Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Het ‘Lean Six Sigma’ virus

  • Claudia Hilgers
  • 15 november 2011

Op 25 oktober vond de uitreiking van de Lean Six Sigma (LSS) diploma’s plaats op 44ste verdieping van de Maastoren. Lean Six Sigma staat voor een efficiënte manier van het uitvoeren van kleine projecten met een hoge rendementswaarde. Lean Six Sigma is flink in opkomst binnen Deloitte. Binnen korte tijd hebben we al meer dan 100 Yellow Belts en in februari 2012 verwachten we 25 nieuwe Green Belts te kunnen feliciteren. De volgende trainingen in 2012 lopen snel vol, steeds meer collega’s krijgen het LSS virus te pakken…

Lean Six Sigma wordt als wereldwijd bewezen en toegepaste verbetermethodiek gebruikt om problemen rondom kwaliteit en efficiency op te lossen. De oorzaken van deze problemen liggen echter niet altijd aan de oppervlakte, maar vaak verstopt achter procedures, gedrag, processen of werkinstructies. Vaak niet eens op dezelfde afdeling als waar de fouten de kop op steken. LSS biedt een framework om dit als organisatie op een gestructureerde wijze te verbeteren. Het inrichten van processen zodat je alleen die dingen doet die de klant werkelijk wil en dan ook in één keer goed. Het kenmerk van LSS is dat het altijd data-driven naar de beste oplossing zoekt vanuit het principe ‘meten is weten’. De methodiek wordt door allerlei grote bedrijven en organisaties gebruikt zoals Shell, Philips, KPN en natuurlijk ook Deloitte. In Amerika is het zelfs een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van bijna alle top-500 bedrijven.

Iedere expert op het gebied van Lean Six Sigma, is een getraind professional die het in zich heeft een project van begin tot eind te monitoren en te leiden, maar ook het beoogde resultaat in feiten en cijfers uit kan drukken en kan overleggen. Resultaten op korte termijn in de vorm van kwaliteit/bezuiniging staan voorop.

Om je de Green Belt te behalen dien je intern tien lesdagen te volgen, een e-Learning statistiek (engels) te volgen van circa 20 uur, een project uit te voeren met een kwalitatieve verbetering van minimaal 50.000 Euro uit te voeren en de lesstof te beheersen. Al met al een pittige opleiding die je vervolgens in staat stelt om vanaf dan met een andere blik naar alle processen om je heen te kijken en verbeterde initiatieven te blijven initiëren. Duidelijk mag zijn dat LSS als een olievlek begint uit te breiden en wij verwachten in 2014 in een volledig ‘Lean opgeleid Deloitte’ te werken.

Zelf ben ik als manager van een finance afdeling van 90 medewerkers m’n hart verloren aan Lean Six Sigma. De gedachte dat ik al m’n medewerkers de kennis zou kunnen bij laten brengen om op een professionele manier alert te zijn op verbeteringen binnen alle processen waarbinnen zij werken, maakte mij direct enthousiast. Naast finance ben ik ook verantwoordelijk voor een grote club secretaresses bij Deloitte waar LSS ook al snel de interesse heeft gewekt en al zeker 40 dames voor hun Yellow Belt zijn geslaagd. Momenteel volg ik de Green Belt opleiding en ben voornemens direct voor m’n Black Belt te gaan. Werken aan kwaliteit is leuk!

Claudia Hilgers

CFM Manager

Claudia studeerde praktische bedrijfskunde en volgt momenteel de Master Class “Stratego voor Vrouwen”. Binnen Deloitte is zij verantwoordelijk voor de strategische, operationele en financiële realisatie en personele aansturing van 100 Client Finance Managers in Nederland en India.

Een volgende stap

  • Jeroen Ulrich
  • 09 november 2011
Naar boven