Meer bewustwording creëren voor de gevolgen van plastic vervuiling

  • Abhishek Gupta
  • 13 december 2019
Abhishek

Geboren en getogen in het drukke en hete Mumbai, de commerciële stad van India, kwam Abhishek Gupta in 2017 naar Nederland. Anderhalf jaar later is zijn naam verbonden aan een uniek onderzoek in het kader van The Ocean Cleanup: “The price tag of plastic pollution”.

Trots en openheid

In India volgde Abhishek de opleiding Telecommunications engineering, waarna hij zijn MBA in Finance & Strategy behaalde. Hierna werkte hij anderhalf jaar in de IT assurance en om zijn horizon te verbreden ging hij verder in Risk Advisory. “Via een klantopdracht kwam ik in aanraking met Deloitte en raakte ik onder de indruk van de trots en openheid waarmee Deloitters over hun bedrijf spraken. In 2015 ging ik voor Deloitte India werken. Daar kwam ik in contact met iemand van Deloitte Nederland die werkte met de innovatieve applicatie Process X-Ray. Dat intrigeerde mij omdat ik eerder onderzoek deed naar performance improvement en door mijn passie voor data analytics. Ik kon al snel op detacheringsbasis aan de slag in Nederland.”

De cultuur binnen Deloitte Nederland is inclusief en innovatief. Iedereen, van werkstudent tot senior partner, deelt kennis en ideeën en respecteert elkaars mening

The Ocean Cleanup

Uiteindelijk ging hij niet met Process X-Ray aan de slag maar wel met andere coole projecten. “Ik ontmoette Sander Oudmaijer en Vincent Viool van Consulting, die mij vroegen om samen een voorstel voor de Europese Commissie te schrijven. Ik had nog nooit eerder voor de publieke sector gewerkt, maar was enthousiast over het feit dat ik mijn ervaring en vaardigheden kon inzetten voor de samenleving. Dankzij Sander heb ik mij vervolgens aangesloten bij een ander mooi project voor The Ocean Cleanup. Gebaseerd op een model ontwikkeld door The Ocean Cleanup, berekenden we de wereldwijde kosten en economische schade van plastic afkomstig uit rivieren voor de visserij-, aquacultuur- en toeristische sector. Die bleken tot maar liefst $19 miljard per jaar te bedragen!”

Hard werken en doorzetten

Het project groeide uit van een pilot met enkele Europese landen tot 87 landen wereldwijd. “We hebben zo’n 40 Deloitters gesproken om alle data en informatie te valideren, iedereen was erg enthousiast! Het was ruim tien maanden hard werken en doorzetten met mijn team, dat bestond uit professionals van drie verschillende service lines. Een van de uitdagingen was het gebruik van één enkel model voor alle kustlanden, met de doelstelling om vergelijkbare resultaten te behalen.

Boyan Slat, de oprichter van TOC, heb ik niet persoonlijk ontmoet maar wel telefonisch gesproken. Hij vroeg ons om een paper te schrijven, het model op een eenvoudige manier uit te leggen en dit op de website te plaatsen om de belangstelling te peilen.”

Project met impact

Het onderzoek van Deloitte voegde een extra dimensie toe aan de discussie over plastic vervuiling, vertelt Abhishek. “De impact die we met dit project hebben gemaakt is meer bewustwording creëren voor het feit dat plastic vervuiling niet alleen een ecologisch, maar ook een financieel probleem is.” Abhishek kreeg veel erkenning vanuit zijn team en vanuit de Deloitte Impact Foundation. “Iedereen staat erachter. Ik ben ervan overtuigd dat het project nog meer impact zal genereren als het meer bekendheid krijgt, daar werken we aan.”

Drinken uit de kraan…

Bij het project zijn drie service lines betrokken: Risk, Strategy Consulting en Tech Consulting. De samenwerking met zijn collega’s in Nederland ervaart Abhishek als zeer positief. “De cultuur binnen Deloitte Nederland is inclusief en innovatief. Iedereen, van werkstudent tot senior partner, deelt kennis en ideeën en respecteert elkaars mening. Ik werd direct op mijn gemak gesteld en raakte snel gewend. Terwijl ik mijzelf aanpaste aan de flora en fauna in Nederland, moest ik toch even aan mijn collega’s vragen of ik hier wel echt uit de kraan kon drinken…”

Bekijk op deze interactieve kaart de geschatte kosten van de economische schade door plastic vervuiling per land.

  • Ocean
  • Cleanup
  • Risk
Delen

Abhishek Gupta

Manager Risk Advisory

Abhishek works as a Manager at Deloitte in the Netherlands. He has more than 7 years professional experience in data driven consulting and strategy implementation. His domain expertise spans Business & Operating Model Transformation, Process Excellence, and Business Analytics using advanced data analyses. Abhishek has a keen interest in innovation and is passionate in applying his professional expertise in addressing economic problems confronting society.

Esther Schagen – van Luit als afgevaardigde naar One Young World

  • 06 november 2019
DOT
-
DOT
Loading
-
...
Send
D.
Naar boven