Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Impact

  • Paul van Wijngaarden
  • 14 juli 2011

Het is 28 september 2011. Door het hele land zwaaien de poorten van de Deloitte-kantoren open. Honderden Deloitters schuiven hun dagelijkse werkzaamheden voor een dag aan de kant. Even geen boeken controleren, fusies begeleiden, financiële adviezen voorbereiden of fiscale vraagstukken oplossen. In plaats daarvan zwermen zij in groepjes uit naar scholen en andere maatschappelijke organisaties. Het is vandaag Impact Day! Dit is de dag dat Deloitte-medewerkers zich vrijwillig inzetten voor de maatschappij. Dat wil niet zeggen dat er niet hard wordt gewerkt, integendeel! Alleen zijn hun ‘klanten’ een stuk jonger dan normaal: van basisscholieren tot vmbo-leerlingen. Ook dat is werken-bij-deloitte-punt-nl.

Terug naar vandaag. Impact Day ligt nog weken voor ons. Of alweer een klein jaar achter ons, want dit is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Wereldwijd, want ook duizenden collega’s in andere landen zetten zich vol overgave in voor maatschappelijke doelen. In Nederland betekent dit dat medewerkers hun kwasten en schoffels thuis kunnen laten. Alle activiteiten staan in het teken van onze Fair Chance Foundation. Onder deze mvo-paraplu maakt Deloitte niet alleen op Impact Day maar gedurende het hele jaar serieus werk van maatschappelijk betrokken ondernemen. Gericht op educatie op het snijvlak van ondernemerschap en financiën. In samenwerking met maatschappelijke organisaties als de IMC Weekendschool, JINC of stichting Jong Ondernemen geeft Deloitte zo vele kinderen en jongeren een educatief steuntje in de rug. Vooral door het overdragen van de schat aan kennis en ervaring die wij in huis hebben. Bijvoorbeeld door jongeren te coachen op het gebied van ondernemerschap, of door kinderen op de basisschool les te geven over verantwoord omgaan met geld.

Als Deloitter én medeoprichter van stichting Planet Hope, die zich inzet om kansarme kids in India via educatie hogerop te helpen, voel ik me nauw verbonden met de maatschappelijke missie van mijn werkgever. Natuurlijk sla ik geen Impact Day over. Sterker nog, vorig jaar kon ik dit perfect combineren. Iedere Deloitter kan namelijk ook zelf een project aandragen, zolang het maar is gericht op onderwijs en jongeren. In mijn geval was dat stichting Hoedje van Papier, die van zowel communicatie- als fiscaal advies werd voorzien. Tegelijk bezocht kinderpersbureau Katendrecht de Maastoren om kennis te maken met Deloitte en met name onze afdeling communicatie. Deze junior-journalisten, bassischolieren uit deze Rotterdamse wijk onder de rook van de Maastoren, maakten over dit bezoek een reportage in woord en beeld voor hun eigen magazine (pag. 6-7). Onlangs lanceerde Planet Hope dit empowerment-concept in het Zuid-Indiase metropool Bangalore, om kinderen daar niet alleen creatief bezig te laten zijn, maar ook letterlijk en figuurlijk een eigen stem te geven. Hiervoor ontvangen we financiële steun van de Deloitte Fair Chance Foundation, wat de cirkel weer mooi rond maakt.

Dit jaar gooi ik het met Impact Day over een hele andere boeg. Uit de 35 beschikbare projecten heb ik ervoor gekozen om samen met veertien collega’s een vaardigheidstraining te geven aan dak- en thuisloze jongens en meiden van Pension Maaszicht. Dit project is al volgeboekt, maar er zijn nog genoeg projecten over. Of pak die kans om er zelf een aan te melden! Hoewel zich al ruim honderd Deloitters hebben aangemeld, zijn er nog minimaal 350 collega’s nodig. Ik roep alle 4.500 Deloitters dan ook op om zich van hun maatschappelijkste kant te laten zien. Laten we samen – in Deloitte-termen ‘as one’ – op 28 september een onvergetelijke impact in de samenleving realiseren! Is dit niets voor jou, of komt het niet goed uit met je werk? Even goede vrienden. Impact Day is en blijft tenslotte een vrijwilligersdag.
 

Paul van Wijngaarden

Senior Consultant

Content & community manager bij de afdeling Brand, Communications & Corporate Social Responsibility

Persbericht samenwerking Nederlandse Studenten Golf Vereniging & Nyenrode Golf & Country Club

  • Deloitte Nederland
  • 12 juli 2011
Naar boven