Kennis van geld inzetten voor de maatschappij

  • Wietske Viergever
  • 22 maart 2019
Wietske

Wietske Viergever is Project Manager Communicatie binnen het Brand & Communications team van Deloitte en woont en werkt in Rotterdam. Samen met collega’s zet zij zich in voor het Nationaal Geldexamen, een initiatief van Deloitte dat kinderen leert om bewuster om te gaan met geld.

Van links naar rechts: Sabrina Vuyk, Alexandra Blikman, Wietske Viergever en Willemijn Zwiep

"Meerdere collega’s van ons team Brand & Communications, zetten zich ieder jaar tijdens de Week van het Geld in voor het Nationaal Geldexamen. Toen ik bij Deloitte startte was de productie in volle gang en kon het toenmalige projectteam alle hulp gebruiken. Omdat het project mij direct aansprak heb ik waar nodig geholpen en ben ik er zo een beetje ingerold. 

Geld wordt minder tastbaar en reclame en verleidingen zijn overal. Jongeren moeten steeds vroeger financieel bewust zijn; het is belangrijk dat ze leren om hun uitgaven te plannen, om veilig te betalen met pin en via internet en om financiële risico's in te schatten. 

Daarom heeft Deloitte in 2010 het initiatief genomen voor de ontwikkeling van het Geldexamen, een lesprogramma voor groep zeven en acht van het basisonderwijs dat kinderen bewust leert omgaan met geld. Als financieel dienstverlener heeft Deloitte ruime ervaring met geldzaken en brengt via diverse projecten haar kennis over op jongeren. 

Tijdens de Week van het Geld, een jaarlijks initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken, faciliteren wij het Nationaal Geldexamen door op onze kantoren in heel Nederland een gratis geldles te geven en maken de kinderen na afloop van deze les het geldexamen. Ook Deloitters geven op eigen initiatief een geldles op een basisschool in hun netwerk. Dit jaar hebben wij met onze lespakketten impact gemaakt op meer dan 30.000 kinderen in Nederland.

"Ook Deloitters geven op eigen initiatief een geldles op een basisschool in hun netwerk. Zo hebben wij met onze lespakketten impact gemaakt op meer dan 30.000 kinderen in Nederland."

Professionele en persoonlijke ontwikkeling

Bij Deloitte kun je naast je baan zoveel meer leren en krijg je de ruimte om jezelf echt te ontwikkelen. Op professioneel en persoonlijk vlak. Er worden tal van workshops, trainingen en korte opleidingen gegeven die je, wanneer het jou uitkomt, kunt volgen. Er wordt binnen deze organisatie ontzettend veel bedacht, nieuwe projecten ontwikkeld en uitdagingen gerealiseerd, waardoor je altijd geïnspireerd raakt. Ik heb zelf altijd mijn werk zo afwisselend mogelijk kunnen houden en iedere periode weer een nieuwe uitdaging kunnen vinden. Geen week is hetzelfde. 

Zo ben ik inmiddels bij meerdere projecten betrokken die zijn ontstaan door ondernemende collega’s die op een bepaald vlak onderscheid willen maken. Zij hebben dit bijvoorbeeld vanuit de klantvraag bedacht, vanuit een eigen visie, ervaring of wens om de wereld een beetje beter te maken. Bij Deloitte word je gestimuleerd om impact te maken en deze ruimte krijg je ook, zolang je met een goed verhaal komt. Ben je zelf niet zo ondernemend, maar ligt je kracht meer in bijdragen en het mogelijk maken van een project, dan is er de Deloitte Impact Foundation: een platform voor medewerkers waar je je bij verschillende projecten aan kunt sluiten en jouw talent kunt inzetten om verschil te maken.”

  • Geldexamen
  • Impact
  • Week Van Het Geld
Delen

Wietske Viergever

Project Manager Communicatie

In mijn rol draag ik bij aan de strategie en business van Deloitte. Samen met het team van communicatie-experts bedenken we creatieve, verrassende en innovatieve oplossingen voor de interne en externe vraagstukken. Voor de Deloitte Impact Foundation zet ik mij in voor het Nationaal Geldexamen. Een initiatief van Deloitte om d.m.v. een lesprogramma kinderen bewust te leren omgaan met geld.

Een positiever beeld van vluchtelingen

  • Arjan van Dijk
  • 15 maart 2019
Naar boven