari 2011
Deloitte

"Hallo meneer, mag ik u wat vragen? De vriendelijke man knikte ja "Als het goed is zit er een gebouw van een groot bedrijf hier in de buurt,weet u misschien waar ik het kan vinden?".

"Ja hoor", antwoorde hij."Het staat daar, net achter de hekken." Ik keek over de hekken en ja hoor daar stond het. Ik bedankte de man en wilde gaan lopen toen hij ineens het volgende zei: "En veel succes met je sollicitatie!" "Sollicitatie?" dacht ik. ''Waar heeft hij het over? Welke sollicitatie? Ik heb niets over sollicitatie gezegd!'' Goed, ik heb andere dingen aan mijn hoofd.

Ik liep gewoon door naar het gebouw. Vandaag is de tweede sessie over het robuuste Dashboard gepland. We gaan samen met het projectteam afspreken wie wat gaat doen. Ook ga ik, vanuit mijn rol als beheerder van het huidige dashboard, een uitleg geven over de werking van het prototype Dashboard en over de informatie stroom diagram. Ik vroeg mezelf af wat ze al wisten van het Dashboard. Gelukkig hoefde ik daar niet te lang overna te denken. In ieder geval ben ik degene die er het meeste vanaf weet. Ik ben tenslotte de bouwer van het huidige Dashboard. Dus ga ik met een gerust hart de sessie binnen.

Eenmaal binnen ging ik eerst even een kopje koffie drinken. Voordat ik het wist, dacht ik aan het gesprek met de man. Hoezo wenste hij mij succes met mijn sollicitatie? Zijn het alleen sollicitanten die om de weg vragen? Zie ik er uit als een sollicitante? Dat het de eerste keer is dat ik naar het gebouw van de 'klant' ga, moge duidelijk zijn, maar om gelijk te spreken van een sollicitatie is mij vreemd. Zal het een vooroordeel zijn van de man? Zou de man soms denken dat iedereen die om de weg vraagt naar een organisatie wel een sollicitatiegesprek zal hebben?

Immers vooroordelen hebben we altijd klaar staan, hetzij over onderwerpen hetzij over groepen mensen. Zijn deze vooroordelen nou een verrijking van onze kennis of juist een beperking daarvan? Mensen hebben het vermogen na te denken, daarmee kunnen ze hun meningen vormen en herzien. Maar bij een vooroordeel is die mening kant en klaar, ooit gevormd nooit meer herzien. Dat betekent dat een vooroordeel ook op foutieve of verouderde informatie kan berusten, wat in bepaalde gevallen tot desastreuse gevolgen kan leiden. Ach jah, gelukkig waren de gevolgen in mijn geval wel te overzien.
Als het geen vooroordeel was, wat was het dan? Ik kon maar niet begrijpen waarom de man dacht dat ik ging solliciteren. Ach jah, het is nog vroeg, even mijn koffie opdrinken!"
 

 

Noufissa Aiad
Consultant
Deloitte Consulting

Deloitte Nederland

Op naar Australië!

  • Deloitte Nederland
  • 12 januari 2011
Naar boven