Nerd of cool?

  • Sonja Botman
  • 04 april 2012

Wat ICT-ers bespreken tijdens de lunch… 

Mocht je denken dat er tijdens de lunch met ICT-ers alleen maar wordt gesproken over computers, games, bits en bytes, dan heb je het mis. De onderwerpen aan de lunchtafel zijn nogal divers te noemen.

De ene keer over jeugdseries uit vervlogen tijden (wie kent The A-Team niet en wat te denken van Bassie en Adriaan?), de andere keer zijn films een veel besproken onderwerp. Ook worden er ter plekke oplossingen verzonnen om de economische crisis te bezweren en de starters op de huizenmarkt te helpen. En creatief en oplossingsgericht als we zijn, de aangedragen mogelijkheden om problemen op te lossen zijn talloos. Of ze altijd uitvoerbaar en reëel zijn, ja, daar kun je over twisten.

Klinkt allemaal heel normaal toch?

Ons imago

Soms vraag ik me wel eens af welk beeld men heeft van de ICT-er in het algemeen. Hebben we nog steeds dat imago van een slecht geklede nerd met een kapsel uit het jaar 0, in onze eigen wereld, verscholen achter onze computer en als we al communiceren, we dat uitsluitend communicerend via e-mail en msn doen?

Natuurlijk zullen er, zoals in elke beroepsgroep, collega’s zijn die al dan niet gedeeltelijk aan dit profiel voldoen, maar volgens mij is er de afgelopen jaren toch wel een en ander veranderd in ICT-land.

Onmisbare mensen

ICT is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, onze collega’s in de business zijn in grote mate afhankelijk van hun laptop en iPhone en steunen op werkende applicaties en netwerkverbinding. Waar we vroeger onze interne klanten soms maar een lastige bijkomstigheid vonden en het liefst deden wat we zelf het leukste en belangrijkste vonden, staat de interne klant nu juist centraal. En blijkbaar doen we het goed; uit een recent uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek binnen Deloitte is gebleken dat ICT Services beloond werd met een rapportcijfer van 8,2. Toch niet gek voor een groepje nerds bij elkaar.

Eigenlijk kan ik concluderen dat werken in de ICT een verzorgend en sociaal beroep is. Maar maakt dat de gemiddelde ICT-er ook cool?

Ach, het doet er ook eigenlijk niet toe, welk imago we hebben. We zijn gewoon onszelf. Beetje eigenwijs en hier en daar wat apart misschien. Maar eigenlijk zijn we best leuk en aardig. En heel gewoon. Kortom, we zijn net mensen. Toch?

 

 

 

Sonja Botman

Senior Consultant bij ICT Services

Sinds 1 juli 1990 in dienst bij Deloitte. Ooit begonnen als assistent-accountant, maar na enkele jaren de overstap naar ICT Services gemaakt. Werkzaam op de afdeling Client Technology. Deze afdeling verzorgt onder andere de software op de laptops en alles wat daarbij komt kijken en verleent 2e lijns support.

“Kap nou eens met etteren!”

  • Ronald van Etten
  • 26 maart 2012
Naar boven