Iedereen wil zich gewaardeerd en begrepen voelen

  • Deloitte Nederland
  • 23 juli 2020
Deloitte

Het is tijd om op te komen voor inclusie. Om de wereld te laten zien dat we elkaar aanvullen door anders te zijn. Samen zijn we sterker en beter. We kunnen veel van elkaar leren. Anna Klapwijk (29), consultant Customer Strategy & Applied Design, legt uit hoe belangrijk het is om ervaringen te delen.

“Werk en privé zijn tegenwoordig een stuk minder gescheiden dan vroeger. Vandaar dat het nu extra belangrijk is om jezelf te kunnen zijn en je persoonlijke kant te laten zien. Sekse, etniciteit of seksuele oriëntatie, je moet als werknemer niet het gevoel hebben dat je je moet voegen naar het oordeel van een ander. De persoonlijke verschillen zijn juist een kracht. Het leidt tot betere samenwerking in een team en betere resultaten. Maar het is wel heel belangrijk om oog te hebben voor de verschillen. Iedereen heeft er immers behoefte aan om zich gewaardeerd én begrepen te voelen.”

"Het is prettig om te weten dat je open kunt zijn over onderwerpen als biseksualiteit."

Samen sta je sterker dan alleen. En het geeft lucht als je anderen ziet die hetzelfde meemaken als jij, vertelt Anna. “Zelf ben ik als biseksueel uit de kast gekomen tijdens mijn tienerjaren. Een ‘coming out’ zonder grote problemen. Toch merkte ik tijdens een studie in Engeland hoe fijn het kan zijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Een netwerk als GLOBE, dat mensen binnen Deloitte bindt met affiniteit rond LGBT+, vind ik dan ook erg belangrijk. Mijn biseksualiteit is niet vaak onderwerp van gesprek op werk. Maar ik vind het erg prettig om te weten dat je er bij Deloitte gewoon open over kunt zijn.”

Diversity & Inclusion is dan ook een thema waar Anna zich graag hard voor maakt. “Bij Deloitte Risk maakte ik onderdeel uit van het Risk Cultural Diversity & Inclusion-bestuur, dat zich richt op culturele diversiteit. En recent ben ik overgestapt naar Deloitte Consulting, waar ik me ook bezig houd met Talent & Engagement. Hierin is mijn doel een werkplek te creëren waar iedereen zich comfortabel bij voelt en een persoonlijke kant kan laten zien. Kortom, ik vind het geweldig om te zien dat Diversity & Inclusion inmiddels echt op de agenda staat binnen Deloitte. Zo zit onze CEO Hans Honig bijvoorbeeld ook aan tafel bij meetings en events van het Women’s Network. Een teken dat hij echt betrokken is bij het onderwerp en zich graag uitspreekt voor het belang van Diversity & Inclusion.”

Bewustzijn creëren, blijft volgens Anna belangrijk. “Sommige klanten vragen inmiddels specifiek naar diversiteit. Zij kijken bewust naar de teamcompositie. Maar ook binnen Deloitte moeten we blijven praten over onderlinge verschillen en gelijkheid. Op een event moet naast bier en wijn bijvoorbeeld ook gedacht worden aan alcoholvrij bier en fris, voor mensen die vanuit religieuze of andere overwegingen geen alcohol drinken. Vroeger werd daar simpelweg minder over nagedacht. De organisatie heeft daarom van partner tot consultant rolmodellen nodig. Wanneer iemand als Deloitte-partner Leon Pieters zich uitspreekt over homoseksualiteit, dan is dat heel belangrijk. Het laat zien dat iemands persoonlijke kant absoluut geen ‘carrièrestopper’ is. Dat je kunt zijn wie je bent. Rolmodellen kunnen dat besef in de organisatie kweken. Maar vergeet niet, er gebeurt al ongelooflijk veel goeds. Van Pride-deelnames en roze borrels tot vrouwennetwerken en aandacht voor culturele diversiteit. Diversity & Inclusion sijpelt onze organisatie steeds verder door.”

Deloitte Nederland

Voor mijn familie in India zit ik nog in de kast

  • Deloitte Nederland
  • 20 juli 2020
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven