Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Hard werken, veel leren en naar een pretpark: consultant zijn is leuk

  • Leon Haverkamp
  • 21 februari 2014

Vier dagen naar Singapore? Wat kun je nou in vier dagen doen in Singapore? Veel, bleek.

Ongeveer elke drie maanden begin ik aan een nieuw project: een nieuw team, een nieuwe klant en een nieuw complex probleem dat gekraakt moet worden. In september 2013 begon ik aan een project voor een groot Nederlands bedrijf en het doel was om de strategische richting te bepalen van een van hun afdelingen. Daarvoor gingen we uitzoeken in welke landen hun markt zou gaan groeien en waar ze de concurrenten zouden kunnen verslaan. Op basis daarvan konden we dan bepalen in welke landen geïnvesteerd moest worden.

Zoals bij de meeste projecten die je doet in je eerste jaren als strategie consultant was de markt waarin deze klant zat totaal nieuw voor mij: dit keer was de klant gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van olieboorplatforms op zee. Een van de leuke dingen bij Deloitte is dat je gelijk veel verantwoordelijkheid krijgt en mee gaat naar de klant. De manager van het project introduceerde mij bij de regiomanagers en controllers van de klant en liet me daarna vrij om alle data bij hun op te vragen, te analyseren en te verifiëren. Dit was heel leerzaam omdat je daardoor snel begrijpt wat ze doen, wat ze willen, en hoe ze tegen de dingen aankijken die we opleveren.

Voor de marktanalyse gingen we ook één regionaal kantoor bezoeken zodat we daar face-to-face interviews konden doen met de klant en hun klanten: we gingen vier dagen naar Singapore. Overdag reden we de hele stad door van interview naar interview om zoveel mogelijk inzichten te krijgen in de lokale marktomstandigheden. Daarnaast werden we elke avond zeer uitgebreid onthaald door de klant die ons steeds uit eten nam en er op stond dat we de laatste dag mee gingen naar een groot pretpark in de stad. Het waren intensieve dagen maar heel bijzonder om mee te maken, iets dat ik in al mijn projecten bij Deloitte steeds weer ervaar.

Leon Haverkamp

Consultant - Strategy & Operations

Leon Haverkamp is consultant in de strategy service line. Leon focust zich op Corporate Strategy en M&A projecten binnen diverse sectoren (Media, Olie & Gas, Retail). Leon heeft Economie en Bedrijfskunde gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en volgde een stage bij PharmAccess, waarvoor hij een aantal maanden werkzaam was vanuit de WorldBank in Washington D.C..

Oefening baart kunst, ook in IT-projecten!

  • Michiel De Vries
  • 20 februari 2014
Naar boven