Innovare – een ‘’werk’’ woord

  • Anne Aantjes
  • 17 april 2013

Deloitte heeft innovatie hoog in het vaandel staan, en heeft er zelfs een zelfstandige B.V. voor opgericht: Deloitte Innovation. Zij stellen zich ten doel om organisaties te helpen duurzame groei te realiseren, door middel van innovatie. Binnen Deloitte wordt innovatie onder werknemers gestimuleerd, en zijn we altijd op zoek naar mensen die buiten de gebaande paden denken. Daarom delen we nu graag de blog van Anne Aantjes met jullie, om je te prikkelen met zijn kijk op innovatie.

De woorden ‘innovatie’ en ‘innoveren’ zijn afgeleid van het Latijnse ‘Innovare’. Een knap oude uitvinding, dat innoveren. En de basis ligt nog dieper, in iets dat we evolutie noemen. Zo was de belangrijkste innovatie van de kip toch ooit het ei, nietwaar?

Innovare is de werkwoordsvorm van het begrip innovatie. Niet toevallig gekozen, want innoveren is kneiterhard werken. Vaak wordt de term ‘innovatie’ gebruikt om het gehele proces van innovatie aan te duiden. Zo van “we doen lekker met z’n allen aan innovatie”. Echter, van innovatie in economische zin is feitelijk pas sprake bij een eerste commerciële transactie naar aanleiding van het nieuwe product, dienst, systeem, apparaat etc[1]. Tot die tijd hebben we het enkel over een proces van dappere pogingen. Met de nadruk op dapper. Want het zijn de dapperen die durven innoveren. Die anders durven en kunnen denken. En die ook de overtuiging hebben, dat de aan hun brein ontsproten ideeën ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden. Beter gezegd: gerealiseerd gaan worden. Aanstekelijke mensen vind ik het, die innovators. Mensen die de mogelijkheden zien van dingen die door anderen voor ‘maf’ of ‘onrealistisch’ worden gehouden.

Gelukkig hebben wij een flink aantal van die ‘dapperen’ in onze club bij Deloitte. En dan niet alleen omdat innovatie zo leuk is, of spannend, sexy zo je wilt. Maar vooral omdat het onderscheid maakt tussen ‘the fittest’ en de rest. Iets dat begon bij ene William Welch Deloitte, die eigenhandig de basis legde onder ons bedrijfsmodel door in te spelen op een marktbehoefte (en tevens hardgrondige persoonlijke motivatie) van het terugdringen van het aantal faillissementen vanuit wat hij dagelijks meemaakte aan het Bankruptcy Court in Londen. En wat zou het gaaf zijn om William het Deloitte van vandaag te laten zien. Nog mooier: het Deloitte van morgen!

Want daar zijn we met z’n allen mee bezig, elke dag, ieder op zijn of haar plek in zijn of haar rol. Maar zijn we ons hier wel van bewust? Ben jij je wel bewust van jouw innovatiekracht?

Met welke ideeën loop jij rond? Waar erger jij je aan? Wat zou jij anders doen?

En die dingen waar je dan nu aan denkt, zou je daar dan niet eens iets aan gaan doen? Want stel je voor dat die kip dat indertijd niet gedaan zou hebben, dan had je nu mooi geen mayo op je friet.

 

[1] Freeman, C; The economics of industrial innovation. Penquin (1974. p22).

Anne Aantjes

Audit - Support

Anne heeft meer dan 10 jaar ervaring met Management Consulting, Program / Project en General Management ervaring bij Deloitte, in zowel externe (market facing, consulting) en interne rollen. Buiten het werk houdt Anne van hardlopen, soms loopt hij zelfs hard naar en van werk. Zo is hij van het Utrecht kantoor (30km) en Rotterdam kantoor (36km) naar huis hardgelopen.

Deloitters aan het woord – Van stagiair in New York naar stagiair bij Deloitte

  • Laura Kuiper
  • 15 april 2013
Naar boven