Ondernemen: innovatieve en oplossingsgerichte resultaten creëren

  • Michael Tirion
  • 22 oktober 2012

Ondernemen zit in het bloed en dat is precies wat mij aantrekt in mijn huidige functie als Senior manager bij Deloitte Innovation BV. Niet alleen zit ik regelmatig met inspirerende ondernemers rond de tafel, ook de medewerkers op de afdeling Innovatie zijn pioniers. In de huidige economische situatie is het ontzettend belangrijk dat men innovatie continue onder de aandacht brengt in zijn organisatie. We weten allemaal dat stilstand achteruitgang betekent en als je als bedrijf niet innovatief bent, haalt de concurrentie je onherroepelijk in.

Daarom werkt het bijzonder inspirerend om steeds met verschillende sectoren aan tafel te zitten en mee te denken hoe we weer beweging in een stagnerende markt kunnen krijgen. Soms gaat dat radicaal, soms met een andere aanpak om out of the box te denken en alle neuzen één kant op te krijgen om de business te boosten. Wij bieden drie innovatietrajecten aan, passend bij het ambitieniveau van de klant.

Een paar weken geleden bijvoorbeeld, vond tijdens de Dutch Green Building Week het Deloitte Fast Track programma plaats in het WTC van Amsterdam. Een programma ontworpen om teams van tien bouwbedrijven invulling te laten geven aan de thema’s people, planet & profit. Een uniek concept, want nooit eerder was het gebeurd om alle stakeholders en concurrenten uit de bouwsector rondom de tafel te krijgen. Maar het doel heiligt alle middelen om de stagnerende bouwsector weer op gang te krijgen.

Drie dagen lang werkten alle bouwers intensief met elkaar en met externe professionals om hun concept aan te scherpen. De teams bepaalden de duurzaamheidsambities en vertaalden deze naar concrete doelen waarbij het wensbeeld voor de toekomst door verschillende partijen in acht worden genomen. In een loods in de Rotterdamse haven kregen de conceptaanbieders de kans om huurders tijdens een speeddate voor hun concept te winnen. Alles werd uit de kast gehaald, er was een reuze-iPad, er waren banieren en veel promotiemateriaal. Ingrediënten: tien tafels voor speeddates, tien met een Indonesisch buffet, gezond gespannen en licht vermoeide conceptaanbieders, nieuwsgierige huurders en medewerkers van corporaties en gemeenten. In een dynamische en bruisende sfeer gingen de geïnteresseerden aan tafel met een conceptaanbieder. Zo ontstond er boeiende interactie tussen enerzijds conceptaanbieders, die probeerden hun publiek te overtuigen van het unieke van hun concept, en anderzijds genodigden, die op hun beurt de juiste kritische vragen probeerden te stellen. Waar de bouwsector normaal gesproken een gesloten bolwerk is, zijn de bouwers nu noodgedwongen om samen te werken en via een competitief element de opdracht te krijgen. Dit duidt op een radicale vernieuwing in de huurmarkt waardoor huurders zelf grote architectonische vrijheid bemachtigen in de energie- notaloze woningen.

Dit innovatieve concept zou wel eens dé oplossing kunnen zijn voor de stagnerende bouwsector en ik denk dat vele mooie voorbeelden zullen volgen. Ondernemend zijn werkt namelijk aanstekelijk en ik krijg er energie van om in teamverband innovatieve en oplossingsgerichte resultaten te creëren!

Michael Tirion

Senior manager

Michael Tirion is a senior manager at the Deloitte Innovation B.V. Deloitte Innovation BV aims to support its customers with innovation issues and results-oriented Organization of innovation. His focus areas include: new business Development, Innovation Management and Chain innovation. Recent projects include: Crucell, LGI, NEM-energy services, Portaal housing corporation.

Real Estate Strategy… Klinkt goed, maar wat is het precies?

  • Thomas Pons
  • 18 oktober 2012
Naar boven