Inzet van beide partijen

  • Shaju Basheer
  • 05 maart 2018
Shaju

“Ik woon en werk al zeventien jaar in het buitenland, waarvan de laatste zeven jaar in Nederland. Tijdens de eerste maanden leefde ik eigenlijk als een toerist. Zo nam ik elke dag een taxi naar kantoor. De ommekeer kwam toen ik besloot de stad per fiets te ontdekken, naar de markt te gaan en het openbaar vervoer te gebruiken. Vanaf dat moment begon ik me echt thuis te voelen in Nederland.

Het leuke aan Nederland is dat mensen vooral denken 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Nederlanders zijn bovendien erg sociaal en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik anders werd behandeld. Al twijfelde ik daar in het begin nog wel eens aan. Ik dacht dat mensen in de trein niet naast me wilden zitten vanwege mijn uiterlijk. Maar in Nederland is het normaal om in de trein eerst op zoek te gaan naar een lege plek voordat je naast iemand anders gaat zitten. Waar ik vandaan kom, gaan mensen gewoon op de eerste vrije plek zitten.

'Diversiteit & Inclusie gaat niet alleen om diversiteit, maar ook om het creëren van een omgeving waar niemand wordt buitengesloten. Daar moeten zowel de organisatie als medewerkers zich voor inzetten.'

Als een expat die zowel in Nederland als in andere landen heeft gewerkt, valt het me op dat de cultuur van Deloitte in Nederland echt heel erg Nederlands is. Dit maakt het voor niet-Nederlandse expats soms moeilijk om hun draai te vinden. Maar dit gaat veranderen dankzij de initiatieven op het gebied van Diversiteit & Inclusie. Ook het feit dat Deloitte Nederland intensiever gaat samenwerken met de andere Deloitte landen in Noordwest-Europa zal hieraan bijdragen.

Ik moedig nieuwe expats die bij Deloitte in dienst komen aan om lid te worden van het Cultural Diversity Network, zodat ze zich sneller thuis voelen bij Deloitte. Wat dat betreft is er al veel verbeterd. Toen ik bij Deloitte begon, waren alle documenten en introductietrainingen die me wegwijs moesten maken in het Nederlands. Tegenwoordig wordt de meeste communicatie vertaald of ondertiteld.

We kunnen onze dienstverlening verder verbeteren door nog meer in te zetten op diversiteit in de teams bij onze klanten, omdat onze klanten ook heel divers zijn. Met meer diversiteit (geslacht, culturele afkomst, studierichting of persoonlijkheid) kunnen we het beste resultaat voor onze klanten bereiken. Het is belangrijk dat we ons hier bewuster mee bezig houden.

Diversiteit & Inclusie gaat niet alleen om diversiteit, maar ook om het creëren van een omgeving waar niemand wordt buitengesloten. Daar moeten zowel de organisatie als medewerkers zich voor inzetten.”

Meer weten?

Wil je meer weten over Diversity & Inclusion bij Deloitte? Binnen Deloitte Nederland hebben we drie communities op het gebied van diversiteit & inclusie: Cultural DiversityGLOBE en het Women's Network.

Meer blogs over Diversity & Inclusion

Ook deze Deloitters schreven interessante blogs over Diversity & Inclusion:

  • Leon Pieters over de rol van diversiteit bij het samenstellen van een team.
  • Melissa Raczak over het combineren van ouderschap en carriere.
  • Sander Nieuwenhuizen over waarom Deloitte Diversity & Inclusion hoog op de agenda heeft staan.
  • Somil Sharma over hoe het voor een niet-Nederlandse-sprekers binnen Deloitte is.
  • Peter van Egmond over hoe het is om in een team te werken met meer dan verschillende 20 nationaliteiten.

Benieuwd hoe gelijke kansen bieden voor talent jou het verschil laat maken voor onze klanten? Lees ook de verhalen van Zaitoon Shah, Nabeel Siddiqie en Joost Kremers.

  • Diversity & Inclusion
  • Diversity
  • Inclusion
  • Expat
Delen

Shaju Basheer

Senior Manager Strategy & Operations

Shaju Basheer is Senior manager at Deloitte Consulting. He is a versatile and skilled professional with 15+ years of experience in shared services and outsourcing strategy, solution design, transition and optimization. He was also responsible for setting up BPO onshore and offshore operations, led Due Diligence and pilot projects for various BUs and program management of business process transitions to offshore /nearshore. 

Shaju focuses on end to end business transformation, new market entry, growth strategy, cost reduction, due-diligence and transition management for BPO / ITO. He has worked for Tier 1 Clients across multiple geographies including EMEA, North America and Asia Pacific region. 

Shaju completed his Global Business Management from Indian Institute of Management (IIM), Calcutta and a Bachelor’s degree in Commerce from University of Kerala.

Hoe ambities in de loop der tijd kunnen veranderen

  • Melissa Raczak
  • 05 maart 2018
Naar boven