Met Willemijn Zwiep in gesprek over het Nibud Geldexamen

  • Geertje van Keulen
  • 23 april 2012

Om de tafel met Willemijn Zwiep
“De samenleving wordt financieel steeds ingewikkelder. Geld wordt minder tastbaar en kinderen worden verleid via reclames. Jongeren moeten steeds vroeger financieel bewust zijn; leren uitgaven te plannen, veilig betalen met pin en via internet en risico’s in te schatten.” Vanmiddag sprak ik met mijn collega Willemijn Zwiep. Willemijn is werkzaam binnen de afdeling Brand Communications & Corporate Responsibility en initieerde najaar 2010 het Nibud Geldexamen. Een bijzonder initiatief.

“Op een middag kwam mijn dochter thuis met haar verkeersdiploma”
Willemijn vertelt. “Het is ongeveer twee jaar geleden dat ik op het idee kwam van het geldexamen. Het viel me op dat media vol stonden met de schulden problematiek onder jongeren. Op een middag kwam mijn dochter thuis, toen groep 7, met haar verkeersdiploma. Ik vroeg me af waarom er nog geen programma was, dat de kinderen bewust maakt van hun gedrag rondom geld. Naar mijn idee moeten we kinderen juist op jonge leeftijd al leren hoe zij met geld om moeten gaan. Bepaald gedrag afleren op latere leeftijd is veel moeilijker.” Vanuit dit standpunt ging Willemijn op zoek naar een oplossing voor dit probleem.

Aan de slag bij Innovation
Zelf ben ik vooral benieuwd hoe Willemijn hier draagvlak voor heeft gecreëerd binnen Deloitte. Willemijn vertelt dat ze nog maar een paar maanden werkzaam was bij Deloitte toen ze dit in haar hoofd kreeg. Ze is met haar plan naar de Innovation B.V. binnen Deloitte gestapt. Met ondersteuning van het innovation team heeft ze haar idee aangescherpt en kreeg het project een plek binnen de Fair Chance Foundation, het platform van Deloitte voor activiteiten op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. De volgende stap was het op zoek gaan naar passende partners. Het Nibud, Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting, en uitgever ThiemeMeulenhoff sloten zich aan en in een korte tijd werden grote stappen gezet: “De Nederlandse onderwijsbeurs was in januari. Hét moment om dit initiatief te introduceren. Hier moesten we staan! De eerste gelddiploma’s zijn vorig jaar uitgereikt door Prinses Máxima die het Nibud Geldexamen een warm hart toedraagt!”

“Eén bericht op Insite en het vloog”
Het Nibud geldexamen bestaat uit acht lessen, bijvoorbeeld ‘Reclame de baas blijven’ of ‘Geldzaken op orde hebben’. De lessen worden afgesloten met een examen. Eén van deze lessen kan worden gegeven door een Deloitter. Iedere les behandelt een andere competentie, er wordt dan ook een gastles gegeven die aansluit bij het dagelijkse werk van de geldcoach. Inclusief voorbereiding kost het hen een dagdeel, de ervaring leert dat het enorm veel energie en nieuwe inzichten oplevert om als geldcoach voor de klas staan. “Een campagne om collega’s te werven voor de gastlessen, bleek niet nodig. Eén bericht op Insite en het vloog.” In nog geen jaar tijd is er dan ook al veel bereikt: “Bijna 10.000 leerlingen hebben tot nu toe meegedaan, het komende schooljaar streven we er naar 50.000 leerlingen deel laten nemen aan dit examen.”

Meer weten? Ga naar www.geldexamen.nl of www.fairchancefoundation.nl

Of bekijk het filmpje:

 

Geertje van Keulen

Werkstudent Online Marketing

Maakt (werken bij) Deloitte online zichtbaar als werkstudente in het Online Marketing Team | Start in september met de master Communicatie, Beleid en Management aan de Universiteit Utrecht | Stimuleert sociaal ondernemerschap bij Utrecht SIFE

Een niet te missen ervaring

  • Madeleine Merkx
  • 20 april 2012
Naar boven