Panel & Proposal Promise: iedereen kan nu de kracht van diversiteit ervaren

  • Hilary Richters
  • 29 maart 2021
Hilary

Een ‘nieuwe’ norm waarin mannen, vrouwen en ondervertegenwoordigde groepen zichzelf te allen tijde herkennen. Dat is het doel van Deloitte’s Panel & Proposal Promise, die in februari dit jaar live ging. Hilary Richters, Lead Digital Ethics bij Deloitte Risk Advisory, is de drijvende kracht achter de Promise. “Het is een instrument en we zijn er nog niet, maar dit is een heel mooi begin.”

“De Promise houdt in dat we de 40/40/20-regel hanteren voor elk proposal en in elk panel waarvoor Deloitte gevraagd wordt te spreken. Dit houdt in dat wij streven naar een team dat bestaat uit 40 procent mannen, 40 procent vrouwen en 20 procent van een ondervertegenwoordigde groep. Ondervertegenwoordigde groepen zijn collega’s die zich identificeren met de LGBT+-gemeenschap, een niet-Westerse etnische achtergrond of een (zichtbare) beperking hebben”, vertelt Hilary vol passie en gedrevenheid. “Zowel intern als extern willen we een gebalanceerde representatie van de maatschappij en de organisatie laten zien. Hiermee geef je de huidige en volgende generatie hoop, dromen en kansen. Je laat ze zien dat zij hier ook kunnen staan. Bovendien is een diverse organisatie krachtiger, innovatiever en interessanter om voor te werken.”

Butterfly effect, hoe één kleine actie kan leiden tot significante en blijvende verandering
Al meer dan 13 jaar werkt Hilary bij Deloitte, waar ze verantwoordelijk is voor het ethisch en verantwoord omgaan met data en technologiegedreven oplossingen. “Mijn werk verbindt de koude technologie met de warme, menselijke kant. We denken na over hoe je data en technologie ten goede voor de mens kunt laten werken, zonder dat bepaalde groepen buitengesloten raken op basis van bijvoorbeeld etniciteit, opleiding of sociale klasse. Inclusiviteit is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Toch is dat niet de aanleiding geweest voor het opstellen van de Panel & Proposal Promise”, zegt Hilary eerlijk. “Het moment waarop voor mij alles veranderde, mijn zogeheten butterfly effect, was een ervaring in 2019.”

‘We zijn er nog niet, maar de stap naar een toekomst met hoop, dromen en kansen voor iedereen is gezet.’

Diversiteit laten zien
Eind 2019 was er een groot, internationaal event voor banken, waar digital ethics een van de onderwerpen was. “Een vooraanstaande, vrouwelijke professor in de ethiek van technologie was gevraagd die dag moderator te zijn. Maar toen zij hoorde dat het panel uit 5 oudere, witte mannen bestond, bedankte ze voor de eer. Een niet-divers panel was voor haar onacceptabel. Als Lead Digital Ethics heb ik toen haar rol als moderator overgenomen. We hebben het panel divers gemaakt, met verschil in gender, etniciteit, leeftijd en professionele achtergrond, en de professor er onderdeel van uit laten maken. Aan het einde van de dag werden we overladen met positieve reacties. Tijdens andere sessies die dag zagen de deelnemers alleen maar mannen op het podium praten over het belang van diversiteit. Wij lieten zien hoe diversiteit eruit ziet en hoefden er niet over te praten. Deloitte werd geprezen om deze aanpak en deze ervaring opende mijn ogen.”

Het verschil maken
Diversiteit heeft een positieve invloed op Deloitte en haar medewerkers, toch is het nog niet gebruikelijk. Daarom was ik vastbesloten om het verschil te maken, vertelt Hilary. “Ik ben er altijd trots op geweest om voor Deloitte te werken. Maar als onze uitingen niet divers zijn, herken ik mijzelf niet 100 procent in de organisatie. Ik ging erover in gesprek met collega’s en velen begrepen volledig wat ik bedoelde en stonden achter mijn idee van de Panel & Proposal Promise. Ik heb vervolgens de Deloitte Board en Executive Committee gemaild met mijn verhaal en een voorstel. Ook zij gaven aan dit heel belangrijk te vinden. En inmiddels is de Panel & Proposal Promise sinds 1 februari live! Iedereen kan nu de kracht van diversiteit ervaren, zoals ik dat ook heb ervaren.”

Nieuwe norm creëren
Natuurlijk is de Panel & Proposal Promise slechts een instrument. “Het is bedoeld om mensen ervan bewust te maken dat diversiteit en inclusiviteit van ongekend belang zijn. In de gebalanceerde representatie kan iedereen zich vertegenwoordigd voelen. Mannen, vrouwen en ondervertegenwoordigde groepen. Iedereen moet zich in het merk Deloitte kunnen herkennen en ervaren er onderdeel van uit te maken. Ik hoop dan ook dat de Promise een tijdelijk instrument is. Als we succesvol zijn, creëren we een ‘nieuwe’ norm. We zijn net gestart invulling te geven aan de Promise en we zijn er nog niet. Maar de intentie is er. De stap naar een toekomst met hoop, dromen en kansen voor iedereen is gezet!”    

Lees hier meer over Digital Ethics

Hilary Richters

Lead Digital Ethics Risk Advisory

I truly believe that we all play a role in changing the world for the better. Inclusion and diversity are my core values. I have always chosen to support the individuals who were labelled as ‘the underdogs’ in life and give them a voice. With Digital Ethics I follow my passion because as Deloitte we are not only helping our clients to do good, but it is also doing the right thing for society. And, even more doing good for people that can be impacted in a negative way when data and technology is used. On the work floor and in life I’m an advocate of and strong believer in the power and value of Inclusion and Diversity. There's only so much I can do as an individual and I hope to inspire others to do the same. Because the result of our efforts are so much greater than the sum of the parts.

Het Nationaal Geldexamen bestaat tien jaar: tien vragen aan bedenker Willemijn Zwiep

  • Willemijn Zwiep
  • 25 maart 2021
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven