Hoe train je de Google-generatie?

  • Marjolein Berends
  • 04 mei 2012

Onlangs besprak ik met een collega een document. Een aantal keren vroeg ze “Waar heb je dit eigenlijk vandaan?” en elke keer antwoordde ik met “Oh, dat heb ik gegoogeld.” Waarmee ik een werkwoord gebruikte dat tien jaar geleden nog niet eens bestond, maar waarmee ik ook een antwoord gaf dat exemplarisch is voor mijn generatie: generatie Y.
 

Generatie Y
Iedereen die geboren is na 1982 en die het ontploffen van de Challenger of de val van de Berlijnse muur als mogelijke eerste herinnering heeft, behoort tot generatie Y - beter bekend als de Google/Nintendo/Internet/iPhone-generatie of de millennials.

Waar generatie X, de generatie voor generatie Y, opgroeide zonder tv of hooguit met één of twee tv-zenders, zat ik als baby naast mijn ouders naar de Flying Doctors te kijken, had ik op mijn tiende een e-mailadres en heb ik in mijn leven zo’n 10.000 uur besteed aan gamen alleen. Ik hoefde op de middelbare school geen ‘aus, bei, mit, nach, seit, von, zu’ te stampen – ik mocht het opzoeken. Het ging om het toepassen van de grammatica. Het rijtje was wel te googlen.

En de kinderen die nu opgroeien zijn al bijna weer een generatie verder. Kijk maar eens naar dit filmpje, van een meisje van één jaar oud dat niet snapt waarom een tijdschrift niet hetzelfde doet als de iPad.


Mythes
Generatie Y is dus anders. Maar niet op alle vlakken. Er bestaan twee grote mythes over generatie Y.
De eerste mythe is dat de hersenen van mensen van deze generatie anders zijn. Ze mogen dan wel anders opgroeien, maar hersenen evolueren in zestig jaar niet zo veel dat ze structureel andere hersenen hebben dan de mensen uit generatie X – of wie dan ook.

De tweede mythe is multitasken. Het menselijk brein kan niet multitasken. Ook je buurjongetje dat WhatsAppt, MTV kijkt en zijn huiswerk maakt tegelijkertijd kan niet multitasken. Wat hij wel heel goed kan, is switchtasken: heel snel wisselen tussen verschillende denkprocessen – waardoor het lijkt alsof hij het tegelijkertijd doet.


Generatie Y in je training
Hoe ga je om met deze generatie als je die als trainer of als werknemer tegenkomt op de werkvloer? Hersenevolutie of niet, feit is wel dat generatie Y heel anders opgroeit dan andere generaties en dus heel andere dingen gewend is – ook op trainingsgebied. Je kunt mensen van generatie Y best in een klassikale training zetten, maar de effectiviteit van de training is dan niet het grootst.

Wat zijn dan de elementen waarmee je een training voor mensen van generatie Y geschikt maakt?
Entertain ze. Dat zijn ze ook gewend van het mediabombardement dat dagelijks op ze af komt. Zorg voor verschillende werkvormen: filmpjes, discussie, zelfstandig werken, inspirerende sprekers…
Gebruik de technologieën. Ze bestaan, men gebruikt ze, dus waarom niet? Maak een Facebook- of Yammergroep voor je trainingsprogramma, introduceer een hashtag waar je als facilitator op reageert of laat ze gamen. 
Laat ze samenwerken. Samenwerken doen ze overal: op Facebook, op Twitter, op school of op de universiteit. Dus waarom niet in een training? Hun werk hoeven ze toch ook niet altijd in hun eentje te doen? Daarbij blijkt ook nog eens dat samenwerken heel veel leeropbrengsten met zich meebrengt, dus het zou zonde zijn om dit middel niet in te zetten.
Maak het visueel.  Een plaatje zegt meer dan duizend woorden en dat geldt in grote mate voor deze generatie.
Laat het ze zelf maar proberen. Generatie Y is een game-generatie: ze zijn gewend om te proberen, te falen en het weer opnieuw te proberen. Dat is de manier van problemen oplossen die ze gewend zijn. Je hoeft ze niet alles eerst tot in de puntjes uit te leggen om het dan te oefenen: laat ze maar los waar mogelijk, zodat ze zelf kennis construeren.


Toekomstbestendig
Kortom, er zijn genoeg manieren om trainingen geschikt te maken voor generatie Y. En het leuke is: uit onderwijsonderzoek blijkt steeds vaker dat de elementen die geschikt zijn voor generatie Y, ook heel goed werken voor eerdere generaties. Want qua hersencapaciteit of –functie verschillen we niet. Dat bleek voor mij ook overduidelijk toen mijn moeder me een jaar geleden opbelde met de vraag ‘waarom ik nog niet op Twitter zat’. Want ze vond het hartstikke leuk, dat Twitter.

De conclusie? Maak trainingen toekomstbestendig. Niet alleen voor generatie Y, maar ook voor alle generaties daarvoor – die hebben er net zoveel aan.

Hulp nodig bij het toekomstbestendig maken van trainingen? De afdeling Learning Solutions van Deloitte Human Capital heeft de oplossing!

Marjolein Berends

Business Analyst

Marjolein Berends is werkzaam bij de service line Human Capital van Deloitte Consulting als business analyst Learning Solutions. Ze houdt zich bezig met opleiding en ontwikkeling op de werkvloer. Hiervoor werkte ze als onderwijskundig adviseur binnen het middelbaar beroepsonderwijs.

Deloitters langs de diversity meetlat

  • Deloitte Nederland
  • 01 mei 2012
Naar boven