Met TEDxAmsterdam meer inzet van sociaal kapitaal

  • Oliver de Leeuw
  • 22 augustus 2012

Sociaal kapitaal heeft altijd al bestaan. Toen onze voorouders in stammen en groepen van maximaal 150 mensen leefden, mocht het nog geen naam hebben. Marketeers noemen dit tegenwoordig de sharing economy waarbij mensen zoals jij en ik, zonder tussenkomst van andere mensen, bedrijven of de overheid kennis en diensten met elkaar kunnen uitruilen. Door zowel de opkomst van mobiele technologieën als een verzwakte economie is er op dit moment veel aandacht voor bottom-up initiatieven die de wereld mooier maken zonder dat het iemand onnodig iets kost. Bijvoorbeeld bij Seats2Meet is dit begrip niet meer dan normaal en zit het sterk verankerd in de bedrijfsfilosofie. Want er is zeker geld mee te verdienen.

Bij TEDxAmsterdam willen we bijzondere mensen met goede ideeën extra aandacht geven. Want zonder podium, publiek en participatie worden ideeën nooit omgezet in actie. Daarom hebben we de TEDxAmsterdam Award in het leven geroepen en gaan we samen met onze partners, waaronder Deloitte, op zoek naar manieren om innovatie in Nederland op een nog hoger peil te brengen. Uniek is dat we geen geldschieter zijn of zoeken, maar dat Deloitte ondersteuning biedt door haar kennis en netwerk te delen. Dat is nog eens gedeeld sociaal kapitaal!

Natuurlijk kunnen we het commercieel bekijken: Deloitte levert mensuren. Maar het is volgens mij iets veel diepers dan dat en raakt het DNA van de organisatie. Iedereen is ondernemer en wil bovendien de wereld net een beetje beter achterlaten door ergens een verschil te kunnen maken. En dat hoeft niet meteen een megalomaan plan te zijn om alle kinderarbeid in de wereld per direct uit te bannen... Over een paar weken organiseert Deloitte Innovation bijvoorbeeld een workshop om de 35 genomineerden verder te helpen hun idee, business plan en, ook niet onbelangrijk, hun presentatie skills aan te scherpen. Dit is misschien wat indirect, maar kan enorm waardevol zijn voor de betrokken personen, die met zo veel passie hun dromen najagen. En dat vind ik eigenlijk het mooiste om mee te mogen maken: zowel bij de 118 vrijwilligers waar TEDxAmsterdam met onze 5 evenementen op draait als bij de Deloitters, die ik heb ontmoet, proef ik in elk gesprek passie. Een passie om jezelf uit te dagen, om samen met anderen iets vernieuwends neer te zetten en zelf de toekomst actief vorm te geven.

 

 

Oliver de Leeuw

Online communications manager TEDxAmsterdam

Oliver de Leeuw is als online communications manager voor TEDxAmsterdam verantwoordelijk voor de hoofdredactie van het blog, de dagelijkse social media monitoring en de live reports vanaf het evenement. Vanuit zijn eigen bedrijf Nameshapers geeft hij social media workshops om o.a. Deloitte te helpen transformeren naar een social business.

My transfer to Deloitte Transfer Pricing!

  • Denise Verhoeven
  • 20 augustus 2012
Naar boven