LinkedIn Talent Connect Conference, Londen

  • Lennart Sloof
  • 05 augustus 2011

Zaterdagochtend op Schiphol. Ik ben laat dus kan na het inchecken direct door om te boarden richting Londen. Een BN-er vluchtje. Jacco Eltingh, Henk Timmer & Marianne Timmer moesten ook hun mandje vroeg uit om deze vlucht te halen. Zij gingen voor aardbeien-met-room op het tennistoernooi van Wimbledon. Ik voor de LinkedIn Talent Connect Conference. Het ridicuul kort vluchtje naar Londen, wordt gevolgd door een 50 minuten durende metro rit richting Holborn station. Een directe verbinding vanaf Heathrow zonder over te stappen. Hoe fijn! Vanaf het eerste moment op Britse bodem wordt duidelijk dat Londen zich voorbereidt op de Olympische Spelen volgend jaar. Vrijwel geen metrostation, snelweg, of smalle straat in de binnenstad wordt ongemoeid gelaten en in een hoog tempo klaargestoomd voor vele duizenden sportliefhebbers.

Aangekomen op het metrostation besloot ik maar geen blik te werpen op het onduidelijk uitgeprinte kaartje waar op stond aangegeven waar het Chancery Court Hotel zich bevond. Uiteraard is er een iPhone app beschikbaar, Waze, die je direct naar je bestemming loodst. Binnen enkele minuten stond ik voor een hotel dat meer weg had van een paleis. Hier vier nachten doorbrengen is geen straf. LinkedIn verzorgt haar sprekers klaarblijkelijk goed.

Vorig jaar sprak ik in Londen op de Social Recruitment Conference. Daar mocht ik in drie kwartier uit de doeken doen hoe we voor Deloitte het recruitmentproces ondersteunen middels een online marketing strategy. Ik had een analyse laten zien over de behaalde resultaten van fiscal year 10 en een deel van fiscal year 11 en had tevens voldoende tijd om onze innovaties op de website te laten zien. Toen al oogstte de cocktail shaker veel lof.

Ditmaal was het thema van mijn optreden iets anders. Dinsdagmiddag 21 juni 13:30uur, was de start van de Executive Track over het thema: “Being at the Center of Global Growth: How to Influence, and then Execute on, Strategic Expansion Decisions as a Recruitment Leader”. De sessie deed ik samen met Maureen Solero, Head of Global Staffing bij Novartis en stond onder leiding van Mike Gamson. Mike is binnen LinkedIn de tweede man, achter CEO Jeff Weiner.

De prachtige main room van de Grand Connaught Rooms, sinds 1771 het onderkomen van de Freemasons, zat lekker vol met 300 aanwezigen. En daar zit je dan. Op een podium. Met zo’n microfoon. Je weet wel: zo eentje aan een kabeltje die onder je overhemd doorloopt richting broekzak waar dan zo’n kastje aan zit. Zo’n kastje dat vorig jaar op de Social Recruitment Conference na minuut 2 van mijn praatje met een luide klap op het podium viel, wat een pijnlijke galm gaf over de geluidsinstallatie in de zaal. Over een ongemakkelijke start gesproken…

Zover zou het dit keer niet komen, want ik zat in een dikke fauteuil op een LinkedIn-wit-met-blauw podium. Elk van ons had vijf minuten de tijd om aan te geven hoe je een social marketing strategy binnen je eigen organisatie hebt ingebed en van daaruit, op strategisch niveau, verder kunt door ontwikkelen. Uiteraard met de focus op werving van top talent.

Het idee was dat na de uiteenzetting van onze visies, Mike Gamson ons vragen zou stellen op een manier alsof we in een TV programma zaten. Regelmatig werden door hem vragen vanuit de zaal doorgespeeld naar ons, waar Maureen en ik dan onze antwoorden op konden geven. Zo ontstond een hele leuke dynamiek, al miste ik wel de tijd om te laten zien waar Deloitte goed in is: online innovatie.

Waar Novartis kiest voor een global strategy waaraan alle HR en Hiring Managers zich dienen te conformeren, legt mijn verhaal meer nadruk op lokale betrokkenheid bij het wervingsproces van de Nederlandse Deloitte praktijk. Toch zitten er wel degelijk overeenkomsten in onze cases. Zowel binnen Novartis, als binnen Deloitte wordt het tempo van de ontwikkeling afgeremd door interne factoren die grotendeels gebaseerd zijn op, vaste interne (infra-)structuren en weerstand bij verandering. Maureen tracht dat te doorbreken door haar global span of control te benutten en op de proppen te komen met regionale succesverhalen, door business cases uit te lichten en continu de behaalde resultaten te communiceren. Zo heeft zij zich eind 2011 als target gesteld om US$ 2,5 miljoen te besparen op de global recruitment uitgaven en heeft dat overal verkondigd.

In mijn case gaf ik aan dat de Deloitte populatie een vakmatig zwak heeft voor cijfers. En juist die cijfers probeer ik continu te overleggen als mijn bewijslast. De resultaten over fiscal year 10 heb ik afgezet tegen die van fiscal year 11, met een projectie op de trend van ons huidige fiscale jaar. Ik heb niet zozeer de nadruk gelegd op de toegevoegde waarde van social media als bron van websitebezoek, of als sollicitatie-kanaal. Ook niet als meest efficiënte new hire bron, maar juist wel door aan te tonen dat we over het afgelopen fiscal year tenminste € 500.000 hebben weten te besparen, terwijl het aantal nieuw aangenomen kandidaten is verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar.

Aan het einde van de dag werden alle bezoekers uitgenodigd voor hapjes & drankjes in Club Sketch. Vooraf had het organiserend comité van LinkedIn gevraagd of ik in die club die avond een plaatje wilden draaien. Aangekomen in de club met ongeveer 20 kilo aan platen in m’n tas, bleek dat ze geen draaitafels hadden, dus dat feest ging helaas niet door. Het was wat mij betreft dé perfecte afsluiting geweest van een top event met een ideale mix van kennisontwikkeling, netwerken en fun. Het mocht echter de pret niet drukken die avond, gelet op het feit dat de dag erna niet iedereen op tijd was voor de opening van dag twee van de LinkedIn conference. 
 

Ook zin een in drankje? Trakteer jezelf op een zomerse carrière cocktail  

Lennart Sloof

Manager Online Marketing

Online Marketing, Social Media, Public Speaker, Learning by Doing, Deloitte. I Travel, DJ (vinyl), Snowboard, Shoot Hoops, Lomo LC-A+ Views expressed are my own

De reis gaat verder….

  • Floor Cornelissen
  • 01 augustus 2011
Naar boven