Het Nationaal Geldexamen bestaat tien jaar: tien vragen aan bedenker Willemijn Zwiep

  • Willemijn Zwiep
  • 25 maart 2021
Willemijn

Om kinderen op de basisschool voor te bereiden op financiële redzaamheid is het van 22 t/m 26 maart weer de Week van het Geld, een initiatief van Wijzer in geldzaken. Deloitte is partner van de projectweek en bedacht tien jaar geleden Het Nationaal Geldexamen. Willemijn Zwiep, Head Brand, Marketing & Communications bij Deloitte, stond aan de basis ervan. Welke impact heeft Het Nationaal Geldexamen gemaakt? En wat is haar het meeste bij gebleven? Tien vragen. 

1. Wat inspireerde jou om Het Nationaal Geldexamen op te zetten? 
“Ik werkte net bij Deloitte en ik was me op alle mogelijke manieren aan het verdiepen in de financiële wereld. In de media las ik regelmatig over jongeren die financieel in de problemen kwamen. Op een dag kwam mijn dochter, die destijds in groep 7 zat, trots thuis met haar verkeersdiploma. Maf eigenlijk, dacht ik. Waarom krijgt heel Nederland wel verkeerslessen, maar geen geldlessen? Een gelddiploma is minstens zo belangrijk. En zo ontstond het idee voor een geldlesprogramma en Het Nationaal Geldexamen voor groep 7 en 8 van de basisschool.”

2. Hoe ondersteunde Deloitte hierin?
“Deloitte vond het direct een leuk plan. Het past ook bij ons als organisatie. Als wij andere bedrijven goed kunnen adviseren over hun financiële huishouding, dan kunnen we het vast ook aan kinderen uitleggen. Het project werd volledig ondersteund en is later ook omarmd door de Deloitte Impact Foundation. Ik mocht onderzoeken hoe het geldlesprogramma opgezet moest worden en kon er bovendien een collega bij betrekken. Het was best een omvangrijk project, met verschillende partners zoals het Nibud en uitgevers in het basisonderwijs. We mogen dan wel financieel savvy zijn, het ontwikkelen van lesprogramma’s is een totaal ander vak.”

  • Het Nationaal Geldexamen - Geldpraatjes - Deloitte Nederland

3. Wat was jouw ultieme doel met Het Nationaal Geldexamen?
“Het doel is jongeren helpen bewust te leren omgaan met geld. Geld speelt zo’n belangrijke rol in ieders leven, daar moet je simpelweg les in krijgen. Jong geleerd, is oud gedaan. Vandaar dat we voor een lesprogramma voor de basisschool hebben gekozen. Wanneer kinderen naar de middelbare school gaan, dan wordt de wereld ineens een stuk groter. Er moeten volop financiële keuzes gemaakt worden. En daar wil je ze al voor die tijd op voorbereiden.”

4. Hoe leerden kinderen in 2011 omgaan met geld? En wat miste je daarin?
“Aan financiële educatie werd al wel van alles gedaan. Maar het waren allemaal losse initiatieven. Een lesje hier en een video of toneelstuk daar. We hebben daarom gekozen voor een lesprogramma van een aantal lessen met een afsluitend examen. Op die manier maak je een blijvende impact.”

5. Hoe hebben Deloitters dit initiatief ontvangen?
“Geweldig goed. Tijdens de Week van het Geld verzorgen we normaal gesproken altijd gastlessen op basisscholen. Voor die lessen zijn zogeheten geldcoaches nodig vanuit Deloitte en het is nog nooit een probleem geweest om daar genoeg mensen voor te vinden. Sterker nog, het is zo uitverkocht! Collega’s vinden het ontzettend leuk om te doen. De vragen van kinderen, de dynamiek op een basisschool, daar krijgt je echt een energieboost van.”

'In tien jaar tijd hebben maar liefst 250.000 kinderen een gelddiploma gehaald. Een prachtig resultaat.'

6. Hoe heeft Het Nationaal Geldexamen zich in de afgelopen tien jaar ontwikkeld?
“We begonnen tien jaar geleden met het ‘verkopen’ van het gratis lesprogramma op de onderwijsbeurs. Inmiddels werken we samen met Uitgeverij Zwijsen en wordt Het Nationaal Geldexamen standaard meegenomen in hun aanbod. Het lespakket en het examen zijn sterk verbeterd door de input van docenten en leerlingen. En door de jaren heen is het lespakket een stuk aantrekkelijker geworden. Het programma is interactiever, er is een werkboek toegevoegd om zelf mee aan de slag te gaan en er zijn leuke filmpjes in opgenomen. Het is belangrijk om met de tijd mee te gaan. Zo staan er in het examen inmiddels ook vragen over apps die geld kosten.”

7. Wat is na tien jaar Het Nationaal Geldexamen de uiteindelijke impact geweest?
“In het begin namen zo’n 100 klassen een lespakket af. Nu is dat aantal uitgegroeid tot ongeveer 1.000 per jaar. Het betekent dat we jaarlijks zo’n 30.000 kinderen bereiken. En ik schat in dat in tien jaar tijd nu maar liefst 250.000 kinderen een gelddiploma gehaald hebben. Een prachtig resultaat.”

8. Hoe vind je het om naast je werk bezig te zijn met een maatschappelijk initiatief?
“Het geeft me veel energie en genoegdoening. Het is geweldig om de groei ervan mee te maken en te zien dat het programma ook echt effect heeft. Een van de mooiste momenten in het jaar vind ik dan ook de ‘Grote geldles’ die we tijdens de Week van het Geld bij ons op kantoor organiseren. Drie à vier basisschoolklassen worden dan uitgenodigd waardoor er plotseling honderd kinderen door het pand rennen. Ze worden toegesproken door de ‘geldbaas’ van Deloitte, oftewel de CFO, en stellen heerlijke vragen als ‘Bent u rijk?’ en ‘Welke auto rijdt u?’. De kinderen vinden het heel leuk om op kantoor te zijn en doen stuk voor stuk enthousiast mee met de geldles.“

9. Zijn er specifieke momenten die jou bijstaan van de afgelopen tien jaar?
“Er zijn veel bijzondere momenten waar ik met veel plezier aan terugdenk. De eerste gelddiploma’s zijn uitgereikt door toen nog prinses Máxima. Dat was natuurlijk een groot feest. Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam is aanwezig geweest bij de ‘Grote geldles’ bij ons op kantoor. Maar het allerleukste was denk ik wel de prijsvraag voor het beste antwoord op de vraag ‘Als jij mini-minister van Financiën Rotterdam zou zijn, waar zou je dan je geld aan uitgeven?’. Scholier Haci Nuh won en hij mocht vervolgens tijdens Prinsjesdag minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem helpen het koffertje met de miljoenennota te dragen. Dat is toch fantastisch?”

10. Wat hoop je voor de toekomst?
“Ik hoop dat we de impact die we nu maken, kunnen blijven maken. Ieder jaar 30.000 leerlingen bereiken, is al heel veel. Maar daarnaast zou ik ook graag een programma aan middelbare scholieren aanbieden. En wellicht ook internationaal? Financiële problematiek houdt natuurlijk niet op bij de landsgrenzen en het scheelt zoveel ellende als je kunt voorkomen dat jongeren in de schulden terecht komen. Wat zeg ik, eigenlijk zou ik het liefst zien dat financiële educatie in de toekomst standaard in het curriculum wordt opgenomen naast taal en rekenen. Geldlessen, het is zo logisch.” 

Lees hier meer over het Nationaal Geldexamen

Willemijn Zwiep

Head Brand, Marketing & Communications

At Deloitte, I am responsible for the Brand & corporate communication of Deloitte in the Netherlands. In my role as senior manager it is my job to load the brand as "the most trusted and innovative professional services firm".  This year we started the Brand Value program. Our main goal is to make the strategic growth areas (data analytics, digital, cyber security) as visible as possible, both for our colleagues and for our external stakeholders and target groups.

De combinatie van topsport en een maatschappelijke carrière

  • Roel Bovendeert
  • 19 maart 2021
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven