SAP clienten adviseren en werken op een nieuwe manier

  • Maarten de Zeeuw
  • 24 november 2020
Maarten

Nadat ik mijn master diploma in Engineering & Technology Management had behaald, wist ik niet of ik klaar was voor de banenmarkt of niet. Daarom besloot ik eerst te solliciteren als werkstudent binnen de SAP Offering van Deloitte en werd ik – gelukkig – aangenomen. In mijn rol concentreerde ik me op de joint development van Qualtrics tools binnen SAP. Naast het werken aan dit onderzoek, mocht ik ook een promotievideo over dit onderwerp maken namens Deloitte NSE. Deze werd afgespeeld op een grote SAP conferentie in München. Uiteindelijk, mocht ik mijn bevindingen presenteren aan de gehele SAP Offering (ongeveer 180 collega’s). Dit zijn slechts enkele voorbeelden die mij deden besluiten om de volgende stap te willen maken, namelijk Business Analyst worden.

Op het moment dat het papierwerk geregeld was, mocht ik direct starten op een project waarin we een volledige SAP S/4HANA implementatie doen voor de klant (een grote industriële fabrikant actief in de olie- en gasindustrie). In dit meerjarige project, ontwerpen en bouwen wij een template in Nederland dat uiteindelijk wereldwijd zal worden uitgerold.

Persoonlijk begon ik met het ondersteunen van het creëren en aanpassen van test scripts voor de aanstaande User Acceptance Test (UAT). Dit was erg leuk om te doen, aangezien het een goede eerste indruk gaf van hoe het SAP systeem werkte. Niet veel later vroeg de project manager of ik hem wilde helpen in zijn taken. Op een bepaald moment mocht ik zelfs de UAT stand-up meeting leiden. Een beetje nerveus was ik wel, maar het was ontzettend gaaf en leerzaam om mijn eerste echte individuele klantervaring te hebben.

Na de UAT, in januari, gingen we met ongeveer 550 collega’s op ski-reis in Oostenrijk. Dit betekende vier dagen van geweldige afdalingen, veel lol met je collega’s, en een hoop feest in de zelfgemaakte apres-ski bar van Deloitte. Er bestaat dan ook geen enkele twijfel, als Corona het toelaat, dat ik volgend jaar wéér meega!

Bij terugkomst van de skireis, stond de go-live deadline van de eerste wave alweer te wachten. Hiervoor moest een transitieplan geschreven worden en dit werd mijn verantwoordelijkheid. Gezien het feit dat mijn collega’s al meer dan een jaar aan het toewerken waren naar dit moment voelde ik heel erg de verantwoordelijkheid om dit tot een goed einde te brengen. Uiteindelijk, nadat ik informatie had ingewonnen bij alle Deloitte teamleads en Subject Matter Experts (SME’s) van de klant bevatte het plan maar liefst meer dan 1600 stappen.

Als “transitie manager” diende ik ervoor te zorgen dat de juiste taken, door de juiste personen, op het juiste moment uitgevoerd zouden worden. Deze routine herhaalde zich van donderdag tot en met zondagavond, totdat alle 1600 stappen uitgevoerd waren. Dat was het glorieuze moment dat we konden zeggen: we zijn live!

Ik ben echt onder de indruk hoe snel wij ons aan deze nieuwe situatie hebben weten aan te passen.

Met dit succes op zak, bereidden we ons vol zelfvertrouwen voor op de volgende waves, niet wetende wat ons allemaal te wachten stond, COVID-19. Dit dwong ons tot een verandering van denken, communiceren, en leveren. Het project ging verder, maar met een nieuwe tijdslijn en op basis van thuiswerken. Dit betekende dat we een nieuwe test cyclus, workshops en zelfs een go-live weekend grotendeels vanuit huis moesten uitvoeren. Je kunt je voorstellen wat voor communicatieve uitdagingen dat met zich meebrengt wanneer de druk oploopt richting de deadline. Terugkijkend, na twee succesvolle remote go-lives, ben ik echt onder de indruk hoe snel wij ons aan deze nieuwe situatie hebben weten aan te passen.

Niet alleen bij de klant, maar ook intern bij Deloitte, had COVID zijn effect; ik zag of sprak geen collega’s van andere projecten, de SAP offering kon geen plenaire sessies meer organiseren en de vrijdag-middag-borrel was ook de kop ingedrukt. Om dit alles te compenseren, hebben we het SAP Social Media team opgericht.

In dit team brainstormden we over ideeën om onze collega’s, al thuiswerkende, weer bij elkaar te brengen. Daarom hebben we meerdere pub quizzen, een “Show-Me-Your-Crib” serie, een “Virtual VrijMiBo” en een dagelijkse “Spot-the-Work-Spot” georganiseerd.

Terugkijkend op mijn eerste jaar als Business Analyst, is er geen dag die voorbijgaat zonder dat ik iets nieuws geleerd of ervaren heb. Niet alleen de professionele uitdagingen die ik tegenkom, maar ook de interne activiteiten bij Deloitte, zorgen er voor dat ik elke dag met veel plezier mijn bed uitkom en aan de slag ga. En ondanks dat COVID-19 het sociale aspect flink heeft verstoord, voel ik me zeer verbonden met mijn collega’s en heb ik zelfs nieuwe vrienden gemaakt. Al met al kan ik met recht zeggen dat ik het juiste besluit heb genomen om te beginnen met werken en mag ik me gelukkig prijzen om dit bij Deloitte te mogen doen!

Maarten de Zeeuw

Business Analyst SAP

My name is Maarten de Zeeuw, 25 years old and living in Rotterdam. Currently I am working as a business analyst in the field of Business Transformations & IT, doing SAP implementations specifically. In my spare time I love to do all kinds of sports, like football, tennis, fitness, (kite-)surfing, and snowboarding.
 

Mijn Audit Route

  • Simone Raeven
  • 18 november 2020
DOT
Chat
DOT
Send
1
2
3
4
5

 

...
D.
D.
D.
Loading
Naar boven