Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Maak je eigen carrière: als fiscaal econoom robots bouwen

  • Nikie van Duurling
  • 04 april 2018
Nikie

Als afgestudeerd fiscaal econoom had ik ruim 2 jaar geleden nooit gedacht dat ik robots zou bouwen om belastingprocessen te automatiseren. Maar zelfs als je denkt dat je een doos chocolade hebt zou je er zomaar opeens achter kunnen komen dat de doos gevuld is met koekjes.

Als werkstudent begon ik bij Tax Management Consulting (TMC) en hier maakte ik kennis met de mogelijkheid om Tax processen te verbeteren (door middel van technologie of anders). Tijdens mijn studie was dit nooit aan bod gekomen, maar het praktische aspect van de benadering sprak mij meteen erg aan. Tijdens mijn TOP periode wilde ik dus ook technologie als rode draad hanteren zodat ik bij elke afdeling de verschillende invalshoeken kon meekrijgen.

De daadwerkelijke omslag kwam echter in september 2016. Als onderdeel van het Champions of Disruption programma deed ik mee aan een masterclass over Robotic Process Automation (RPA). Ik had geen idee wat het was en ik had er om eerlijk te zijn ook nog nooit van gehoord. Robots in Tax? Hoe zou dat er uit zien? Komen ze dan bij ons op de afdeling zitten en halen ze onze geprinte documenten op?

Dat was het natuurlijk niet. Tijdens de masterclass werd uitgelegd dat het ging om software die het menselijk handelen op een digitale omgeving kon automatiseren. De mogelijkheden leken zeker aanwezig te zijn, maar de klik was er voor mij pas toen we echt zelf gingen bouwen in november. De fiscale omgeving die ik gewend was veranderde – normale belastingprocessen werden blokjes van stappen en activiteiten die los veel eenvoudiger en sneller zouden kunnen worden afgehandeld.

Het eerste project bij een klant begon in februari 2017 waar ik echt kon gaan bouwen. Na een omschakeling van software en het feit dat je alleen bij een klant zit om een robot te bouwen, kreeg ik zelf de mogelijkheid om echt na te denken hoe we dit moesten opzetten. En niet alleen in de zin van het bouwen, maar alle aspecten daaromheen. Hoe zorgen we ervoor dat de klant zelf de robot kan starten? En hoe zorgen we er voor dat alles goed wordt bijgehouden? Deze vragen mocht ik zelf bedenken, maar tegelijkertijd ook beantwoorden, want de klant zag mij als de expert.

Maar we wilden door met RPA – ook intern – met als doelstelling een team van ‘developers’ die robots zouden kunnen bouwen in een mum van tijd en zo was de sprint methodologie geboren. In augustus 2017 begonnen we met z’n vijven en gingen we in teams van twee, waarbij ik de nieuwe developers zou helpen en er op zou toezien dat we een gestandaardiseerde methodologie konden ontwikkelen, twee interne processen robotiseren en implementeren.

Ik had twee jaar geleden nooit durven dromen dat ik zou staan waar ik nu sta. Ik krijg bijna elke dag wel een telefoontje van iemand uit de praktijk om uit te leggen wat RPA is.

Inmiddels zijn we 8 maanden verder en zijn er 16 developers binnen Deloitte Tax & Legal. We hebben meer dan 10 interne processen gerobotiseerd (kostenbesparing van meer dan 1 miljoen euro). Daarnaast verkopen we sessies aan klanten om mogelijkheden t.b.v. RPA in kaart te brengen en gaan we processen bij hen robotiseren. Ook fungeren wij vanuit Deloitte Tax & Legal als voorbeeld wat betreft de ‘best practices’ op het gebied van de RPA software die wij gebruiken. We fungeren als experts bij meerdere Consulting projecten en faciliteren ook ‘best practices’ sessies voor Consulting, Risk en Audit – BPS alswel voor andere Deloitte member firms in het buitenland.

Terugkijkend op deze ontwikkelingen had ik twee jaar geleden nooit durven dromen dat ik nu zou staan waar ik sta. Ik krijg bijna elke dag wel een telefoontje van iemand uit de praktijk om uit te leggen wat RPA is aan collega’s of aan klanten of als mensen een andere vraag hebben over RPA. Het is natuurlijk vrij bijzonder dat je met een bepaalde gedachte de universiteit verlaat en een idee denkt te hebben van wat je gaat doen de rest van je leven – maar daar verandert de wereld veels te snel voor. De doos met chocolade bleek niet gevuld te zijn met chocolade of met koekjes en eigenlijk weet ik nog steeds niet wat er in de doos zit. Het klopt dus ook echt, “You never know what you’re going to get”, daar kan je moeilijk op anticiperen.

Wat ik wel heb ervaren is dat je zelf in de hand hebt hoe je je kansen benut. Wat er ook in die doos zit, er is altijd wel iemand die het nodig kan hebben om een probleem op te lossen of om een efficiëntie slag aan te brengen. Zolang we blijven nadenken over de mogelijkheden en onszelf uitdagen om ‘outside the box’ te denken is geen brug te ver.

Alle vrijheid om je te ontwikkelen tot expert

Nikie werkt binnen Tax & Legal bij Deloitte, waar zij alle vrijheid krijgt om zich te ontwikkelen tot expert. Door technische uitdaging, afwisselende projecten, doorgroei mogelijkheden, pitch mogelijkheden en bijvoorbeeld de Specialist Track en Champions of Disruption programma krijg je alle ruimte en kansen om beter te worden in je vak. Ook iets voor jou?

> Lees meer over werken bij Tax & Legal

Nikie van Duurling

Ideale Bijbaner - Tax

Mijn naam is Nikie van Duurling en ik ben in 2013 bij Deloitte begonnen als Ideale Bijbaner en daarna als werkstudent. Inmiddels werk ik al geruime tijd fulltime en heb ik tijdens mijn TOP periode verschillende invalshoeken van technologie gezien bij de afdelingen Transfer Pricing, BTW en Tax Management Consulting. Vanuit de laatste richt ik mij nu fulltime op Robotic Process Automation waarbij ik regelmatig gesprekken met collega’s en klanten voer over de toepasbaarheid van de technologie. Daarnaast bouw ik regelmatig zelf robots bij klanten en ben ik de Delivery Lead binnen onze Tax Center of Excellence voor Robotic Process Automation.

Werken aan digitale compliance oplossingen (voor de zorg)

  • Rob Peters, MSc RA
  • 27 maart 2018
Digital Health Compliance
Naar boven