Mijn eerste 4 maanden bij Deloitte

  • Deloitte Nederland
  • 26 januari 2011
Deloitte

Het is ongeveer 4,5 maanden geleden dat ik bij Deloitte in dienst ben gekomen. In mijn vorige blog heb ik geschreven waarom ik voor Deloitte heb gekozen. Nu het nieuwe jaar is aangebroken is het een mooi moment om terug te kijken op mijn eerste maanden bij Deloitte Consulting.

Op 1 september 2010 werd voor 230 new hires uit heel Nederland de eerste werkdag ingeluid in de Jaarbeurs in Utrecht. Het was een logistieke uitdaging; probeer maar eens 180 leaseauto’s en 200 laptops, smartphones en goody bags tegelijk uit te delen. Na uitvoerig handen schudden (wetende dat je toch niet alle namen kan onthouden) en enkele workshopsessies ging iedereen in licht euforische stemming van alle gadgets huiswaarts. De volgende ochtend was er wederom een introductie, maar nu specifiek bij de Consulting praktijk. Hier werd in het kort en in redelijk hoog tempo uitgelegd hoe de dagelijkse gang van zaken verloopt. Hoe schrijf ik mijn gewerkte uren, hoe stel ik mijn CV op in Deloitte stijl, welke interne (kennismanagement) systemen worden gebruikt en wat betekent performance management binnen Deloitte?

Performance Management is een belangrijk onderdeel voor elke consultant. Het dwingt je om na te denken over welke competenties je wilt ontwikkelen en wat voor hulp je hier bij nodig hebt. Die hulp bestaat voor een groot deel uit trainingen. Er zijn veel verschillende vakinhoudelijke trainingen en trainingen om je algemene (business) skills te ontwikkelen, zoals presentatietechnieken of klantrelatie vaardigheden. Specifiek voor new hires op Business Analist en Consultant niveau wordt bijvoorbeeld een New Hire Week georganiseerd. In deze week ga je met ruim 20 starters en begeleiders de Ardennen in waar onder andere gewerkt wordt aan teambuilding, persoonlijke ontwikkeling en consulting technieken.

Even terug naar die eerste dagen in september. Nog warm van alle introducties en voorstelrondjes kon ik direct meehelpen op een project voor een grote bank. Ik werd gevraagd een dataset te analyseren en mijn bevindingen te verwerken in een presentatie. Na niet meer dan 3 weken ben ik direct ingezet op een ander project bij diezelfde grote bank. Een team van Deloitte draaide al een paar maanden op dit project en was bezig met het geven van diverse workshop. Tijdens workshops wordt bijvoorbeeld met de klant overlegd welke problemen zich voordoen, welke oplossingsmogelijkheden er zijn en wat voor gevolgen die hebben. Naast het bouwen van presentaties kon ik dus ook meehelpen bij het organiseren en uitwerken van deze workshops.

Tijdens een project zit je voornamelijk bij de klant op locatie, maar daarnaast ben je flexibel en kan je in grote lijnen zelf je werk indelen. Hoewel de standplaats van Consulting in Amstelveen is, werk ik ook wel eens in Utrecht, de Rotterdamse Maastoren of gewoon thuis. Afwisseling vind ik fijn en zo ontmoet ik ook andere collega’s die ik normaal niet snel zou tegenkomen. Voor een netwerkorganisatie zoals Deloitte Consulting is dit erg belangrijk. Mijn eerste maanden waren dus vooral uitdagend, leerzaam en afwisselend. Laat 2011 maar komen!
 

Pim Baas
Deloitte Consulting
Business Analyst

Deloitte Nederland

The Others

  • Deloitte Nederland
  • 25 januari 2011
Naar boven