Leader of Tomorrow voor een dag

  • Deloitte Nederland
  • 24 oktober 2011
Deloitte

Of we deel willen nemen aan Leaders of Tomorrow, een parallel event van TEDxRotterdam georganiseerd door Young Deloitte.

TEDx, je weet wel, de befaamde conferentie waar vernieuwers hun licht schijnen op Technology, Education en Design. Leaders of Tomorrow, je weet wel. Nee. “Leaders of Tomorrow. Kent u die uitdrukking?”, hoor ik Dominee Gremdaat zeggen.

Sounds interesting! Gaan voor het podium boys! Het staat in mijn reply mail om 04:11 pm op 6.10.2011. Bén ik een leider van morgen? Discipel van de toekomst, man van creatie. Dat ben ik. Ik vraag mijn Ogilvy broeders van strategie en account niet naar de leider in zichzelf.

Koffie, ochtendkrant, de trein in. Van hoofdstad richting havenstad. Het is donderdag 13 oktober, er moet gewerkt worden. In de Cruise Terminal wachten drie cases om door ruim honderd young professionals uit verschillende professies gekraakt te worden. Wordt het een gouden ei voor Cultuur, Onderwijs of Grootstedelijke Problematiek? Ik kies voor Cultuur.

Oh Cultuur. Ik heb je lief en haat je soms. Je verruimt m’n geest maar zit vast in je subsidie geëmmer. Apple’s Think Different commercial wordt ingezet. Dankzij Steve Jobs’ verscheiden weer vaak gezien de afgelopen week. We horen de briefing aan, af en toe onderbroken door een poging live contact te krijgen met TEDx in Luxor. Conny Jansen van Conny Jansen Danst vertelt dat kunst- en cultuurinstellingen voor minimaal 75% afhankelijk zijn van subsidie en solo kunstenaars gewend zijn hun opleiding te verlaten met vier jaar subsidie. Einde verhaal dus met de subsidie cuts van vandaag. Daarom de vraag: Welke formule zorgt voor nieuwe combinaties tussen bedrijven en kunstinstellingen die beide partijen versterken?

Aan de slag. Maar eerst groeperen. We zitten. Even voorstellen natuurlijk. Verschillend volk. De bank, de verzekeraar, de overheid, het strategisch adviesbureau en het reclamebureau. Verschillende geesten, allemaal aan een tafel. Uitstekend. We hebben twee uur voor een goed idee. Ieder begint voor zichzelf wat op papier te tekenen. Af en toe roept iemand wat. We luisteren, reageren en stimuleren elkaar om even door te filosoferen. Eerste gedachtes vliegen over tafel. Nog te veel detail. Te klein. Het moet groter, radicaler ook. Alles mag, als er ook maar een vleugje realisme in zit.

Goed. Voor veel bedrijven is creëren en innoveren lastig, voor kunstenaars is dit dagelijkse praktijk. En, de meeste kunstenaars vinden het lastig om hun werk te vermarkten, het bedrijfsleven doet niet anders. Gemeen hebben ze de ambitie om te creëren en te innoveren. Die ambitie moet samen komen. We gaan laten zien hoe verschillende talenten en expertises elkaar versterken vanuit gedeelde waarden en ambitie. Wat zou er gebeuren als kunstenaars en instellingen op de payroll van bedrijven staan? Maar je artistieke vrijheid dan? Wordt gewaarborgd. Een soort Artists in Residence? Boem! Een idee.

Artists in Residence
Share ambition to create

Artists in Residence staat voor kruisbestuiving tussen bedrijfsleven en kunstenaarschap. Het koppelt het DNA van het bedrijf aan dat van de kunstenaar of instelling door deze te letterlijk in huis te nemen. Het bedrijf profiteert doordat problemen en uitdagingen vanuit een andere invalshoek kunnen worden belicht. Ook imago-wise profiteert het bedrijf door een sector met maatschappelijke relevantie te steunen. Op zijn beurt profiteert de kunstenaar van specifieke kennis en mogelijkheden van het bedrijf. Uitgangspunt is dus wederkerigheid in het uitwisselen van kennis en diensten. Met maar één doel: elkaar versterken en zo te groeien.

Verdomme. Voelt best aardig. Nu Tim klaarstomen voor de pitch. De klokt tikt. Het hele team blijft zich er mee bemoeien. Tot het bittere eind. Óf de praalwagen. De jury maakt in het zaaltje de twee winnaars per case bekend. We mogen pitchen! Sms-jes bepalen welke drie winnaars een verdieping hoger – grotere zaal, groter publiek – voor de winst en eer mogen gaan. We kunnen omhoog. Samen met sterke concurrentie, dat wel. Tim zet weer strakke pitch neer. Voor de uitslag posteren de drie teams zich op het podium. Op een klein display zien we de scoringsbalk groeien. En groeien. Winst!

Buiten wachten de tuk tuks. In tempo naar Luxor. Het grote TEDxRotterdam podium wacht. Glaasje champagne, en de coulissen in. Gastheer van dienst Max Westerman feliciteert en vertelt wat de bedoeling is. Staan we ineens. Oog in oog met een volle zaal en online gestreamed. Twee minuten faam en hop de tuk tuk in. Een brassband begeleidt ons de Cruise Terminal in en het podium op. De uitreiking. De felicitaties. De wijn. Het rake schilderwerk in zes delen. Het bier. En vooral: het plezier. Wat een energieke uren met vrienden voor een dag en een winnend idee. Of ik me nu Leader of Tomorrow voel? In ieder geval van donderdag 13 oktober 2011.

Jochem Rijlaarsdam (Ogilvy Amsterdam)

Alle dank naar Deloitte en the winning team: Johan Karper (Ogilvy Amsterdam), Raymond van der Kort (ING), Ferdi Jansen (Gemeente Rotterdam), Hélène Smits (Squarewise), Tim Steenge (RVS Verzekeringen).

 

 

 

Deloitte Nederland

De relatie tussen klant en het shared service center, met een snufje social media

  • Lennart Snoeijer
  • 21 oktober 2011
Naar boven