Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

En.....wat heb jij vandaag gedaan Papa?

  • Deloitte Nederland
  • 28 maart 2011
Deloitte

Een van de mooiste momenten van de dag vind ik het moment om de kinderen naar bed te brengen.Het geeft niet alleen een stukje rust daarna, maar het geeft ook even de kans om met je kinderen bij te praten en om in hun belevingswereld te duiken. Mijn zoontje van vijf vraagt me dan altijd: en wat heb jij vandaag gedaan?

Het is een hele eenvoudige vraag, maar soms lastig te beantwoorden, want tja, wat doe ik de hele dag? Ik begin meestal met te vertellen dat ik op verschillende plekken ben geweest, in de auto heb gezeten, met veel mensen heb gebeld, lunchen tussen de middag met een collega etc.etc. Verhalen over stille weggetjes waar je heel hard kunt rijden en hoge gebouwen met snelle liften doen het altijd goed. Maar dit is natuurlijk niet de kern van wat je op zo'n dag doet. Mijn zoontje prikt hier dan ook doorheen, en vraagt: “ ja maar wat heb je nu echt gedaan?”.

En daar zit ik dan weer en ik moet met het water voor de dokter. Want hoe leg je nu aan een 5 jarige uit dat het voorjaar is en dat je daarom druk bent met allerlei jaarrekeningcontroles en alles wat daarbij komt kijken? Hoe leg je uit dat je kwalitatief goede dossiers wilt opbouwen en je klanten tevreden wilt houden? En wat is een jaarrekening? Wat doe je als accountant nou precies? Eigenlijk moet ik uitleggen dat ik jaarrekeningen controleer en dat we daar zekerheid bij geven: de cijfers moeten kloppen. Tja, niet echt iets wat goed past in de belevingswereld van mijn zoontje.

Op dat soort momenten wens ik dat ik een brandweerman was: een aansprekende baan voor een vijfjarige en niet veel uit te leggen, behalve af en toe een spannend verhaal vertellen. Toch zijn deze gesprekken voor mij ook nuttig: want hoe kun je in Jip en Janneke taal blijven uitleggen waar je mee bezig bent? Het is een soort KISS cursus: keep it short and simple.

Dat principe hanteren we ook zoveel mogelijk in onze rapporten en managementletters: verplaats je zoveel mogelijk in de huid van de lezer. Wat vindt hij/zij belangrijk? Wat zou een bestuurder hiervan vinden en waar zou hij/zij wakker van liggen? En hoe kun je je punt zo duidelijk mogelijk uitleggen en tot de kern van de zaak komen? Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het houdt je wel scherp: waartoe zijn we op de wereld en hoe kunnen we daarover zo helder mogelijk communiceren? Ik denk dat we daar als accountants nog een goede slag mee kunnen slaan: uitleggen wat je doet en wat mensen van je kunnen en mogen verwachten, maar ook uitleggen wat je niet doet, en waarom je dat niet doet. Wat dat betreft is Twitter ook een mooi medium voor accountants: in maximaal 140 tekens vertellen wat je vertellen wilt, dus je moet terug naar de kern. Misschien valt de nuance dan soms wel weg, maar het helpt wel om je te focussen op de echte inhoud.

Ik doe bij mijn zoontje nog een poging om uit te leggen wat ik die dag gedaan heb. Mijn zoontje kijkt begripvol en lijkt te willen zeggen: goed je best gedaan, maar ik snap er nog niet veel van. Ik geef het maar op en lees een verhaal uit zijn voorleesboek over Pinkeltje, dit slaat wel goed aan. Toch maar solliciteren naar die functie bij de brandweer?
 

Eelke-Jan Jongsma
Manager Audit
Deloitte Accountancy

Twitter: @accountancy

 

 

Deloitte Nederland

Alumni levende bewijs arbeidsmarktbelofte Deloitte

  • Deloitte Nederland
  • 25 maart 2011
Naar boven