Leven en werken met strategie

  • Joséphine de Vries
  • 30 november 2015

Enigszins wiebelig stapte ik iets meer dan een jaar geleden de werkvloer weer op. In mei kregen mijn man en ik een prachtige dochter en in september was het tijd om weer aan het werk te gaan. Ik had er zin in, ondanks dat ik niet begreep hoe mensen met baby’s ooit voor 9.30 uur op kantoor aan konden komen.

Ik had er zin in omdat ik mijn team had gevraagd – eigenlijk moet ik “gesmeekt” zeggen – een bepaalde opdracht voor mij te reserveren, voor na mijn zwangerschapsverlof. Mijn team bestaat uit geweldige mensen, daar kom ik zo nog op, dus ze beloofden mij dat te proberen. Echter, zelfs mijn team heeft niet alles onder controle binnen Deloitte, dus ik was zeer verheugd te horen dat die opdracht ook daadwerkelijk op mij wachtte, toen ik al wiebelend de werkvloer weer opstapte.

Iets over mijn team. Ik maak onderdeel uit van het Corporate Strategy Office van Deloitte Nederland. Omdat Deloitte ook een team heeft dat corporate strategy diensten verleent aan onze klanten (Monitor Deloitte, heten zij), zeg ik er binnen Deloitte altijd bij dat het om het interne strategie office gaat. Ik maak dus de strategie voor 1 klant, namelijk Deloitte. We zijn met z’n vijven en hebben één vacature, dus hopelijk zijn we binnenkort een team van zes (check onze vacature op https://www.werkenbijdeloitte.nl/vacature/strategy-consultant-219828.html). De meesten van ons zijn gestart bij het Monitor strategie team als ambitieuze starters. Slim, maar groen als gras. Wij hebben daar het vak van strategie consultant geleerd en passen die methodes nu toe op ons eigen bedrijf om het beter te maken. Dat laatste is wat ons team bindt en waarom we allen voor de interne strategie hebben gekozen: de drive om een betekenisvolle impact te maken op iets waar je zelf onderdeel van uit maakt. Ik voel me bevoorrecht met deze mensen (zonder wie mijn terugkomst een stuk wiebeliger was verlopen) voor onze Raad van Bestuur te mogen werken en hen te voorzien van onze beste inzichten en goede raad.

De opdracht die op mij lag te wachten was het kroonjuweel onder de strategie-opdrachten: “maak een nieuwe strategie voor het hele bedrijf.” Uiteraard ging ik dat niet in mijn eentje doen, maar ik werd wel verantwoordelijk voor het project. Ik, bedacht de aanpak, zette de lijnen uit en stemde af met onze Chief Strategy Officer en onze CEO.

Deloitte is een partnerfirma. We worden geleid door een Raad van Bestuur, zoals de meeste bedrijven, maar daarnaast hebben we te maken met 250 partners die zowel eigenaar als leider van de firma zijn. Om een strategie te maken waarin de relevante keuzes gemaakt worden, moet je weten wat er speelt in die groep van 250 partners. Ons project begon dus met interviews met 40 van die partners om te begrijpen welke vragen de nieuwe strategie absoluut zou moeten beantwoorden. Daarna zijn we één voor één die vragen gaan beantwoorden. Dat doen we altijd zo veel mogelijk “fact-based”, dus op basis van data en analyses om precies vast te stellen waar het probleem zit, wat het is. Vervolgens formuleren we een aantal opties; routes die de RvB zou kunnen kiezen. Samen met hen en een vertegenwoordiging van de brede partnergroep hebben we tenslotte de beste opties gekozen. Voorbeelden van de vele analyses die we uitgevoerd hebben zijn een gedetailleerde winstgevendheidanalyse van onze portefeuille en een synergie analyse tussen de verschillende onderdelen van onze firma, zowel tussen de business units binnen Nederland als tussen ons en Member Firms in andere landen.

Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en hebben we voor de meeste van de initiële vraagstukken een route gekozen. Nu is het zaak om met veel discipline de gekozen route te volgen. Een belangrijke rol van ons team daarin is het monitoren van de uitkomsten. We hebben bijvoorbeeld afgesproken te gaan investeren in een aantal groeigebieden. Wij checken op regelmatige basis of we dat ook echt doen en of we daardoor ook inderdaad groeien. Tegelijk komen er ook altijd nieuwe strategische vragen op ons af. De nieuwe, netwerk gedreven adviesfirma’s die we om ons heen zien opkomen, wat vinden we daarvan en hoe moeten we daarop reageren? Hoe denken we over de acquisitie activiteiten van onze concurrenten en wat moet onze reactie daar op zijn? Genoeg om mijn tanden in te zetten, dus!

Interesse in werken voor de interne strategy office van Deloitte en je VWO afgesloten met een 7,5 of hoger voor Wiskunde B? Check dan onze vacature op https://www.werkenbijdeloitte.nl/vacature/strategy-consultant-219828.html

Joséphine de Vries

Internal Corporate Strategy office

Joséphine de Vries is Senior Manager binnen de corporate strategy office van Deloitte. Geschoold als strategisch adviseur voor de klanten van Deloitte, maakt zij nu al vier jaar strategie voor Deloitte zelf. Ze heeft algemene economie gestudeerd in Amsterdam. Ze woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft een dochter.

In de rollercoaster

  • Selma Sturmans
  • 23 november 2015
Naar boven