Ja, de site mag op basis van mijn klikgedrag suggesties doen en voorkeuren onthouden. Meer over cookies.
Opslaan

Oude wijn in nieuwe zakken?

  • Otto Gelderman
  • 15 mei 2012

Nog steeds hebben veel mensen een sceptische houding als het gaat om cloud computing. Het zou een hype zijn, ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in de wachtruimte van de garage te wachten tot mijn auto weer gereed is. Als technology consultant is het vervangen van een lampje in mijn auto natuurlijk wel echt ‘rocket science’, dus dat laat ik liever aan professionals over.

Terwijl ik hier zit, heb ik mijn e-mail kunnen bijwerken. Om één van de vragen in een e-mail te kunnen beantwoorden, moest ik inloggen in het CRM-systeem van de klant, ik kon meekijken met het issue dat genoemd werd en het vanaf hier meteen oplossen. Alles wat ik nodig had om dit te kunnen doen, was slechts een internet verbinding. Toch is de verbinding volkomen veilig, het systeem vraagt me meteen om een security code in te vullen, omdat ik vanaf een onbekend IP-adres inlog.

Als ik dit een aantal jaar geleden had willen doen, had ik waarschijnlijk eerst verbinding moeten maken met het netwerk van de klant, als dat al mogelijk was. Als de verbinding dan al snel genoeg was geweest om daadwerkelijk iets te kunnen doen, dan had ik hoogst waarschijnlijk nog steeds geen enkele aanpassing kunnen doen zonder dat iemand op kantoor voor mij een server zou moeten herstarten of iets degelijks.

Doordat de technologie uit handen wordt genomen, verandert het hele implementatie proces van een CRM-systeem. Waar men vroeger 20% van de tijd met de business bezig was en 80% van de tijd met IT, is dat nu omgekeerd. Eindelijk gaat de discussie nu echt over wat de business wil in plaats van wat IT denkt dat er mogelijk is om te maken. Dit maakt het leven van een CRM consultant vele malen interessanter en biedt vele mogelijkheden om ‘oude’ dromen over een centraal klantbeeld echt waar te maken.
 

Otto Gelderman

Senior Consultant

Otto Gelderman werkt momenteel als CRM consultant bij Deloitte Consulting, gericht op Salesforce.com, Oracle Siebel en Oracle Fusion CRM. Project-ervaring heeft hij in het functioneel en technisch ontwerp, implementatie en integratie.

Klaargestoomd worden voor het echte werk

  • Lisa Kroes
  • 14 mei 2012
Naar boven