Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Hoe maak je impact in de Boardroom?

  • Alieke Bloem
  • 23 december 2015

Een scene uit een spannende speelfilm die zich afspeelt in het zakelijk district van New York

Een groep van 8 mannen van middelbare leeftijd in een blauw of zwart pak luisteren zorgelijk naar wat vermoedelijk de voorzitter is van deze groep. Achter hem is een scherm te zien vol cijfers en modellen. Ze zitten in leren fauteuils aan een ovale glanzende mahoniehouten tafel en je voelt…’hier zitten mannen met macht’.

Een scene uit mijn dagelijks werk:

Een groep van 10 mannen en vrouwen - deels in pak en deels in casual outfit - zitten rond een tafel en luisteren aandachtig naar de persoon die vermoedelijk iets interessants en herkenbaars vertelt want iedereen knikt en lacht. Iemand stelt een vraag en de persoon voor de groep pakt zijn Ipad en laat een filmpje zien waarna de groep intensief met elkaar in discussie gaat. Je voelt…’hier zitten mensen die met en van elkaar leren’. En ik weet nog iets: ‘ook dit zijn mensen met macht’.

Als ambities en inhoudelijke capaciteiten er voor hebben gezorgd dat iemand in de laag net onder een Raad van Bestuur is beland en diegene wil graag die volgende stap naar c-level maken moeten er twee dingen worden geleerd: los kunnen komen van de inhoudelijke expert-rol die iemand al jaren heeft en er achter komen hoe het spel in de bestuurskamer wordt gespeeld. Want daar word je niet meer automatisch serieus genomen op basis van wat je allemaal weet en hebt gedaan, de dynamiek is complex en dan is het zeer nuttig om te werken aan je overtuigingskracht, weten wanneer je een vraag (dé juiste!) stelt en uiteraard over een thema dat relevant is. Met de programma’s die ik ontwikkel help ik hen daar bij en we zien dat velen van hen een mooie stap maken, soms al tijdens de leergang en dat maakt mij ontzettend trots.

Maar ook als je al bestuurder bent blijf je behoefte houden aan ontwikkeling al was het alleen maar omdat je bij wil blijven op het gebied van innovatie en technologie, en van de wet- en regelgeving. Bijkomstig voordeel van het leren in een groep met alleen maar bestuurders en commissarissen is de herkenning bij elkaar bij het (vertrouwelijk) delen van bepaalde vraagstukken, het uitbreiden van je netwerk en het contact met vooraanstaande sprekers. Ik ben samen met de inhoudelijk experts verantwoordelijk voor de invulling van het programma waarbij we aansluiten op de actualiteit en rekening houden met de relevantie van het onderwerp voor deze doelgroep. Daarnaast ontwikkel ik het design van het programma, is stakeholdermanagement een onmisbaar en zeer belangrijk element in mijn baan en vervul ik de rol van projectleider. Dat tezamen zorgt dat de programma’s van topkwaliteit zijn zodat bestuurders en commissarissen impactvol kunnen (blijven) optreden in de bestuurskamer.

En tot slot: grijze en blauwe (mantel)pakken zijn echt niet meer het uniform van boardmembers. Van de imagodeskundige die ons adviseert tijdens de leergang voor aankomende vrouwelijke bestuurders heb ik geleerd dat echte impact in de boardroom afhangt van de combinatie tussen inhoud en uiterlijk. Ik werk dus dagelijks toe naar een filmscene waarin 6 vrouwen en twee mannen in felgekleurde, goedzittende kleding rond een tafel zitten en oprecht geïnteresseerd met elkaar in dialoog zijn!

Alieke Bloem

GSC-Talent

Ik werk sinds 2012 met veel plezier bij Deloitte als Manager Executive Learning. Ik ben verantwoordelijk voor het curriculum dat wij als Deloitte Academy ontwikkelen voor (aankomende) bestuurders en commissarissen. Naast vaktechnische masterclasses en op maat gemaakte Inhouse leergangen voor Raden van Bestuur en Toezicht richten wij ons met onze programma’s ook expliciet op de ontwikkeling van de komende generatie beslissingnemers én de ‘nieuwe’ boardmembers zoals bijvoorbeeld de CIO’s.

    Pedal to the metal - Budapest Business Course

    • Xavier Notermans
    • 16 december 2015
    Naar boven