Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Innovatie en inspiratie

  • Deloitte Nederland
  • 01 maart 2011
Deloitte

Alles lijkt tegenwoordig wel ‘een innovatie’. Op tv zie je ze tegenwoordig elke dag, van de haarlak, het wasmiddel tot de thuiswinkel producten, het zijn allemaal ‘revolutionaire innovaties’. Geweldig! Maar wat is dan het innovatieve aan die producten? Is het omdat het ‘nieuw’ is? Of is de techniek erachter heel anders? De term innovatie wordt naar mijn idee te pas en te onpas gebruikt om producten of diensten tegenwoordig beter of anders te doen lijken.

Bij Deloitte nemen we innovatie serieus. Als een van de inmiddels zestien medewerkers van onze Innovatie BV, heb ik maar al te goed gemerkt dat innoveren niet alleen draait om nieuwe ideeën bedenken of iets als ‘innovatiefs’ bestempelen. Een idee is wat ons betreft pas een innovatie als het resultaat oplevert en baanbrekend anders is dan onze bestaande diensten. Het mooie is, dat ook voor dit soort innovaties inspiratie vaak het vertrekpunt blijft. Om te zorgen dat wij geïnspireerd blijven, hebben wij binnen Deloitte een half jaar geleden het Innovation Growth Track programma gestart.

Met dit programma kijken we naar thema’s waarvan we geloven dat ze onze business in de komende tien jaar gaan veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee het IT landschap verandert en daarmee onze business steeds meer gaat bepalen of de impact van bio- en nanotechnologie waarmee nu al kleding (zij het kleinschalig) thuis geproduceerd kan worden. We halen top sprekers zoals Nassim Taleb (auteur Black Swan), Juan Enriquez (expert op gebied van bio & nanotechnologie), Al Gore (Sustainability) en Don Tapscott (auteur Wikinomics), uit de hele wereld naar Nederland, om ons te ‘inspireren’ rondom deze en andere onderwerpen (zie ook www.deloitte.nl/innovation).

Ik ben in de gelukkige positie dat ik bij de interviews met deze sprekers aanwezig mag zijn. Het is ongelofelijk interessant en spannend om te horen hoe deze ‘visionairen’ denken dat de wereld, maatschappij en economie mogelijk gaat veranderen. Om deze visies te delen, hebben we recent een platform gelanceerd waarop de verschillende sprekers te vinden zijn; http://inspirationforinnovation.deloitte.nl

Er valt natuurlijk niet met zekerheid te zeggen wat er daadwerkelijk gaat veranderen de komende tien jaar. Het lanceren van nieuwe producten of diensten kan dan ook soms een risico lijken. Maar wat je wel zeker weet, is dat niks doen altijd een groter risico blijft. Zonder inspiratie zal dat ene baanbrekende idee dan ook nooit ontstaan. Laat je daarom inspireren door Deloitte op http://inspirationforinnovation.deloitte.nl

Meer informatie: @deloitteasone of innovation@deloitte.nl 
 

Alexandre Janssen
Innovator
Deloitte Innovation

 

Check voor meer Innovationtalks http://inspirationforinnovation.deloitte.nl 

 

 

 

 

 

Deloitte Nederland

Als ondernemer beleef je je werk nog intenser

  • Leon Labruyere
  • 28 februari 2011
Naar boven