Het bedrijven van Enterprise Architecture: een creatief proces?

  • Erik Hegeman
  • 15 augustus 2016
Erik

Enterprise Architecten bedenken en ontwikkelen architecturen, bijvoorbeeld voor organisatie-inrichting, applicaties, data en techniek. Dit gebeurt aan de hand van allerlei methoden en technieken. Architecten zijn niet creatief, zo wordt wel eens beweerd. Dat zou je immers kunnen denken als je naar de meeste architectuurmethoden kijkt. Volgens deze methoden, zoals TOGAF, kun je architectuur bedrijven door wat stappen min of meer lineair te doorlopen, waarmee ‘het vanzelf goedkomt’. Het vereist wat analytische en communicatieve vaardigheden, maar die hebben architecten vaak wel. Personen die zowel analytisch als creatief sterk zijn, zijn daarnaast best uniek. Zijn architecten dan echt niet creatief? En is Enterprise Architecture geen creatief proces? In de praktijk blijkt er toch heel wat creativiteit om de hoek te komen kijken. Dat dit niet direct uit de boekjes blijkt, komt misschien wel door het verschil tussen theorie en praktijk: creativiteit is vooral nodig om om te kunnen gaan met dingen die in theorie niet, maar in de praktijk wel gebeuren. Een aantal voorbeelden.

1. Technische creativiteit

De vaardigheid om slimme technische oplossingen voor architectuurvraagstukken te verzinnen, is essentieel. Vaak liggen oplossingen niet voor de hand, maar vereist het denk- en brainstormwerk om een optimaal resultaat te bereiken, of om uitdagingen überhaupt te overkomen. Zonder deze creativiteit loop je het risico op suboptimale oplossingen. 

2. Verbale creativiteit

Het werk van een architect bestaat voor een heel groot (en onderschat) deel uit (verbaal) communiceren: de architect moet niet primair een plaatjesmaker zijn, maar een praatjesmaker die over de plaatjes praat! Zonder uitleg bereiken je ideeën belanghebbenden niet en loop je het risico op ivorentorenarchitectuur. Verbale creativiteit is dus essentieel om je ideeën goed te kunnen uitleggen en mensen ‘mee te nemen’ in je architectuurideeën. 

3. Politieke creativiteit

Veel architectuurprocessen hebben een groot aantal belanghebbenden. Deze wisselen wel eens van visie, zijn het sowieso oneens en af en toe komt ‘voortschrijdend inzicht’ om de hoek kijken. De uitdaging is juist om ondanks deze disruptieve zaken tóch voortgang te blijven boeken en een zo consistent mogelijke architectuur neer te zetten die ook tegen een stootje kan. 

4. Grafische creativiteit

Als architect maak je natuurlijk veel tekeningen en andere ‘deliverables’. Deze stem je af op de doelgroep. Het vergt soms best wat creativiteit om je verhaal middels tekeningen en diagrammen uit te leggen, vooral als deze ‘zelf-uitleggend’ moet zijn en je geen mondelinge toelichting kunt geven. Zonder grafische creativiteit komt je boodschap vaak niet over!

Ook iets voor jou?

Enterprise Architecture vraagt dus om veel vormen van creativiteit: het is zowel nodig om je verhaal te kunnen houden als om om te kunnen gaan met disruptie en met complexe stakeholdergroepen. Een brede mix van vaardigheden in een team is sowieso waardevol, maar creativiteit hoort daar voor architecten zeker bij. Ben jij zowel analytisch als creatief en aankomend afstudeerder of starter (WO)? Kijk eens of werken als (Junior) Consultant Enterprise Architecture iets voor jou is.

  • Consulting
  • Enterprise Architecture
  • Consultant
Delen

Erik Hegeman

Senior Consultant Enterprise Architecture

Erik Hegeman (1985) is Senior Consultant Enterprise Architecture bij Deloitte Consulting. Hij studeerde Bedrijfsinformatietechnologie en Technische Informatica aan de Universiteit Twente en is sinds zijn afstuderen in 2011 in dienst bij Deloitte.

Deloitte Audit Experience: hét learning event van het jaar!

  • Jurrian Lukkien
  • 12 augustus 2016
Naar boven