Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

It's all about the money...deel 2

  • Michel Schep
  • 09 januari 2012

(Lees hier deel 1)

Wat is ons idee?

Ons idee borduurt voort op het idee rondom het Nibud Geldexamen. Het Nibud Geldexamen is bij Deloitte geboren en heeft zich via Innovation ontwikkeld tot een concreet resultaat. Het examen richt zich op de laatste twee klassen van de basisschool. Dit is de leeftijdsgroep die via goede voorlichting en educatie bijgebracht kan worden hoe om te gaan met geld.

Het idee van Aad richt zich juist op de leeftijdsgroep na de de basisschool. De middelbare scholieren. De groep van 12 tot 18jaar. De groep die misschien wel het meest kwetsbaar is. Mobieltjes, kleren, uitgaan, eten en drinken. Veel verleidingen die belangrijk zijn voor deze groep. Verleidingen die geld kosten. En dat geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Schulden maken ligt dan op de loer.

 

Voorbereiding Innovatie Sessie

Om goed voorbereid te zijn voor de innovatie sessie heeft Aad de rest van System Integration huiswerk meegegeven. Naast het nodige leeswerk (artikelen) ook de opdracht om zo veel mogelijk om ons heen te kijken bij neefjes, nichtjes en uiteraard onze eigen kinderen. Dus heb ik zelf via ons interne Yammer netwerk eens gevraagd wat we van onze doelgroep zouden willen weten. Dat resulteerde in een lange lijst van vragen. (Het blijft toch erg handig dat Yammer!) Met deze vragen ben ik mijn eigen dochter maar eens gaan uithoren. Maar, in plaats van ze te beantwoorden, heeft ze (Annalies) mijn vragen meegenomen naar school (Baken Poort Almere). Tijdens de mentorklas heeft ze de vragen door alle klasgenoten laten beantwoorden! Helemaal top natuurlijk! En het resultaat was een stapel proefwerkpapieren met heel veel informatie.

De Innovatie Sessie

Terug naar de ballenbak. Nadat we wat los zijn gemaakt door onze Innovation facilitator (Arjen Lettinga) hielp hij ons het idee richting te geven. We startten met een inventarisatie van wat onze doelgroep nu eigenlijk wil op het gebied van ons idee.

Vervolgens vertelde Willemijn Zwiep over het ontstaan van haar idee voor het Nibud Geldexamen. Daaruit bleek ook weer duidelijk dat een idee zo geboren is maar dat het echte werk pas daarna begint. Het verhaal leidde tot veel vragen en discussie waardoor we als groep weer een goede stap konden zetten met ons eigen idee.

En toen werd het tijd om echt los te gaan. De vraag was eigenlijk heel simpel: bedenk onmogelijke oplossingen. Niets was te gek. Geen belemmeringen. Bedenk iets dat niet kan maar wel de oplossing zou zijn. Een hele leuke manier om vooral out-of-the-box te denken en je niet te laten tegenhouden door onmogelijkheden. Dat resulteerde in 5 "oplossingen". Van alles moet gratis zijn tot apps die je op tijd waarschuwen geen gekke financiële dingen te doen. Heel gaaf, maar nu zaten we dus met 5 onmogelijke oplossingen.

Gelukkig hield het programma rekening mee met deze situatie. :-) Elk team (we waren in 5 groepen verdeeld) kreeg een "onmogelijke" oplossing en de taak de oplossing mogelijk te maken. Dat betekende wat schaven, passen en meten maar, we zaten inmiddels in een lekkere innovatieve flow, dan kom je er wel!

Laatste stap van de dag was het meten van de passie. Welke oplossingsrichting krijgt de meeste stemmen? De keuze is uiteindelijk gevallen op een oplossing waarbij gaming centraal staat. De groep mensen die deze oplossing gekozen heeft gaat nu verder om dit verder concreet te maken.

Volgende maand zal ik via deze blog een update geven over onze voortgang! 

  

 

 

Michel Schep

Web Developer

Web Developer | Deloitte | TDD | C# | dotnet | jQuery | PHP | Informatica@VU Amsterdam | @DeBoekenlijst | @Twisst | Astronomie | Fotografie | Guatemal

Het persoonlijke contact met de klanten maakt het erg leuk!

  • Deloitte Nederland
  • 04 januari 2012
Naar boven