Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Junior Manager Milestone

  • Marie-Cécile Kathmann
  • 06 juni 2012

Rotterdam – Lille
Van 1 tot en met 3 april jl. heb ik samen met twintig andere kersverse Junior Managers deelgenomen aan de Junior Manager Milestone. Als Junior Manager binnen Deloitte moet je van alle markten thuis zijn. Van projecten managen en collega’s aansturen tot klantrelaties opbouwen en onderhouden. Tijdens de Junior Manager Milestone hebben we uiteraard onze promotie uitgebreid gevierd, maar zijn we ook voorbereid op onze nieuwe rol met vaardigheidstrainingen op het gebied van coachen, feedback geven en delegeren. Daarnaast hebben we geoefend met het voeren van klantgesprekken.
Op zondagmiddag 1 april vertrokken we met zijn allen vanuit Rotterdam richting Lille, Frankrijk. Het beloofde een aantal intensieve dagen te worden. In de bus werden we al meteen aan het werk gezet. In groepjes moesten we ‘iets’ voorbereiden, dat uit zou dragen hoe we onze nieuwe rol als Junior Manager zien en wat we dachten dat er van een Junior Manager wordt verwacht.

Eenmaal aangekomen in het hotel maakten we ons klaar voor het feestelijke diner. In een leuk restaurant in de buurt (met vermelding in de Michelin Gids!) heeft Chris de Jong ons namens het MT Tax gefeliciteerd met onze promotie tot Junior Manager en hebben we uiteraard met zijn allen een goed glas champagne geheven! Tijdens het diner hebben we in groepjes de in de bus voorbereide stukjes opgevoerd. Ieder bracht zijn of haar visie op de nieuwe functie op een eigen, creatieve wijze. Van toneelstukjes tot een zelfgeschreven gedicht.

Een palet aan gedragsstijlen
Maandag en dinsdag stonden in het teken van de diverse vaardigheidstrainingen. Hierbij hebben we onder andere inzicht gekregen in verschillende gedragsstijlen voor effectieve samenwerking. Volgens de ‘Life Orientations methode’ zijn er ‘groene’, ‘rode’, ’blauwe’ en ‘gele’ mensen. Deze methode geeft inzicht in hoe iemand zich bij voorkeur gedraagt in voor diegene gunstige omstandigheden en wat zijn of haar sterktes zijn onder druk en in conflict met anderen. ‘Groene mensen’ zijn steungevend/opgevend. Ze zijn loyaal, bescheiden, idealistisch, attent, coöperatief, hulpvaardig en willen uitblinken. ‘Rode mensen’ zijn beheersend/overheersend. Deze mensen zijn sturend, overredend, volhardend, rivaliserend, ze nemen risico’s en zoeken afwisseling. ‘Blauwe mensen’ zijn behouden/afhoudend. Ze hebben oog voor details, zijn praktisch, standvastig, methodisch, analytisch en feitelijk. ‘Gele mensen’ zijn meegevend/weggevend. Deze mensen zijn flexibel, enthousiast, sociaal vaardig en vinden verbondenheid en harmonie belangrijk.

Naast de verschillende gedragsstijlen, hebben we stilgestaan bij de vraag ‘Hoe ontwikkel je jezelf?’. Daarnaast hebben we tips gekregen voor het coachen van collega’s, het geven van feedback aan collega’s en het delegeren van werkzaamheden aan collega’s. Een goede coach toont interesse in zijn of haar coachee (degene die gecoacht wordt), geeft ruimte aan de coachee voor het stellen van eigen (haalbare) doelen, luistert goed, stelt stimulerende vragen en, misschien nog wel belangrijker, vraagt door. Feedback geven doet een coach volgens de ‘OSCAR methode’. De coach observeert wat de coachee doet, zonder daar een eigen interpretatie aan te geven. Vervolgens beschrijft de coach de situatie aan de coachee en schetst hij of zij de consequenties van het voorzetten van de huidige situatie. Daarna rijkt de coach een alternatief aan de coachee aan en benadrukt hij het resultaat bij uitvoering van het aangereikte alternatief.

Alle vaardigheden werden geïllustreerd aan de hand van door onszelf ingebrachte praktijkvoorbeelden. Er was veel ruimte voor reflectie en feedback. Juist de feedback van de trainers, maar ook van de andere deelnemers, maakte de trainingen heel waardevol en bruikbaar in de praktijk.

Naast de trainingen bleef er nog genoeg ruimte over voor ontspanning. Zo hebben we maandagmiddag tijdens een interactieve GPS-tocht het centrum van Lille verkend. We moesten niet alleen zo snel mogelijk de juiste route afleggen, maar we moesten ook diverse vragen over Lille en Deloitte beantwoorden en er waren foto-opdrachten waarbij onze creativiteit werd getest.
Ik denk dat ik namens alle deelnemers spreek, als ik zeg: “Anneke, Esther, Marlieke, Johanna, Tjeerd en Chris, bedankt voor drie fantastische dagen!”

Marie-Cécile Kathmann

Junior Manager

Sinds augustus 2010 is Marie-Cecile werkzaam als 'estate planner' bij Deloitte op de afdeling Private Cliënt Services in Rotterdam.

De rollen omgedraaid

  • Maaike Schakenbos
  • 05 juni 2012
Naar boven