Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Met een klik en een swipe door naar een volgend project

  • Marloes de Raad
  • 03 juli 2014

Zou het niet fijn zijn als we altijd antwoord kregen op onze vragen? Als we door middel van een klik met de muis of een swipe op de smartphone de informatie zouden krijgen die we zoeken? Ik hoor je denken: ‘Dat kan toch al op het internet?’ Veel vragen kunnen inderdaad beantwoord worden door te zoeken via een zoekmachine. Maar wat als je wilt weten hoeveel broodjes de bakker om de hoek vorige week heeft verkocht? Die informatie vind je waarschijnlijk niet op het Internet. Jij vindt het misschien ook helemaal niet interessant om te weten en bovendien wil de bakker waarschijnlijk niet dat andere mensen deze informatie te zien krijgen. De bakker zélf vindt het waarschijnlijk wel interessant en zou graag met een klik of een swipe het aantal verkochte broodjes kunnen opvragen om zijn winstmarge te weten of zijn inkoop voor de volgende week te bepalen.

Samen met mijn collega’s bouw ik dashboards voor bedrijven. Dagelijks verzamelen bedrijven enorm veel data, maar ze hebben vaak moeite om dit om te zetten tot bruikbare informatie. Neem bijvoorbeeld een bepaald product dat wordt verkocht aan een bepaalde klant tegen bepaalde prijzen in een bepaalde winkel door een bepaalde verkoper op een bepaald tijdstip. Sla deze gegevens voor drie jaar op voor alle 100 winkels, 1.000 verkopers, 100.000 producten en 1.000.000 klanten en je hebt een enorme hoeveelheid data. Het is niet altijd gemakkelijk uit deze ruwe data bruikbare inzichten te krijgen, laat staan te begrijpen welke actie of beslissing je nu het beste kunt volgen. Aan ons de taak deze data te vertalen naar een gebruiksvriendelijke en begrijpelijke 'interface'. Een digitaal dashboard, die je net als een website of app kunt openen en waar relevante informatie over een bepaald onderwerp altijd up-to-date en beschikbaar is.


Wat ik leuk vind aan dit werk is de mix tussen creativiteit en analytische vaardigheden. Je wilt een dashboard zo inrichten dat de gebruiker in een oogopslag begrijpt wat er staat en intuïtief door kan klikken naar de voor hem relevante informatie. Tijdens het ontwerpen heb je te maken met meerdere interne partijen die vaak tegenstrijdige wensen hebben. Bovendien weten deze stakeholders niet altijd even precies hun wensen te formuleren. Je moet je goed kunnen inleven in de rol en de business van alle partijen om te begrijpen wat ze nodig hebben. Het leukst vind ik de waardering die je krijgt als het dashboard af is. Gebruikers zijn gewend om informatie op te vragen bij de ICT afdeling en om daar dagen of zelfs weken op te wachten. Nu zijn ze slechts een klik of swipe verwijderd van hun informatie en kunnen op basis hiervan goed onderbouwde beslissingen nemen. Door de positieve reacties van de gebruikers weet je dat het de moeite waard is geweest en dat je met een gerust hart verder kunt naar een volgend project!

Marloes de Raad

Business Analyst

De juiste cocktail

  • Marco Jutten
  • 19 juni 2014
Naar boven