Nuon Solar Team wereldkampioen

  • Siebe Roefs
  • 26 oktober 2016
Siebe

Op 1 oktober werd het Nuon Solar Team wereldkampioen tijdens de SASOL Solar Challenge 2016 in Zuid-Afrika! Siebe Roefs van het Nuon Solar Team maakte een verslag van de race. Lees hier de samenvatting.

Donderdag 22 september: Kwalificatierace

Op donderdag 22 september reed het Nuon Solar Team de kwalificatierace voor de SASOL Solar Challenge Zuid-Afrika. Het team reed de ronde in 2 minuten en 8.97 seconden: een recordtijd! De coureur van het Nuon Solar Team droeg tijdens de kwalificatie een Google Glass, aangeboden door sponsor Deloitte, wat hielp bij het bepalen van de ideale raceroute.

Dankzij de 3D-motiontracking van sponsor Xsens kon het Nuon Solar Team tijdens de ronde op de racebaan direct uitrekenen wat de krachten op de zonneauto zijn. De coureur kreeg deze gegevens door op zijn Google Glass en kon zo zien hoe hij zonneauto Nuna tot het uiterste kon pushen zonder haar te beschadigen. Net als het nieuwe innovatieve zonnepaneel, werd het gebruik van de Google Glass lange tijd angstvallig geheim gehouden voor de concurrentie.

Zaterdag 24 september: Spannende eerste racedag

Vandaag klonk in Pretoria, Zuid-Afrika, het startschot van de SASOL Solar Challenge: de langste zonnerace ter wereld. Het Nuon Solar Team verdedigt komende week haar wereldtitel in deze bloedstollend spannende race dwars door het Afrikaanse landschap. Na een zenuwslopende eerste racedag staat het team op een eerste plek.

Zondag 25 september

Gisteren wisten we 700,8 kilometer af te leggen in één dag! Daarmee bleven de Tokai en Megalux 75 km voor. 

De loop van vandaag was 75 km en meerdere zonneteams hebben deze vaak gereden. Dit leverde mooie inhaalmomenten op waarbij zonneteams elkaar de ruimte geven! Op het plaatje hieronder heeft Nuna net de linker zonneauto ingehaald. 
 
Helaas ging het bij de een na laatste loopstop mis, bij het uitrijden van de krappe loopstop is Nuna tegen een muurtje aangereden. Hierdoor heeft de neus aan de linkerkant schade opgelopen.

Deze schade is ter plekke voldoende hersteld om de dag goed te kunnen voltooien. 
 
We hebben vandaag namelijk weer iets meer dan 700 kilometer gereden, evenveel als Tokai. Megalux kon het tempo niet aan en heeft een loop minder gereden. We hebben onze voorsprong op Tokai dus weten vast te houden!\

Vannacht zullen de herstelwerkzaamheden aan Nuna doorgaan zodat we morgenvroeg met een volledig herstelde neus de race kunnen voortzetten!

Maandag 26 september

Het was vandaag een spannende dag: zouden we in staat zijn om de neus van Nuna te repareren? Tot half 3 ‘s nachts hebben teamleden doorgewerkt om Nuna weer de oude te krijgen
 
Er stond een kleine loop van 36 kilometer op de planning. We waren dus erg benieuwd of Tokai het voor elkaar ging krijgen om een extra loop te rijden. Doordat de loop zo klein was kwamen we vandaag weer heel veel andere zonneteams tegen en konden we vrolijk naar elkaar toeteren en zwaaien. Bij de loopstop waren veel (school) kinderen aanwezig die ons luidkeels aanmoedigden. Het waaide vandaag erg hard en in combinatie met een ontzettende droge omgeving zorgde dit voor veel stof. 
 
Na 10 loops gereden te hebben reden we met 20 minuten voorsprong op Tokai naar de finish. Onze strategen wisten dat we 75 km/h gemiddeld moesten rijden om op tijd om half 6 bij de finish aan te komen. Verder wisten we ook dankzij onze metereoloog dat er erg slecht weer op komst was: harde wind, regen en onweer. 

Goed voorbereid en met een noodprotocol achter de hand reden we met lage snelheid het slechte weer tegemoet. Gedurende een klein kwartier moest Nuna de storm trotseren, net toen het weer beter begon te worden kwamen we een auto tegen die de storm niet heeft doorstaan. De teamleden uit de auto die een half uur vooruit rijden waren zelfs als eerste ter plaatse, gelukkig markeerde de bestuurder niks. 
 
Eenmaal op tijd bij de finish aangekomen kregen we te horen dat Tokai door het noodweer vertraging heeft opgelopen. Een zonneteam mag 10 minuten te laat eindigen zonder consequenties (de volgende ochtend start je dan tot 10 minuten later). Elke minuut later dan die 10 krijg je echter een kilometer straf van 2,5 km per minuut te laat. Tokai kwam 19 minuten te laat aan wat betekent dat ze 22,5 km kilometer straf hebben en morgen 10 minuten later moeten starten dan wij. Met 95,4 km voorsprong en hopelijk een langere nachtrust dan gisteren hebben we heel veel zin in morgen!

Dinsdag 27 september

De race vanochtend begon voor ons met een tien minuten voorsprong op Tokai, zij moesten achter alle andere teams starten. Het zonnetje liet echter lang op zich wachten, het was niet mogelijk om 's ochtends veel energie binnen te krijgen. Bij vertrek vanaf Gariepdam kwam de zon er bijna doorheen. De weg van vandaag was erg slecht, vooral de weg door het dorpje dat in de loop lag zat vol met gaten. In combinatie met de nog steeds aanwezige harde wind zorgde dit voor enorm veel slijtage aan onze banden. 
 
Vooral de band die aangedreven wordt door de motor sleet erg snel. Als deze te erg zou slijten zouden we een lekke band kunnen krijgen. Vandaar dat is besloten om deze aansluitend na  een van de verplichte stops te vervangen! Het lukte ons om de band te vervangen in 1 minuut en 24 seconden! Tokai had erg veel last van de slomere teams in de ochtend waar het achter gestart was. Vandaar dat wij al een loop hadden gereden voordat Tokai aan kwam bij de loopstop. Dit rondje voorsprong hebben we de rest van de dag weten vast te houden!

De tussenstand na 4 dagen (de helft van de race dus!) is:

  1. Nuna: 2585,4 Km
  2. Tokai: 2464,9 Km
  3. Megalux: 2194,8 Km

Het verschil is minimaal, we hebben heel veel zin in de tweede helft van de race. Kaapstad, here we come!

Woensdag 28 september

Vandaag was het al weer dag 5 van de race! Na een korte rit van 60 km kwamen we aan in het kleine plaatsje Jansenville voor de loopstop waar de hoofdweg door het dorp heen de hele dag voor ons was afgesloten. 

Na een hele dag racen begonnen we aan de lange weg richting de kust. We hadden voldoende tijd om op tijd te finishen in Port Elizabeth en reden rustig richting de finish. Met nog 5 kilometer te gaan werden we door politie aangehouden!
 
De politie wist niet van onze race af en na het laten zien van de benodigde formulieren en het plegen van de nodige telefoontjes konden we na een kleine tien minuten weer op pad voor de laatste meters! We hebben vandaag even veel kilometers afgelegd als de Japanners, dus we hebben onze voorsprong weten te behouden!

Donderdag 29 september

Vandaag was een zeer spannende dag. Wellicht hebben jullie ons voorbij zien komen op het NOS journaal, Hart van Nederland of RTL vanwege de politie van gisteren :). De dag begon met een perfecte laadplek op het strand. Door het weerspiegelen van de zee kregen we maar liefst 35% meer energie binnen dan verwacht. Daarna vertrokken we met veel wind door het drukke ochtend verkeer van Port Elizabeth langs de kust naar de loopstop. 
 
Na de loopstop bleek echter pas écht hoe hard het waaide, de canopy vloog namelijk van Nuna tijdens het rijden! Wonder boven wonder was noch de coureur, noch het zonnepaneel beschadigd en konden we na een korte check gewoon doorrijden. Alsof dat niet genoeg pech voor één dag was, lieten er even later een aantal kabels onder het paneel los waardoornog maar 20 procent van het zonnepaneel werkte. Aan het einde van de loop werd dit gefixt en konden we zonder zorgen doorrijden. Net toen we dachten dat alles weer op orde was bleek de harde wind toch nog meer los gemaakt te hebben dan alleen de paneel kabels. Ook een onderdeel in het stuursysteem was verschoven! Ook dit kon snel worden opgelost. 
 
Na een perfect getimed statisch laden stop langs de weg, wisten onze strategen het voor elkaar te krijgen om Nuna precies 1 seconde voor sluitingstijd parc ferme binnen te rijden. 
Al met al dus een spannend einde van een spannende dag. Het eindresultaat? Zes loops, net zoveel als onze grote concurrenten Megalux en Tokai. We maken ons in Knysna nu op voor de zevende dag vol wind en bergen en kijken alvast erg uit naar de finish. We zijn er bijna!

Vrijdag 30 september

Vanochtend hadden we pech met de zon, het was erg bewolkt. Gelukkig was dit voorspeld en hadden we genoeg energie in onze accu om zo snel mogelijk dit wolkendek te ontvluchten naar de loopstop toe. De loopstop was op een groot parkeerplaats voor een shopping center. En laat de laatste vrijdag van de maand toevallig de dag zijn waarop alle winkels hier uitverkoop hebben. Dit betekende redelijke chaos en file bij het in en uitrijden van de loopstop. 
 
Aan het einde van de kortste loop van de race (28 km) moest Nuna over een stuk onverharde weg rijden, erg spannend! Doordat de loop zo klein was konden we zonder extreem hard te rijden de Japannes op een rondje achterstand zetten. De voorsprong is dus met 28 kilometer vergroot.

Zaterdag 1 oktober: De laatste dag

De dag begon weer met veel bewolking dus we konden de accu niet opladen. Tokai haalde ons vroeg al in op de dag, het beloofde spannend te worden.
 
Zou het dan toch echt gebeuren? Zou Tokai in de laatste dag meer dan 170 km kunnen rijden dan Nuna? Gelukkig merkte we al snel dat ook zij geen volle accu hadden en drie rondjes gingen rijden. 
Na drie loops gereden te hebben (evenveel als Tokai!) zijn we op tijd richting Kaapstad gereden voor de finish om 16:00. We moesten alleen Nuna nog heel houden en dan zouden we winnen.

En het is ons gelukt, WE ZIJN WERELDKAMPIOEN! De blijdschap is bijna niet te omschrijven, het is fantastisch!

  • Nuon Solar Team
  • Solar Challenge
  • Duurzaamheid
  • Innovatie
Delen

Siebe Roefs

Nuon Solar Team

Siebe Roefs studeert Technische Natuurkunde en is Acquisitie manager binnen het Nuon Solar Team. Siebe wil Nederland en de rest van de wereld overtuigen dat duurzaamheid uiterst belangrijk is. Met zijn gestructureerde, besluitvaardige manier van werken en winnaarsmentaliteit zal hij daarom alles op alles zetten om de race te winnen. Met af en toe een potje voetballen als uitlaatklep!

De week van vier MDM Consultants

  • Deloitte Nederland
  • 24 oktober 2016
Naar boven