Hoe je zelf invulling geeft aan je werk

  • Marien de Bruijn
  • 04 september 2013

De poolkappen smelten sneller dan ooit, terwijl de mogelijk desastreuze gevolgen slechts gedeeltelijk te overzien zijn. Het Braziliaanse en Indonesisch regenwoud worden in recordtempo omgehakt om aan de behoeften van de Westerse leefstijl te kunnen voldoen. Vorige maand is het aantal deeltjes CO2 in de atmosfeer de historische grens van 400ppm gepasseerd. En de Nederlandse consument gooit jaarlijks gemiddeld €155,- aan eten weg omdat ze niet snapt wat T.H.T. betekent. Gelukkig krijg je bij Deloitte de mogelijkheid om zelf je toekomst in de hand te nemen.

Ik werk inmiddels al weer anderhalf jaar (ja het gaat hard!) mee met een complexe CRM implementatie bij een grote klant in de auto industrie. Naast het meedenken over de optimale sales funnel (prospect > lead > order), vind ik het ook leuk om me te blijven ontwikkelen op andere vlakken. Een van mijn interesses is duurzaamheid. Daarom werk ik mee met het Deloitte Sustainability team aan twee interessante projecten: de ontwikkeling van een duurzaam marketing model en een LCA propositie.

Life Cycle Analysis (LCA) is de analyse om de milieubelasting van een product te bepalen, van productie tot eindgebruik. Terwijl een aantal first movers al jaren de footprint van hun producten berekent, begint grootschalige implementatie nu op gang te komen. Dit wordt onder andere gestimuleerd door een gedragsverandering bij de consument, die zich steeds bewuster en kritischer een weg door de supermarkt shopt. Maar als je bedenkt dat bijvoorbeeld Unilever zelf slechts 6% veroorzaakt van de belasting in de gehele keten (26% bij leveranciers en 68% bij de eindgebruiker), dan snap je dat je de footprint veel beter kunt controleren als je naar de hele keten kijkt. En daarom praten we met EcoChain, een ontwikkelaar die een nieuwe LCA methode heeft ontwikkeld. Daarmee kun je de verschillende bedrijven in de supply chain – als een soort Facebook voor LCA – aan elkaar linken, wat een veel betrouwbaarder impact per product oplevert. Gaaf dat ik hieraan mee mag werken. Leerzaam, uitdagend, en heel relevant.

Terwijl aan de ene kant de supply chain wordt geoptimaliseerd, kijken we aan de andere kant hoe het consumentengedrag verduurzaamd kan worden. En daar komt de marketeer om de hoek kijken. Samen met een bureau in duurzame business concepten (Wonderwings), een NIMA werkgroep rond bewuste marketing (Wereldmarketeers) en onze Director Innovation & Sustainability Anneke Sipkens, zijn we begonnen met de ontwikkeling van een Sustainable Marketing Model. Marketeers zien in toenemende mate een bewustzijn bij consumenten op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en arbeidsomstandigheden. Maar ook willen ze weten hoe ze zelf kunnen bijdragen om het systeem positief te veranderen. Met onze (vrij te gebruiken) analyse tool willen we marketeers helpen om de huidige situatie van hun organisatie en/of merk te bepalen, en te bekijken welke stappen ze kunnen nemen richting een toekomstbestendig marketingbeleid. Ook voor mijzelf super interessant om met professionals vanuit een bepaalde invalshoek bezig te zijn met een duurzamere wereld. Binnenkort is ‘ie af en gaan we voor de eerste reviews ‘het veld in’.

Ik geloof dat de organisatie van de toekomst steeds meer ruimte geeft aan haar werknemers om een eigen invulling te geven aan het werk. En wat dat betreft zit je bij Deloitte op de goede plek!

PS. Mocht je meer willen weten, let me know: @mariendebruijn

Marien de Bruijn

Business Analyst

Marien is Business Analyst bij de Customer Solutions afdeling van Deloitte Consulting. Hij is momenteel betrokken bij een grote CRM implementatie. Daarnaast houdt hij zich bezig met projecten op het gebied van sociale innovatie en duurzaamheid.

Nach Deutschland

  • Erik van Dijk
  • 02 september 2013
Naar boven